Spark på knä

CosmicQueen

Trådstartare
Idag har min ena häst lyckats bli sparkad på sitt ena knä. Gissar att hoven tagit över precis hela knäet, då hon är väldigt svullen.
Har ett sår mitt på, ett bråddhål ,modell större. Inte så orlig över det, de såg fint ut och kommer nog att läka bra.

Lite mer orolig över svullnaden. Syntes inget framifårn, men från sidan. Är som att man stoppat en tennisboll framför knäet. :crazy:

Var på plan och longerade då jag ville se ev hälta och hur svullnaden reagerade. Hon haltade ej och svullnaden blev lite mindre efter att fått röra på sig.
Svullnaden är ej hård, utan det är som att det är en vätskansamling. Är det ödem eller? Blir det så dom får en spark el dyl på knä?

Hon har väldigt lätt för att få lymfangit, så jag la en jodopaxomslag över knäet nu inatt. Hoppas att jag gjorde rätt?
Någon som har erfarenhet och kan dela med sig om vad ni tror?

Sv: Spark på knä

En häst i stallet fick en liknande spark och svullnade upp. Den hästen var "stel" i några dagar, men fick gå i hagen som vanligt. Omslaget tycker jag inte är fel iaf, men ta av det innan du släpper ut i morgon.

Sv: Spark på knä

Ja, precis, det var min tanke med. Att ha jodopaxomslag på natten och utan på dagen. Just för att förhindra att hon får lymfangit i såret.

Svullanden var ungefär lika imorse som igårkväll. Knäet är grymt svullet, men benet i övrigt ser iaf fint ut. Ej halt och ej ont.

Liknande trådar

Hästvård Är det normalt? Pålle fick en broddspark i Onsdags vid lunch,stallkompisen var där och såg det med egna ögon,vart en lite "toutch"...
Svar
10
· Visningar
5 807
Senast: remmis
·
Hästvård I fredags släpptes min häst ihop med ett annat sto. De sparkade lite emot varandra så där som de kan göra när man släpper ihop dem. När...
Svar
6
· Visningar
1 197
Senast: Freeride
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hästvård Lägger ut en tråd här för se om någon känner igen symptomen/bolla lite tankar med. Har en ponny av tyngre modell som sedan...
Svar
8
· Visningar
2 112
Senast: zoomzom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka