Spara hingst/hingstämne

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare lady_vip
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 3 692
Sv: Spara hingst/hingstämne

Jag skulle inte spara min som hingst även om han vore ett hingstämne. Ska jag sälja får jag inte mer betalt även om han är ett hingstämne, och ska jag behålla så är det för dyrt att behålla honom som hingst.

Dessutom är det krångligt att ha hingst när man inte har eget stall tycker jag! Jag är inackorderad, vill kunna ha båda hästarna i stallet där mamman till mitt föl står, och då går det inte att ha någon hingst.

Senast ändrad:
Sv: Spara hingst/hingstämne

Jag tycker det är en svår fråga att svara på, många är ju fina och 'högt' bedömda på div. förtester, utställningar/sommarpremieringar men går ändå inte igenom för de saknar 'det eller 'goddag' som en del uttrycker sig.

När jag väljer att köpa in/spara nått så måste det bara kännas rätt, det måste finnas ett visst uttryck, dvs 'det eller goddag', med det kommer man faktiskt en bit på vägen. De ska utmärka sig i flocken på nått vis, de ska synas redan som föl.

Nu har jag bara hunnit visa fram en hingst och han passerade nålsögat :D, har en till på gång som under 2011 haft dispans (vi hade egen avelsbedöming på rikset eftersom rasen inte kunde visas på avelsvärderingarna i år) och som förhoppningsvis kommer att visas nu under våren 2012
Har även fött upp en som är godkänd hingst och såldes som hingstämne. Och i samma årgång hade jag en till som jag själv gillade men ändå sålde för att det var 'nått jag inte kunde sätta fingret på' även om den rekomenderades som föl att sparas på tills vidare.
Han visades sen som 3-årig valack och fick 39 p. och ärligt så tror jag att hade han visats som hingst på avelsvärdering så hade det hamnat på kanske 37 p. istället. Han saknar helt enkelt 'det' även om det är en snygg valack. :D

Liknande trådar

Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 230
Senast: Piaff
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 959
Senast: Lhas
·
Hästvård Eftersom jag blivit med hingst är jag väldigt nyfiken på hur andra håller sina hingstar. Är det fortfarande så att det direkt innebär... 2
Svar
25
· Visningar
5 657
Senast: Dopy
·
Katthälsa Sedan några månader har en okastrerad hankatt med halsband hängt runt i de olika stallen i min by. Den sista 1 1/5 månader eller så har... 2
Svar
25
· Visningar
2 738

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka