Sparkar bakut!

L

Liinaaa

Jag har precis köpt ett underbart sto på 9 år , en ''olata'' hon har är att hon sparkar bakut när man rider henne , aldrig för att vara dum eller elak bara lite glädjeskutt, är världens goaste.
Sparkar bakut oftas när man ska galoppera henne , hon är nsvd. travare , aldrig startad typ, så hon springer in i galopp , kan ej galoppslänkelärn ''/
Så jag undrar om det finns någon bukare som kan hjälpa mej :) :)

Sv: Sparkar bakut!

Jag skulle nog börja med att kolla igenom hästen ordentligt

Om det är, som du säger, bara glädjeskutt är det väl synd att ta bort hästens arbetsglädje?

Jag säger som föregående, kolla upp hästen så att den inte har ont.
Jag har själv en kallblodstravare som gärna bockar när det är dags att fatta höger galopp, orsaken är en gammal muskelskada som gör att hon har svårt för högergaloppen.

Immer

Säger som tidigare kloka bukare, kolla igenom hästen noga!
Hört en ryttare som hade en häst som alltid bockade i galoppen , denna hade knäledsinflamation och en fraktur på ena benet.
Vill inte skrämma dig bara påpeka hur enormt allvarligt det kan vara och att man ska ta bockningar som tecken på att hästen vill säga ngt.

Om det bara är glädje skutt tycker jag du ska hjälpa henne mkt när du fattar galopp. Fatta från volter eller i hörnpasseringar , försöka att ha en så samlad trav som möjligt så hästen har balans. Ha kontakt på tygel och sitt tungt med långa ben.

Lycka till!

Min ungäst sparkade bakut i galoppen i början....jag trodde att detta var en typ av glädjeskutt....

Dock upptäckte jag ganska snabbt att det var för att hon inte orkade i galoppen och behövde mer jobb innan hon kunde bära sej själv i galopp. Vi tog ett steg tillbaka och började om...Idag har jag inga problem alls med henne....

Håller med föregående....Bockar / sparkar hästen bakut regenbundet kan det vara något som är fel på den.... I mitt fall hade jag väl tur, endast att hon var otränad...Men hade jag ignorerat hennes signalen kanske hon hade varit förstört idag.

//Domino_s

Håller med alla andra, kolla igenom hästen och utrustning.
Man vet aldrig vad det kan vara.

Jag har själv en kallblodstravare. När jag köpte honom så gjorde han bakutsparkar mot galoppskänkeln, jag tog det också som glädjeskutt. Jag kollade igenom häst och utrustning men det hittades inget.
Han fortsatte varje gång jag skulle rida i paddocken. Så jag tog ut honom i skogen och tränade galoppen där och det gav resultat. Han var inte riden så länge så han hade inte orken att bära sig på banan, men i skogen var det ju rakt spår så det blev ju enklare. Bakutsparkarna försvann och med träningen så gick det även bra på banan sen.

Min är inte heller travtränad.

Sparkar bakut oftas när man ska galoppera henne , hon är nsvd. travare , aldrig startad typ, så hon springer in i galopp , kan ej galoppslänkelärn ''/
Så jag undrar om det finns någon bukare som kan hjälpa mej :) :)
Jag tror som övriga - antingen har hon ont någon stans, eller så har hon helt enkelt inte muskler till att galoppera och bockar lite för att det är jobbigt.

Min häst sprakar också bakut när jag ska fatta galopp. däremot är det inte hela tiden. Det är oftast när jag rider på volten. då hon inte har så mycket muskler så orkar hon inte bära upp sig. för ute .te.x på en åker så sparkar hon inte så ofta bakut. Men det kan hända. Men det är inte högt bara lite så hon fallar in i galopen sedan.

Min första häst, ett då fem år gammalt sto, sprang på snedden och sparkade bakut hela tiden i galopp och i trav när jag köpte henne (var inte så mycket riden). Det var så hon sprang med framdelen uppe på vägen och bakdelen på väg ner i dikena.
Jag satte på benskydd bak och då slutade hon och började springa rakt fram istället.

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734
Hästhantering Ja, går det? Vi har en häst som hittills varit så snäll, aldrig drömt om att sparkas förutom om någon började sparka henne i hagen, då...
2 3
Svar
41
· Visningar
5 978
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 830
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama