Sparkade min hund

Iddefixen

Trådstartare
Nu kokar jag av ilska! :mad:

Släppte min hund (en 8 mån JR) på vår (hyreshusets)gräsmatta för en stund sedan. Han springer som vanligt iväg och ska jaga flugor. Jag såg inte att det var en man som var där och klippte gräset hos oss. Hunden springer fram och skäller på honom. Då sparkar gubbskrället iväg min hund, som en fotboll. Min lilla vovve flög iväg några meter, rullade runt på gräsmattan och blev jätterädd. Gubben börjar skälla ut mig för att jag har min hund lös på vår gräsmatta. Vågade inte argumentera med denna stooora kraftiga och småilskna karl, jag kände mig lite smått hotad.

Får man inte ha sin hund lös på sitt hus gräsmatta?
Och får en inhyrd "gräsklippare" verkligen sparka iväg min hund (hunden gjorde ju inte ens något)?

Din hund får inte störa andra människor eller djur. Det kan dessutom vara koppeltvång beroende på vad husägaren eller den kommunala förordningen säger.

Mannen får dock inte heller sparka på din hund hur som helst. Det är tillåtet att värja sig, men det ska stå i proportion till hotet.

Att din hund inte gjorde något kan jag däremot inte hålla med om. Hunden störde mannen i arbetet och skällde som sagt ut honom. Jag hade inte sparkat på din hund, men jag hade burit bort den till dig och uppmanat dig att hålla den kopplad tills du lärt den hyfs.

Kollade lite ang. koppeltvång, och vi får ha honom lös på tomten. Det är ett litet hus med inhägnad trädgård.

Han störde inte mannen (fast det är väl kanske en definitionsfråga), hunden stannade två meter ifrån, skällde och viftade på svansen.
Iofsg kan han ju ha varit hundrädd...fast då borde han ha låtit mig ta hunden.

Tror inte att han hade sparkat hunden om det varit en schäfer...

För ett par år sedan gav min pappas bror en grönendal en rejäl känga eftersom den var på väg i full fart till hans lilla valp, det blev ett mycket omdiskuterat ämne på klubben, de flesta tyckte han agerade rätt, dock inte grönendalens matte. Personligen hade jag gjort samma sak, dessutom gjorde grönendalen aldrig om det.

MEN man ska vara mycket försiktig med små valpar, dock hade jag blivit irriterad om jag hade suttit på gräsklipparen. Håll bättre koll på honom, jag hade aldrig låtit min hund gå fram till honom, den kan ju blir påkörd. han kan ha gjort dig en tjänst, hunden lär tänka en och två gånger innan han gör det igen...

//E

nej...jag borde inte låtit honom springa iväg. Fast jag såg inte gräsklipparen. Hade jag sett den hade jag inte låtit hunden springa iväg.
Jag är rädd att det inte förbättrar beteendet att han blev kickad, snarare tvärtom...

Dumt blev det ju iaf...

Måste nog säga att du har dig själv att skylla och jag hoppas att du lärde dig en läxa. Man ska aldrig ha sin hund lös utan att man har 100% inkallning och uppsikt över sin hund, spelar ingen roll om man är på inhägnat område eller ej! Du kan anmäla gubben för djurmisshandel och gubben kan anmäla dig för bristande tillsyn av din hund. Du tjänar ingenting på att anmäla gubben utan gör nog bäst i att låta det vara.

Givetvis ska man inte sparka bort djur utan anledning, men han kanske var hundrädd? Blir man rädd så tänker man inte alltid så långt, tyvärr.

Hade din hund sprungit fram till mig och jag haft mina hundar med mig hade jag sparkat bort den. Dels för att jag inte accepterar att andra hundar hälsar på mina utan min tillåtelse och dels för att min ena tik är väldigt vass mot andra hundar.

Antar att du lärt dig något av det som hände. Kan ge dig ett tips. Ta en tvätt lina på 10-15 meter som du kan ha huden i. Då har du full kontroll och kan stoppa hunden innnan den kommer fram till gubben nästa gång :idea:

Lycka till med din lilla vän och hoppas han inte blev skadad/rädd :bump:

Hunden lyssnar till 100%. Och han rusar inte fram hänsynslöst. Däremot blir han glad och vill hälsa. Men han rusar inte på någon utan att jag säger att han får gå fram och hälsa.

Jag kan köpa att man kickar iväg en hund som tränger sig på och visar ett mindre trevligt beteende. Men man springer inte fram och kickar iväg hunden om den stannat två meter bort, viftar på svansen och vill hälsa.

Jag har ju rätt att ha honom lös på vår gräsmatta.
Vore han hundrädd borde han inte närmat sig hunden. Han var ju trotsallt ett par meter bort.

Lät du din hund bara springa fram och hälsa utan att fråga personen om den fick det?

Jag ville själv aldrig ha kickat din hund, men det beror nog mer på at jag er van hundar. Men man vet aldrig hur vana andra er med hundar, och man kan inte ta det som en selvfølge at folk vet hur man skal tolke en hunds beteende. I hans ögon kunde hunden sett mycket aggressiv ut...

Jag hadde låtit saken ligge. Hoppas det går bra med din hund!

Om du nu såg att hunden stanna ett par meter bort och skällde, varför kallade du inte in honom? Gubben måste alltså gått fram till hunden och sparkat den eller sprang han ikapp den efter inkallning?
Nej det var inte rätt att spraka hunden, men det låter som det har brustit i din uppsyn oxå...

Jag kan tänka mig att gubben blev överraskad och rädd att han skulle köra över/skada honom med klipparen, och att det ledde till en icke över tänkt handling.

Det är klart man ska ha koll på sin hund, men man måste börja nånstans med valpar, eller hur??
Visst skulle kanske hunden inte ha sprungit fram och skällt, men jag tycker definitivt det var fel av mannen att sparka den lilla vovven.

Varför ska det vara skillnad om det är en liten eller stor hud. Är grundligt less på alla småhundsägare som låter sina jyckar springa fram till folk och fä hur som helst. Om jag när min tös är fullväxt, ca 35 kilo, gör samma sak så kommer jag garanterat att bli anmäld och utskälld. Men små hundar dom gör det inte så mycket med. Blev själv påhoppad igår av ett svart monster, dock ej aggressivt som tur var, och min valp som gick fint i koppel blev både trängd och stressad. Kärringen som ägde kräket reagerade inte ett skit på att hennes hund sprang rakt på oss, började typ prata om vädret och vilken ras jag hade...
Hade god lust att göra som gräsklipparmannen, sparka till, dock inte hunden men ägaren. Hade anfallaren haft minsta aggressiv tendens hade jag dock inte tvekat att prova bollkänslan på kräket.
:devil:

Hur i hela friden klarade han sparka hunden om den var 2 meter bort?? jag gissar på att gubben blev så överaskad för hunden, han kanske blev rädd att han skulle klippa hunden

Jag förstår inte... Om det var på din/eran EGNA gräsmatta, varför hade ni en "inhyrd gräsklippare" där? Hur bor ni - eget hus eller hyreslägenhet? :confused:

Och herregud vilka perfekta hundägare som huserar på sådana här forum. Som alltid verkar ha 100% koll på precis allting. Som aldrig gör minsta lilla misstag. :mad:
Om man är på sin egen (om det nu är så?) inhägnade gård kan man väl för sjuttsingen inte behöva kolla vartenda steg hunden tar heller.

Om det nu är som du beskrivit, att hunden stannade ett par meter ifrån mannen och bjäbbade lite, har han väl ändå inte rätt att sparka den? Själv hade jag blivit vansinnig. :eek: :mad:
Men hörde du aldrig gräsklipparen förresten?

*Lånar knapp och håller mig inte alls till ämnet men jag är så arg!*
Nu i kväll cyklade jag hem med min hund, hon var lös och när jag såg en männsiska på avstånd kallade jag in och lät henne springa vid cykelns sida, ca 50-70 cm ifrån och (alltid) på insidan.
När vi närmar oss människan rusar hans lösa hund fram, jag stannar och försöker "ställa" mig framför (fortfarande på cykeln) och ryter "gå härifrån", hunden springer bara runt cykeln och fram till hunden.
Hon har nyligen löpt så det luktade säkert intressant.
Jag låter säkert jätteirriterad på mannen som inte ens bryr sig om sin hund och snäser att han får ta sin hund.
Då får han spel och trycker sig mot mig, tvingar mig av cykeln, trycker upp sitt ansikte intill mitt, spottar mig i ansiktet och kallar mig för slyna och luder och att han ska slå mig för att jag är så jävlig. :confused:
Jag blev helt ställd, chockad och riktigt skraj, skyndade därifrån medan han vände efter mig tre gånger och tryckte sig mot mig.
Vad är det för fel på vissa idioter?? :mad:
Funderade nästan på att polisänmäla men vad ska det leda till..

Liknande trådar

Övr. Hund Var på promenad med hunden imorse. Han är fem månader, en Bichon Havanais, och väger dryga 3 kg. På en stig möter vi en bekant med hund...
Svar
8
· Visningar
2 207
Senast: Smulis
·
Äldre Det blir mer spännande än man tänkt sig ibland.. Ska släppa ut hunden för en nattkiss. Öppnar dörren - där står ungräven. Och tittar...
2
Svar
24
· Visningar
10 568
Övr. Hund Blir så besviken då man misslyckas så jag måste skriva av mig. Min kille hade ju problem med andra hundar då han var mindre. En väldigt...
2
Svar
20
· Visningar
2 473
Övr. Hund För 1 vecka sedan gick jag och min sambo in på stan med våran 3,5-åriga tik, en cool och världsvan tjej med kanonpsyke, det enda hon har...
Svar
13
· Visningar
5 426
Senast: Zuzzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Vad såg ni senast? Del 3
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur