_FiA_

Trådstartare
hej jag har ett littet problem min häst spårar inte riktigt. det högra bakbenet flyter gärna ut på sidan, och hon skjuter ut den högra bogen i högervarv. behöver lite tips! :cool:

Sv: spåra

Kan du beskriva problemet lite bättre.
Det låter underligt att hästen skjuter ut höger bog och flyttar höger bak innanför. Om höger bak flyttas innanför brukar det vara vänster bog som skjuts ut. Hästar viker sig i ena sidan och blir formade som en banan, när de inte bär och skjuter på lika mycket med sina båda bakben. Alla hästar är mer eller mindre oliksidiga och man måste träna rakriktning i allt dressyrarbete.
När hästarna är mycket oliksidiga är det ibland svårt att komma åt dem och i det läget är det alltid bäst att ha hjälp av en instruktör.

oj förslåt jag skrev fel bakben jag menade väster bakben och höger bog. jag rider för instruktör, men ville ändå ha tips=)

Hur menar du att de flyter ut på sidan, hon går som i sluta typ eller? Kan ju vara så att hon är starkare i sitt vänstra bakben och då fixar till det så....

Man kan komma till rätta med problemet -att hästen skjuter ut bogen , genom att ha hästen fel ställd.Rider du i hövarv så ställ hästen åt vä

mend et kan väl inte fungera att ställa henne åt fel håll. när det är det som är problemet att hon sjuter ut högerbogen i högervarv å är felställd.

Hon skjuter ut höger bog och går med vänster bakben utan för vänster fram, i höger varv? Har jag fattat det korekt?
Min häst är rätt "ormig" av sig och kan placera baken lite hur somhelst när man börjar ställa krav på honom. Då brukar jag rida en övning som hjälper en att placera hästen där man vill, och framförallt få känna mer exakt vart problemen sitter.

Säg att du rider i höger varv, ha hästen ordentligt högerställd och flytta den innåt för ytter(vänster) skänkel så hästen går sidvärts in på en mindre och mindre volt. Anpassa böjdningen/ställningen efter voltens spår. När volten är såpass liten som du vill ha den så flyttar du ut hästen för höger skänkel, fortfarande ställd innåt, mer tvärning ju starkare hästen är. Ge gärna efter helt på innerhand när hästen går på liten volt, bara som en check att hästen bär sig själv så det inte är du som bär upp den. Väl ute på "stora" volten igen ställer du om till vänster, så att hästen är utåtställd.
Då börjar du flytta in hästen mot den lilla volten igen för vänster skänkel, fortfarande utåtställd. Ta ledande tygeltag med höger hand om hästen inte förstår. Rid nått varv på lilla volten, och rid sedan ut igen med hjälp av höger skänkel. Ut på den stora volten och ställ om som vanligt. Då tycker jag att man ofta brukar känna vart hästen har baken tydligare än innan. Bara ett tips på övning :banana:

Lejonelle skrev:
Hur går hon i vänster varv då?
mvh
Lejonelle

hon är mycket lättare att ställa i vänster varv men hon vill som sagt inte riktigt flytta under sig vänster bakben.

I höger varv sladdar hon ut med ytterbak och går med högerbogen innanför voltspåret, vill inte ställa till höger. Det är uppfattat. I vänster varv ställer hon i nacken men vill vadå med vänster bak, tappar hon det bakom sig? Faller in? Sladdar ut där också? Och vad gör höger bak i vänster varv? Vad gör vänster bog och höger bog i vänster varv? Vad händer på raka spår?

mvh
Lejonelle

i vänster varv vill hon inte trampa under sig rikrigt med vänster bak , benet sladdar in mot mitten med höger bakben trampar hon rätt. vänster bog är bra i vänster varv hon sjuter itne ut de3n. å höger är också bra då tror jag:S hoppas du förstår

Jag skulle jobba mycket med rakriktning på denna häst och med stretching för att få den att töja sig i vänstersidan. Hästen kan ha problem med korta ryggmuskler vänster sida (kan ej töja i sidan), problem med de muskler som håller bålen på plats mellan frambenen (ger balansproblem), ett muskelproblem i vänster bak eller ett ryttarproblem av något slag.

Du kan anlita massör för att få mer information, om vad som gör det svårt för den att arbeta liksidigt. Då kan du få tips om bra stretchar och övningar som du kan göra själv.

mvh
Lejonelle

Fick du inte veta något då då? Om hästen har något problem i sin kropp eller om det bara är att rakrikta vidare?

För att rakrikta, rid gärna hästen rak i svaga varvet för att få upp den på yttertygeln. I vänster varv, stärk innerbak genom att flytta undan för vänsterskänkeln på öppna delen av volten. I höger varv, rätta framdelen på bakdelens spår, ta kontakt på yttertygeln, stärk vänster bak genom att rida hästen utåtställd och flytta undan för ytterskänkel några steg och forma om och ställ inåt som vanligt.

I galopparbetet kan du på raka spår växla mellan att ställa utåt och ställa inåt och gärna rida innaför spåret för att själv inte fuska med ytterhjälperna.

Det är lätt hänt att man själv viker sig i sidan eller blir trängande med innerhanden när hästen går som en mask, försök vara noggrann själv och medveten om din kropp, ta gärna hjälp från marken eller be någon filma dig ur alla vinklar inte minst rakt bakifrån.

Skynda långsamt, att rakrikta hästen och sig själv är något som man hela tiden får jobba med och det blir aldrig helt färdigt.

mvh
Lejonelle

Liknande trådar

Träning Behöver tips på hur man kan träna häst från marken för att hästen ska få bättre kroppshållning. Hästen är i dagsläget framtung med...
Svar
5
· Visningar
793
Senast: Lejd
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 246
Senast: Cattis_E
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
536
Senast: MiniLi
·
Träning Jag behöver lite tips och inspiration. Min häst är 8 år och går stadigt i förvänd, har en bra grund galopp men är inte så reaktiv. Han...
Svar
17
· Visningar
2 272
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama