Sparkande shettis

A

Annikan

Köpte en shettis från grannen för en vecka sedan. Ett sto på 21 år som min dotter på 3 år varit över o ridit några ggr innan. Hon har då stått som ett ljus, bara hon har ngt att tugga på, o mitt barn har kunnat pyssla o greja.

Igår blev jag dock nervös. Jag o mina 2 barn gick ut i hagen för att hälsa på hästen.... hon går några steg bort o vi låter henne vara nån minut o går sen närmre för att hälsa på henne igen - då står hon kvar o jag håller henne då i grimman nån minut för att barnen ska få klappa - vilket de gör, lugnt o stilla. När jag släpper hennes grimma vänder hon sig genast om och kickar mot min äldsta dotter (den andra höll jag i famnen). Hon fick en lätt träff på benet o blev naturligtvis ledsen även om det inte gjorde ngn större skada. Jag hann sparka henne i rumpan tillbaka (en ryggradsreaktion) ... o hon travade lungt bort.

Förra ägarna har sagt att hon är en sån underbar barnhäst o har lärt så många barn älska hästar. Hon var riden av en 10 åring fram till jag fick henne. Det enda ägarna sa är att hon inte vill ha mer än ett eller 2 barn i boxen samtidigt för hon har hög intigritet o kan bli sur om det blir för mkt. Det kan jag köpa - o inga barn får röra sig i boxarna hos oss utan vuxet sällskap - där ska hästen vara ifred....

MEN...i hagen kan väl ändå inte detta beteende tolereras - hon hade ju kunnat trava iväg istället bara... Skulle aldrig acceptera detta av ngn av mina stora hästar! Men en sån liten ponny har jag inte haft sen jag själv var pyttig o nu vet jag inte riktigt hur jag ska hantera detta, svårt att träna bort om det visar sig att det bara är mot de små som hon gör så här - för jag kommer ju inte låta barn gå för nära henne förrän jag är mer trygg i att det inte upprepas.... Hur gör jag?

Hmmm, vet inte riktigt vad jag vill egentligen - tips o råd antar jag - blev liksom lite ställd, hade inte räknat med att behöva vara rädd att mina barn skulle bli sparkade om de kom för nära henne iaf...

Hon brunstar just nu kan tilläggas...

Ja... som sagt... så var det iaf...

Sv: Sparkande shettis

Hemma har vi en paint på 155 cm som gör något liknande mot oss. När man sak gå fram till honom vänder han öronen bakåt och sparkar mot en. Shettisen försöker nog bara vara dominant och jaga bort de små från flocken för att bli ledare. De är små nog att ge sig på?

Hemma gör vi så att vi tar hästens position, min plastpappa brukar bli så förbanand när hans häst gör så så att han tar en pinne och slår till hästen för att den sak skärpa sig, sedan börjar han göra en naturlig sak, ta ner hästen i rang! Han jagar bort hästen från de andra hästarna i flocken och när hästen lugnat ner sig så sätter han sig ner och låter hästen i fråga gå fram till honom och så blir allt lugnt i två månader tills hästen får för sig igen att leka ledare över flocken. :bump:

mmm, jag förstår vad du menar - o det är lite så jag beter mig med min unghäst när han får för sig att inte vilja bli fångad - jag jagar bort honom till han visar intresse för en o då låta honom komma fram igen o sen är allt ok igen.... problemet med den här lilla damen är väl att jag vill inte utsätta mina barn för den risken o beter hon sig inte på detta vis med mig så uppkommer ju inte situationen liksom. Men i ärlighetens namn har jag ju inte haft henne alls länge - så vem vet - hon kanske börjar med samma visa mot mig snart...

Men du arh rätt. Det är annorlunda om personen som blir drabbad gör det. Men ahr du tänkt på om hästen bara testar ditt barn? Hästar gör ju så med nya ryttare ibland. :crazy:

Köpte en shettis från grannen för en vecka sedan. Ett sto på 21 år som min dotter på 3 år varit över o ridit några ggr innan. Hon har då stått som ett ljus, bara hon har ngt att tugga på, o mitt barn har kunnat pyssla o greja.

Igår blev jag dock nervös. Jag o mina 2 barn gick ut i hagen för att hälsa på hästen.... hon går några steg bort o vi låter henne vara nån minut o går sen närmre för att hälsa på henne igen - då står hon kvar o jag håller henne då i grimman nån minut för att barnen ska få klappa - vilket de gör, lugnt o stilla. När jag släpper hennes grimma vänder hon sig genast om och kickar mot min äldsta dotter (den andra höll jag i famnen). Hon fick en lätt träff på benet o blev naturligtvis ledsen även om det inte gjorde ngn större skada. Jag hann sparka henne i rumpan tillbaka (en ryggradsreaktion) ... o hon travade lungt bort.

Förra ägarna har sagt att hon är en sån underbar barnhäst o har lärt så många barn älska hästar. Hon var riden av en 10 åring fram till jag fick henne. Det enda ägarna sa är att hon inte vill ha mer än ett eller 2 barn i boxen samtidigt för hon har hög intigritet o kan bli sur om det blir för mkt. Det kan jag köpa - o inga barn får röra sig i boxarna hos oss utan vuxet sällskap - där ska hästen vara ifred....

MEN...i hagen kan väl ändå inte detta beteende tolereras - hon hade ju kunnat trava iväg istället bara... Skulle aldrig acceptera detta av ngn av mina stora hästar! Men en sån liten ponny har jag inte haft sen jag själv var pyttig o nu vet jag inte riktigt hur jag ska hantera detta, svårt att träna bort om det visar sig att det bara är mot de små som hon gör så här - för jag kommer ju inte låta barn gå för nära henne förrän jag är mer trygg i att det inte upprepas.... Hur gör jag?

Hmmm, vet inte riktigt vad jag vill egentligen - tips o råd antar jag - blev liksom lite ställd, hade inte räknat med att behöva vara rädd att mina barn skulle bli sparkade om de kom för nära henne iaf...

Hon brunstar just nu kan tilläggas...

Ja... som sagt... så var det iaf...

Det kan mycket väl vara så att hon vill vara ifred när hon brunstar. Jag har en enkel regel hemma. I hagen och boxen är de lediga. I stallgången och utanför hagen ska de jobba. Hon kanske tycker likadant?

Ja, visst kan det vara så att hon tycker likadant.... förmodligen, men sparka tycker jag är över gränsen ändå. Vi rör oss mkt fram och tillbaka genom hagarna hemma och jag måste kunna lita (så mkt det nu går) på att ingen blir sparkad om vi klappar henne när vi går förbi i hagen... Jag menar bara att även om de är lediga i hage och box så ska det ändå inte vara ok med sparkar, sura öron och vända rumpan till, visst - men sparka borde vara mer restriktivt..... Men det kanske inte är ngt jag kan ändra på på en sådan gammal dam....?

var ute med barnen nu igen - i hagen är hon sur som en ättika men hon är väldigt lugn o värdig när barnen rider... så jag får väl ta det försiktigt med henne i hagen till hon lärt känna oss o sen hoppas på att det lägger sig lite det där surandet så småningom...

Men usch vad otrevligt! Oavsett storleken på hästen är sparkar absolut förbjudet, barn har ju dessutom sina huvuden i så låg höjd så det kan träffa ytterst olyckligt.

Jag skulle vara mkt vaksam över den här ponnyn, jag tycker inte att det är ett lämpligt uppförande.

Nej... jag menar det. Det är ju liksom inte bara när barnen sitter på ryggen som de ska vara pålitliga - det viktiga är ju vardagshanteringen tycker jag.... Känns ju inte bra att avvakta o se vad som händer på ett sätt - tänk om det som händer blir en alldeles för stor olycka. Å andra sidan kanske det är att dra en för snabb slutsats att inte ge ponnyn en andra chans... lurigt det där...

Personligen tycker nog inte jag att en treåring behöver följa med in hagen eller boxen för att ta ut hästen oavsett om det är en shettis eller en shire.
Med så små barn räcker det om de får borsta och pyssla när ponnyn står uppbunden under översyn av en vuxen.
Det verkar ju som att ponnyn är snäll när den är uppbunden?
Låt det vara och lämna dotterna utanför hagen när du hämtar ponnyn

Jag håller med dig, det där är lurigt. Vi har köpte två ponnyer det sista året och en av de viktigaste kriterierna för mig var att jag inte i någon situation ville se ett surt öra ens, helt enkelt för att jag skulle känna mig lugn och för att jag uppskattar en häst som är glad och positiv i alla kontakterna med människor. Den ena uppfyllde detta från början utan problem. Han har ännu inte gett mig ett surt öra ens i något sammanhang-han är en glad "skit":laugh:helt enkelt! Det andra stoet har vi inte haft så länge, men jag blev inte glad första dagen då hon vände rumpan till mig, men så påminde jag mig om vår älskade shettis som vände och gick när man kom ut i hagen hela första månaden vi hade henne. Hon blev familjens älskade kelgris och kom både travande och galopperande med tiden och surade aldrig efter den månaden! Vår nya lilla flicka har efter de två första dagarna inte visat några sura tendenser alls och när min tös går in i hagen så kommer hon fram fortare än om jag gör det;). Jag håller med dig och de flesta andra här, ge henne en chans, men var försiktig!!! Lycka Till!:)

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 296
Senast: Juli0a
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 903
Senast: Mabuse
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 193
Senast: Ridinglady
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 291
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar