Spåra, uppletande

Ainon

Trådstartare
Alla säger att det ska vara så bra hjärngympa med spårande/uppletande.

Men hur gör man :confused:

Uno börjar i alla fall inte söka av sig själv, han tittar på matte och säger gooodis snääääälla :p

Sv: Spåra, uppletande

När jag lärde in uppletande på min lilla så gjorde jag det med synretning.
Vi lekte med hennes leksak och när hon var riktigt taggad och ville ha den så tog jag den. Jag bollade den lite i luften medan jag gick ut med den i rutan och sedan "tappade" jag den på marken. Gick tillbaka till hunden, kopplade lös och bad henne att leta.
När hon hämtat leksaken så fortsatte vi att leka med den. :)

Jag kommer börja med spår innan jag går över på sök, eftersom hunden oftast har svårare att börja spåra med näsan i marken efter att den lärt sig att sniffa i luften.

Hänger du med ?

oj, kanske måste lära han att apportera först. För kastar jag något så kommer han inte tillbaka med det, antingen så nosar han och lämnar kvar eller så tar han det och låter sig inte lockas med något förrän han släppt grejen någonstans.

hm.

Jo, men hur lär man hunden att spåra?
Kanske finns någon kurs förresten, ska ringa klubben och höra.

Då vill jag ge dig ett tips :

Ha ALLTID med dig två leksaker och när han hämtar den andra leksaken och har tagit den i munnen så börjar du bolla med den andra leksaken.

När han kommer tillbaka till dig vill han ha "din" leksak och släpper trolitgvis den han har i munnen, då kampar du lite med "din" leksak och kastar sedan iväg den leksaken istället.

Så forts du så ...

Hunden ska skapa en förväntan på att om han alltid kommer till dig så forts leken, kommer han inte så leker du själv ?

Förstår du?

Liknande trådar

Övr. Barn Jag har börjat titta lite på airtag till bla barnvagnen. Men jag sen läste jag om den nya uppdateringen som gör att man inte ska kunna...
Svar
1
· Visningar
435
Senast: starcraft
·
Hundhälsa Två små barn på 4 år har börjat sätta spår på vår 7 åriga tik. Hon har alltid varit speciellt, på ett bra sätt. Men nu har det allt mer...
Svar
13
· Visningar
1 063
Senast: snöflingor
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundträning Behöver lite tips på träning. Min dvärgpudel (snart 11 månader) är lite väl entusiastisk när hon hälsar på folk. Jag har lärt henne att...
Svar
7
· Visningar
825
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka