Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

G

Gisburne

Jag börjar få nog nu, faktiskt. Donnan har börjat med en massa "sattyg", även om hon gör det för att hon är glad och pigg. Det börjar bli lite jobbigt att inte kunna rida rakt fram i galopp i ett ridhus eller på en grusväg utan att hon sparkar bakut, krullar ihop sig, hoppar rätt upp i luften, slår knut på sig och sparkar lite till. :confused: :crazy: :smirk:

Lite bakgrund; hon har under flera år mått ganska dåligt, inser jag nu, eftersom hon har varit hunsad i sin flock och så vidare. Nu när hon är "drottning i hagen" så mår hon mycket bättre, och tack vare en bra foderstat så har hon lagt på sig hull där hon förut varit väldigt tunn. Hon är numera pigg och nyter, full av energi och väldigt framåt, har inte ont någonstans vad jag vet och alla skador hon haft är utläkta. Hon rids ca. 5 dagar per vecka, ganska tufft, minst en timme men ofta bortåt 1½-2 timmar. Ridvägarna här är superbra även när det är fruset, så vi har hållt igång hela hösten och "vintern" med mycket trav- och galopparbete, varvat med grundläggande dressyr både hemma och för instruktör. (Hon/vi är under utbildning.) Hon är alltså i mycket hög kondition just nu, vilket också bidrar till "sattygen".

Men nu börjar det bli för mycket, hon är "för glad"! Jag har provat att skära ner på energin i maten, men det har ingen effekt åt det bättre. Hon är helt enkelt så himla piggelin, lycklig och glad att hon "måste" göra caprioler (och nästan tappa balansen) när jag fattar galopp, lägger på skänkeln eller ens TÄNKER tempoökning! :smirk: Jag älskar verkligen att hon mår bra igen, men nån måtta får det väl ändå vara?! Har varit på två tornerträningar på sistone och båda gångerna har jag fått skita i själva träningen och bara inrikta mig och hästen på att rida rakt fram i galopp utan "dumheter"... Och dressyrlektionen sist ska vi inte tala om, jag trodde att hon skulle lämna permanenta märken i väggen. :o

Vad ska jag göra åt det?! Precis nu ska jag ut och rida, får se om jag kan räkna hur många krumsprång och bakutsparkar det blir...

(För er som tvivlar; sadeln kollades 16 december utan anmärkning, den ligger så perfekt en sadel kan. Jag känner igenom benen och ryggen ofta och hon har ingen reaktion någonstans, är inte svullen eller varm. Hon busar runt i hagen också med jämna mellanrum, senast i morse.)
 
Sv: Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

det är ju bra att din häst är glad :) man kan ju inte straffa dem för det. Blir det bättre om hon får springa av sig lite t ex i longerlina eller lös i ridhuset innan du rider, om det är en massa överskottsenergi hon har?
 
Sv: Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

Kul att hästen mår bättre. Men jag gissar att din rygg får ta lite stryk:crazy: . Är hon kittlig för skänkeln eller är det enbart när du kräver saker som hon tycker är jobbiga?
Min ponny som jag skaffade i september bockade alltid in i galoppen. Det gör han inte längre. Till saken hör att han är bakskygg... Men det jag gjorde var att koncentrera mig på min egen sits, så jag inte kom i obalans. När han sedan skulle "ta sats" drev jag på honom robust framåt. Då fick han inte styrkan eller energin nog för att göra ett bocksprång.
Går det på nåt sätt att ligga steget före? Har du lärt dig tecknen på att nu kommer det ett språng? Då är det lättare att göra en "motatack". Hon slutar inte med dumheterna om hon får annat att tänka på, som de övningar ni egentligen ska göra på dressyrlektionerna?
Lycka till!
 
Sv: Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

Till båda:
Jag har provat att longera henne lite innan ridturen, men det verkar mest "värma upp" henne för ännu värre grejer! :smirk: :D I söndags provade jag att gasa på lite i traven och galoppen innan vi började jobba ordentligt (ridhus) så att hon skulle få "sparka färdigt" men det hjälpte inte heller.

Igår var en "lugn dag", vi kom bara upp i 5-6 tillfällen då jag var på väg ur sadeln, tappade ena stigbygeln och landade på framvalvet... :smirk: Hon gör liksom inga baby-sparkar när hon väl sätter igång, utan sådär så att hon själv håller på att tappa balansen. Bakbenen är liksom lodrätt rakt uppåt! :o :D

Jag vet att sparkarna och bockningarna och allt det andra oftast kommer i galoppen, men problemet är att hon är så väldans agil att hon kan sparka och ha sig oavsett om jag håller upp huvudet på henne eller om hon går i form med huvudet sänkt. Hon tar liksom i med hela sin kraft för att kicka till och oftast blir det en serie hopp, skutt, sparkar och krullidutter! Igår i skogen var hon på väg in i en björk, som stod lite lutad över vägen, för hon var så inne i sitt hoppelihoppande att hon nog inte såg den. :smirk:

