Sparkar bakut

M

minnie_

Min häst har fått lite fasoner för sig den senaste månaden, och jag vet inte varför han gör det - därför skulle jag behöva något råd.

Under två-tre veckors period red jag inte alls min häst under december månad eftersom han saknade snösulor och broddar.
När vi väl började träna igen (i skogen och på banan) så har han börjat sparkabakut i galoppen och verkar inte vilja fatta galopp.
Jag misstänker att han har ont någon stans men det verkar som han gör det mer när han blir stressad - till exempel när någon annan häst galopperar förbi honom. Han sparkar inte bakut i trav eller skritt.

Om det sannorlikt har med smärta att göra, ska jag vända mig till en veterinär eller annan källa?

Tack på förhand. :angel:

Sv: Sparkar bakut

Tycker att du ska rådfråga veterinär. Kan ju också vara så att sadeln kanske inte passar, så att det gör ont i galoppen. Eller om det är något annat i utrustningen som stör? Är han ordentligt i form? Min ena häst vägrade galoppera ända tills hon verkligen fick kondition och muskler, hon orkade inte bära sig för än då. Det kan ju ha blivit för mycket i inlärningen också, den kanske har en svacka och inte orkar prestera riktigt just nu.

Min ponny gjorde så när sadeln, var sned och inte passade honom. Likaså när enannan sadel var lite för smal. Fick en förklaring av sadelmakaren att när man fattar galopp, vrider man sadeln lite grann iom galoppskänkeln, flyttas vikten åt ena elle andra sidan. Är det minsta fel på sadeln, klämmer den åt ryggraden på hästen..

Ta kontakt med en massör som kan kolla igenom hästen. Där finns mycket info att få om hästens muskler!

Sadlar

Tack för tipsen.
Tänkte aldrig på det där med sadeln, men det kan nog stämma.
Kanske har den blivit lite för trång nu när han har byggt mkt ryggmuskler - för när jag provade en ny westernsadel så märktes det ingenting i galoppen.
Det är nog dags för mig att pallra mig till hästbutiken och beställa tid med en sadelutprovare :d

Mvh

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 671
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 668
Senast: AbCdE
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama