Spårapporter?

igbest

Trådstartare
Har återupptagit spårandet med min hund och jag är inte så kunnig, vi har använt leksaker och godis i slutet av spåret. Nu satt jag och surfade på spårapporter och ser att det finns en massa olika varianter. Jag tror mest att jag har sett de som ser ut som vanliga korta pinnar. Nu såg jag apporter i läder, vad är bäst att ha? :confused:

Sv: Spårapporter?

Alltså, det spelar ju ingen roll vad man använder för saker i spåret, bara hunden har föremålsintresse och bra markering så ska de ju kunna ta "allt". Stora saker (typ leksaker) ger ju mer vittring, men kan också få hundarna att gå mer på syn.

Ska du tävla bruks, så är det "vanliga" träapporter som används i appell, lägre och högre klass.

501_stor.jpg

I elitklass används naturpinnar

IMG_9512.jpg

I bruksspår är det alltid träföremål. I appell - högre är det fyrkantiga pinnar (2x2x10 cm, förutom slutpinnen som är 30 cm lång), och i elitklass träpinnar (2 cm i diameter, resten samma). När du tränar kan du använda vad som helst :). Men vanligast är att man använder olika sorters träpinnar.

Jag brukar även använda mini- och miniminiapporter (1/4 och 1/8 av vanliga spårapporter) för att göra det lite svårare, med mindre vittring och nästan helt omöjliga att se med ögonen.

miniapport.jpg

Tack för era svar :), jag har inga planer på att tävla utan lägger mest spår för aktiveringen, får se om jag ändå kanske skulle få henne att ta träapporter ifall jag skulle få för mig att börja tävla någon gång...

sparapportipogappay.jpg

Jag använder mig oftast av filt, trä och läder (kör FH spår), men kan även lägga in andra föremål för träningens skull. Finns egentligen ingen begränsning.

Jag kör med bitar av skinn eller gummiduk, ca 1- 1/4 cm 2 styck. Omöjliga att ta med syn, lätta att ha med och funkar på alla underlag.

I appellklass används det fyrkantiga pinnarna som Miao visar på bild. Det ska vara 3 pinnar och spåret är 300 meter. De 2 första pinnarna är cirka 10 cm långa och den sista ska vara cirka 30 cm för att markera att det är spårslut.

Jag kör med sådana träapporter som Miao visar på sin första bild. Köp en trälist på Bauhaus, såga till önskad storlek i sågen utanför varuhuset. Klart!

Liknande trådar

Övr. Hund Ja, som frågan lyder ovan. Hur kommer man över sorgen över sina älskade hundar? Fick ta bort min sista hund i veckan. För ca ett år...
2
Svar
29
· Visningar
2 112
Senast: AraSlei
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 465
Senast: Ragdoll
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 367
Senast: Hellhound
·
Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
3 544
Senast: alicegard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V