Kittlig? Hm, nja, måttligt. Jag upplever det som att hon använder skänkeln som en ursäkt för att sätta iväg och skutta. För det är inte varje gång jag använder skänkeln och det är inte vid varje galoppfattning. Ibland kommer det mitt i en galopp, vid avsaktningen eller om jag ber henne göra en 90-graderssväng i galopp. (Typ i ridhus.) Ibland känns det som att hon får totalt blackout och ställer sig på stället och hoppar, ställer sig på bakbenen och har sig. Eftersom hon är kollad och sadeln ligger perfekt och så vidare så upplever jag inte att hon protesterar mot någonting som gör ont. Snarare då att hon protesterar emot det jag kräver av henne. Som exempel; häromdagen övade vi på skänkelvikning och bakdelsvändning/framdelsvändning i skritt. För höger skänkel var det inga problem, men för vänster skänkel går det desto trögare. (Hon är lite stelare i den sidan.) Till slut fick hon "nog" och ville inte gå undan för vänster alls och det slutade med att hon skuttade lite med frambenen ovan mark (10 cm?) och därefter lite bakutsparkar. Jag kan ju ha helt fel, men det kändes som att hon sa "Äh, nu skiter jag i det här, du är så himla jobbig. Fattar du inte att jag inte vill just nu?" snarare än att hon var ilsken och hade ont. Som sagt, jag är helt öppen för att jag har fel, men OM hon har ont så har jag ingen aning om var! Och i så fall, borde hon inte undvika bockserier och extrema krumbukter då? Borde hon inte undvika att busa runt i hagen i full kareta också?

Som Paljett sa, man kan ju inte straffa henne för att hon är glad och pigg...
 
Sv: Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

Glömde; Jo, hon blir måttligt bättre när hon fokuserar ordentligt på det hon ska göra. Som igår, när vi utforskade nya ridvägar, så var hon väldigt fokuserad tills vi vände och gick tillbaka - då visste hon ju hur vägen såg ut och vad hon skulle förvänta sig, så då satte hon igång med sina skutt, hopp, sparkar, bockningar... När vi sedan utforskade en ny avtagsväg så blev hon fokuserad igen och så samma visa på vägen tillbaka.
 
Sv: Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

En tanke bara...du kan inte straffa henne för att hon är glad och pigg, men du måste ju säga ifrån att hennes beteende inte är acceptabelt när du sitter på ryggen, eller? Busa och bocka i hagen-OK, men med matte på ryggen-INTE OK.

Sen hur du rent praktiskt ska göra för att lära henne det-fråga andra bukefalister, det brukar finnas råd!;)
 
Sv: Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

usch , vet hur det känns. När min häst var yngre så gjorde han likadant och kan numera ibland(mer sällan) bli likadan. Av ren feghet så blev det massa enkla övningar i skritt länge innan jag började trava. Travade bara kort sträcka innan det blev " för spänt" och skrittade igen. Alla goda råd var att "galoppera av honom" men då vet jag att iallafall inte jag hade suttit kvar- nä det vågade jag inte. När jag då red lugnt och "tråkigt" (av feghet") så tyckte jag att hästen lugnade sig. Kändes ju som om man fastnat i det läget där hästen varje gång var "upphetsad i hjärnan" när man red. Detta försvann med långa skrittturer där det ingick kanske någon liten lugn trav kort sträcka och sen bara skritt igen.Men visst, var man i ridhus och mötte en häst som kom i trav e galopp så kände man ju hur han samlade energin och pep och exploderade när den precis passerade.Hoppas du får lugnare ridturer framöver!
 
Sv: Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

Jag tippar benhårt på att det beror på hagsituationen. Har själv upptäckt att vissa hästar är mycket mer oproblematiska så länge de hålls efter av andra hästar. De blir liksom "vana" vid sin roll i hagen, vilken det än är! Hon verkar inte direkt respektera dig heller, så risken är att det inte kommer att förändras förrän hon förlorar sin roll som ledare.
 
Sv: Sparkar bakut, bockar, slår knut på sig själv...

Jag morrar en hel del i sadeln när hon håller på som hon gör, men jag ger henne inte "pisk" för att hon busar och är glad. Hon slutar ju när jag blir morrig, men det är en tidsfråga innan hon kastar iväg bakbenen åt sidan eller rakt upp igen. :smirk:

Visst, hon var ganska oproblematisk innan hon blev hagens drottning, men hon måddte nog fruktansvärt dåligt då. Hon fick t.ex. inte äta ifred utan flocken var alltid på henne och drev bort henne. Det avspeglades i ridningen också, eftersom hon var låg och ointresserad av världen i stort. Nu däremotär hon mycket mer framåt och lycklig, och till och med folk som inte kan något om hästar har påpekat att hon ser friskare och mer högrest ut nu än förut. Det ser jag inte som negativt alls, tvärtom.

Hon respekterar överlag människor dåligt, men hon är aldrig elak. Man får morra och gorma åt henne ibland i stallgången eller på väg till och från hagen, men mer än så är det inte. Man får liksom visa henne sin plats litegrann. Jag kompromissar aldrig med rangordningen mellan mig och hästen och behövs det så övar vi lite samspel med backningar, longering, tömkörning, sidvärtesrörelser från marken och så vidare. Det roliga/konstiga är att hon accepterar sånt jättebra, men hon verkar ha dåligt minne - eller så fejkar hon respekten under övningen och sen försöker hon bossa igen nästa gång man leder henne till hagen...? Men hon är som sagt aldrig elak eller ilsken, bara lite bufflig emellanåt. (Okej, hon hatar hovslagare, men ingen annan!)
 

Liknande trådar

Ridning Behöver era tips och råd. Jag vet inte hur jag ska tackla problemet som uppkommit. Det är som så att min häst (ridtravate 11 år) har...
Svar
5
· Visningar
1 222
Senast: LuckyMe
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 528
Senast: scizofren
·
A
Träning Jag rider en häst som inte är riden så mycket och nu har han den senaste tiden börjat sparka bakut väldigt mycket främst när man fattar...
Svar
11
· Visningar
2 730
Senast: neferra
·
O
Hästvård Skriver under anonymt nick nu för att undvika skadeglada typer... Hästar är inte elaka djur men ibland blir det bara helt helt fel...
2
Svar
24
· Visningar
3 370
Senast: Ellyne
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp