sparkar bakut för att bli av med ryttaren

M

murran

Hej! Har en shettis som kommit på att man kan sparka bakut för att bli av med sin ryttare, eftersom det är vår 6 åriga dotter som rider, har hon inte så mycket att sätta emot. Vi har därför nu börjat köra shettisen, eftersom dottern inte vill bli avkastad mer o tappa lusten för hästar. Det är bara när han travar, som han dummar sej. Han försöker naturligtvis kicka, när vi kör honom också, men det har han ju inte så mycket för. Men hur ska vi göra för att få honom att sluta med detta otyg? Det är ju inte så trevligt att ha en barnponny som är barnovänlig!! Han gör detta med flit, för att sedan kunna dra iväg som han vill.:confused: Murran

Sv: sparkar bakut för att bli av med ryttaren

Hejsan!

Det är tyvärr jättevanligt att små ponnyer som bara rids av små barn skaffar sig sådana här ovanor. Det gör de eftersom de kan. Mitt råd är att försöka få någon äldre ryttare, som inte är för tung, att rida er ponny och lära honom att uppföra sig när han blir riden.

När jag jobbade på ridskola fick jag ofta rida till de mindre ponnyerna eftersom de blir odrägliga om bara små barn rider dem. Det är viktigt för er dotter att hon känner sig trygg med sin häst och enda sättet att lära honom att uppföra sig när han blir riden är att rida honom och lär honom uppföra sig. Tag hjälp! Kolla på närmaste ridskola om ridläraren där kan ge råd om någon ryttare i lagom storlek som kanske kan hjälpa er, om ni inte har någon i bekantskapskretsen.

Sedan kan man naturligtvis jobba med andra saker som körning, tömkörning, NH-övningar och dylike men till syvenen och sist vill väl er tjej rida sin ponny.

Lycka till!

Sv: sparkar bakut för att bli av med ryttaren

Hej !
Tråkigt att det blivit så, tyvärr är det väll ofta så att de små hästarna hittar på dessa rackartyg, starka trots sin storlek. Be någon ridvan, med lagom vikt tjej/Kille rida hästen gärna flera gånger, schettisen kommer säkert försöka bli av med ryttaren, när h"n gör det är det viktigt att ryttaren och en person på marken markerar att det inte är acceptabelt. Det kommer att ta några gånger + återfall, men det blir säkerligen bättre.
Har också en liten schettis, blir 6 år i sommar och va inte riden innan vi köpte henne (April -05). har tre flickor varav den minsta (4 år) skulle ha schettisen. Dom andra två fick börja med att rida in henne och det vi märkete var att skog och mark va inga problem alls, försökte aldrig kasta av då. I Paddocken va det dock andra bullar, jag tror mellanflickan åkt av x många (för många enl. henne själv) dock inte så långt till marken, men inte kul ändå. :cry:
Våra lilla schettis har även kommit på att dra ner huvet går ocskå bra, då hon som håller i tyglarna inte orkar stå emot.
Massor av lycka till och det blir säkert bättre !
Mvh Gabriella

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 069
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Träning Vad skulle ni säga är bästa metoden för att arbeta bort "trams" i stil med sparka bakut, kickande och allmänt rodeobeteende? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
3 503
Senast: Elzaa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar