Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Trist situation med sadelgjordsskav, har haft liknande problem. Hittade till slut en bra "tunnel" i syntetludd som funkade. Knallgul, anskrämligt ful men vad gör det.

Jag har också diskbråck men har aldrig reflekterat över att det skulle göra avramlingar värre?? (är läkare).
Det finns ju ingen garanti för att du inte ramlar av bara för att du har en sadel, eller??
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Jag förstår helt klart ditt dilemma.

Coolback sadelgjordstunnel kanske skulle vara något att testa med? Den ska ju inte samla på sig svett så som lammskinn gör, har du dessutom en att byta med så du kan tvätta ofta för att få bort skräp, kamma till den så det inte ligger eventuella granbarr i materialet och sådär borde det ju kunna vara till stor hjälp. Utöver detta kan du förebygga skav med att smeta glidmedel/pälsglans på skavområdena. En skavhäst jag känner verkar även må bättre om gjorden ligger lite längre bak så en sadel som har fästen längre bak (tänk westernsadlarna med flankgjord och att du kan få till så att gjorden spänns i båda fästena så hamnar den lite bakom normalläge). Det borde ju inte vara en omöjlighet att hitta en sadel i din önskade modell som kan lösas på liknande sätt. Förstår du hur jag menar eller borde jag fota en sådan lösning i morgon?

Såg att du har en diagnos på hästen nu men detta kanske kan hjälpa dig lite?
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Har du testat att experimentera med olika material att 'klä in' sadelgjorden med?
Ibland får man tänka utanför ramarna och kanske använda saker man inte tänkt på innan.
Det finns ju tex jättemjuk fuskpäls i tygaffär som kanske inte skulle skava om du konstruerade någon slags sadelgjordstunnel som är längre än en vanlig. (jag har själv en brun så den syns inte så mycket. Har dock även rosa fejkpäls och fejk vargpäls som också är mjuk och behaglig)
Något sånt här tänker jag på.

Eller fleece? Teddy-ludd? Nåt sånt kanske du kunde testa? :)

Finns det inte vissa sadlar som har en bakgjord också, vissa typer av western-sadlar? Då kanske det inte skulle bli så mycket tryck fram?
Jag bara spånar alltså, jag vet inte hur det skulle funka :)
 
Senast ändrad:
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Kul att höra att du har hästen kvar, att det verkar funka hyfsat och att du framförallt fått en diagnos! Tyvärr har jag ingen erfarenhet av den och inga råd att ge dock..
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hej
Har du någon bra bild på den sadeln du tänker på?

Sen kan jag tyvärr inte rida mer än i skritt barbacka då jag har fler problem än bara diskbråck i ryggen, har precis gjort facettledsblockad.

Men jag tar emot alla tips. Egentligen får det inte ligga nåt där alls.. Tänker mig en jättebred sadelgjord och att man skär ut eftersom skavet ligger i framkant?

Är det någon som ger sin häst fiskleverolja? Jag fick det ordinerat detta av veterinären?

Med vänlig hälsning,
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Man gav hästar detta mycket förr har jag hört, kallades fodertran och bönderna blandade till det själva. En av mina gamla hovslagare rekomenderade det starkt utifrån flera aspekter än bara god hovkvalla. Torskleverolja kan det även heta. Svårt att få tag i och ganska dyrt om man köper på Apoteket. Jag sökte efter fodertran på gr-nngården och fick då beställt hem hem en dunk till ganska bra pris. Min häst ville inte äta tyvärr, men den var bra att pensla på hovar. Men detta var läääänge sen nu.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Nuu har jag fixat en bild på lösningen jag menade:

blogger-image-1760147104.jpg


Hoppas det funkar, första gången jag laddar upp bild. Just den här sadeln är en sportssaddle men det finns ju många andra sadlar med flankgjordsfäste på. Gjorden ser lite sned ut iom att det är ett "vanligt" fäste på andra sidan, jag brukar nämligen inte använda den här lösningen själv på den sadeln. Ska du prova får du alltså hitta en med likadant fäste på båda sidorna så inte sadeln blir sned. Jag har provat ;)
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hej

Tack för visat intresse :)

Sadel bilden var bra, däremot skulle jag bara vilja ha den bakre remmen av stroppen som man fäster i sadelgjorden.

Ja köpte en svanskappa och fäste på sadeln framifrån, la den ohyggligt långt bak, allt för långt egentligen men jagville testa.
Sadeln sitter på plats, långt bak men lik förbannat åker gjorden fram, jag ska maila bilder till Helsingborgs djursjukhus direkt till en vet som ska titta på detta om man kan ta bort området där Ateromet sitter och lägga ärret ännu längre fram.

Jag kommer med bild om hur det ser ut.

Sen det här med barbacka ridning, jag får och kan inte rida hästen i trav barbacka, det räcker att jag skrittar mer än 20 minuter barbacka så är jag sängliggandes i flera dagar, tyvärr.
För tre år sen, när detta problem uppkom så red jag barbacka i nästan ett år. Men då hade jag inte problem med ryggen.
Jag har kronisk värk som tyvärr aldrig kommer att försvinna. Annars hade detta inte varit ett problem.

Är det någon som vet hurbred sen bredaste sadelgjorden är? Jag tänkte på det här med att skära ut?

Med vänlig hälsning,
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

REMIX: hur i jösse namn går det till? Sitter verkligen sadeln på plats? Glider den inte fram???
Det var fantastiskt att se. Hur går det i skogen då? Varför rider man på den filmen utan sadelgjord? Gjorde ni en film nu pga min fråga? Eller? Härligt!

Det värsta är att min häst är ganska het och vill gärna springa vilket hon bli ganska ostadig.

Detta måste jag prova. Fast det jag ju inte vara bra ur säkerhetssynpunkt?

Kram
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

En sadelmakare borde kunna göra en gjord precis som du vill ha den.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Ingen aning, inte jag som gjorde det utan ramlade över filmen av en slump.
Såhär skrev tjejen som gjorde det:

Testade att rida appis utan sadeljord idag, har aldrig gjort det innan :p Men eamon gjorde de på sin clinic och om man kan rida hästen utan sadeljord så rider man i balans. I traven gick det bra men i galoppen åkte sadeln fram lite. Testade faktiskt att ta ett litet språng oxå och det gick de med :p Ska faktiskt träna på detta lite! :) Tror appis uppskattar att slippa sadeljorden :p
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Risken med att bara fästa den längre bak är ju instabilitet i sadeln och sen har jag en känsla av att de är känsligare för tryck där. Däremot kan du ju lägga första fästpunkten bak och kanske få gjorden ytterligare någon cm bakom. Det kan ju även vara möjligt att ha en flankgjord och en fästpunkt emellan den och främre gjorden, mitt under magen så att säga, för att förhindra att den lägger sig för långt fram. Hänger du med?
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hej deathslyna: jag sökte på flankgjord, ser ut som en sadelgjord med ett spänne i varje ände och en lite rem i mitten med en hake, men var sätter man denna?

Remix: jag var inne på hennes blogg, det verkar ju fantastisk.

Jag har nyss blivit uppringd av en sadelmakare som ska komma och titta på henne, hon har lite lösningar på problemet, jag hoppas verkligen att nåt kan hjälpa :)

Med vänlig hälsning, L
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Den är egentligen till för att förhindra att sadeln tippar fram under större påfrestningar inom western. Om du tänker de bakre fästena på min, där jag dels spände gjorden i är en ungefär position att fästa den i. Tanken är som sagt inte att spänna åt där, finns lite att läsa om du googlar på det. Som sagt är det nog inte behagligt att ha en gjord där men är hästen ok med att ha en gjord längre bak så kanske den kan hindra att gjorden glider fram mitt under magen. Har ju helt med hästen i sig att göra vad du sätter där. I och för sig tvingas du väl att spänna den lite då vilket de inte rekommenderar. Hm.. Svårt det där med hur man kan lösa det. Hoppas att sadelmakaren har någon fungerande idé.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 587
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 333
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp