Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Det kanske är där skillnaden ligger. Att vissa inte äter grisar då deras samvete inte klarar av det ;) Och man därför reagerar över samma resonemang över en häst som man inte håller med om vad gäller andra djur.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Ibland kan det vara så.

Men vanligare är att folk tycker det är synd att slakta en 18 årig häst, medans man gärna äter gris. Och det var det jag syftade på som du kanske förstår :)
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Har du provat både dressyr- och hopp/allroundgjordar? Både anatomiska och helt raka? Som någon annan sa, repgjord? Om du provat allt kanske du kan se dig om efter en medryttare/del- eller helfodervärd som kan ha hästen kvar på gården som gärna rider barbacka och jobbar från marken. På det sättet kanske du kan få in lite mer pengar och tid så att du kan köpa dig en till häst att "ha roligt" med. Är det "bara" medryttare eller delfodervärd du "får" kan du ju fortsätta rida lite lugn dressyr/skogspromenader med din häst.

Tänker som fler, vad gjorde att hästen fick skav och går det att åtgärda?

Eller, som du nämt och många verkar hålla med om, så kan du ju avliva hästen för att snabbt och enkelt kunna få en ny, "ridbar" häst som du kan "lägga pengar på" istället. Det är din häst och du får göra som du vill och ditt samvete tål, men jag hade alrig kunnat döda min häst för "en sadelgjords skull". Även om den levt gott i 18 år, den kan ju ha 10 år kvar!

Det är för den delen ganska stor skillnad på att döda ett sällskapsdjur och ett "köttdjur". För mig gör det kanske inget med just den hästen, utom att jag möjligtvis tycker synd om dem som saknar den, men mina djur har jag ett känslomässigt band till, som jag inte har till de kossor, grisar, höns, får och andra djur som slaktas för köttets skull. Ett liv är alltid ett liv, men för mig är vissa liv viktigare än andra. De som står mig närmast vill jag absolut inte förlora, om det så skulle kosta att lika många, okända, personer dog. Jag, liksom människan i övrigt, är en självisk varelse som i första hand tänker på mig själv. Kanske står inte TS såhär nära sin häst, kanske är inte hennes djur hennes vänner, som någon sa, men jag tycker såhär.

För att värja mig från alla "grisar kan man minsann döda och äta upp utan att de är sjuka" så vill jag säga att jag tycker det är hemskt med köttproduceringen och äter helst inte sånt kött om jag kan undvika.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Jo, många som inte äter hästkött av sentimentala skäl äter glatt gris som de inte har en aning om den haft ett bra liv eller ej.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Jag skulle lätt avliva ett fullt friskt djur om jag ser att marknaden inte hade tagit emot djuret så som det förtjänar. Hellre det än att riskera ett tråkigt liv för djuret ifråga.

Vi föder upp djur bara för att äta upp dem, att då avliva en häst som haft det bra under sin livstid för att hindra att den far illa fortsättningsvis ser jag faktiskt inte som ett problem.

Mina djur är inte mina vänner, det är mina djur. Jag har ett ansvar för dem och axlar det ansvaret till 110 %. MEN jag är inte livegen för den sakens skull. Sker stora livsförändringar och jag som djurägare finner avlivning vara det bästa ser jag inget fel med det beslutet.

Varje dag dör 1000-tals djur av ingen annan anledning än att vi vill handla deras döda kroppar på ICA.

Jag skulle inte lätt avliva ett djur som "marknaden inte tagit emot som det förtjänar". Jag tycker det är ett ledsamt synsätt på en individ man levt och jobbat ihop sig med under många år. Jag tycker det är tragiskt att man helt enkelt tycker att den tjänar inte sitt syfte, vi tar död på den och skaffar en ny. Jämförelsen med slaktdjur kan ses som relevant i frågan. Och det är väl också ledsamt att man föder upp dem bara för att äta upp dem.

För mig är mina djur mina vänner, och de är mina djur. Jag förstår att de inte är människor, de är ändock mina vänner fortfarande.

Tillägg: Såg nu att fler svarat ang detta med att äta djur i övrigt som man själv inte haft någon relation med, kan ju bara svara personligen, och jag äter inte gris tex.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Jag lever inte ihop med mina hästar, de är inte mina vänner. Och däri ligger väl också skillnaden mellan våra synsätt.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Så kan det säkert vara! Det blir en väsentlig skillnad om man lever med sina djur.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Jag lever däremot med mina hundar och de är fortfarande hundar. Det är jättetråkigt när det är tid att avliva, men jag tänker inte placera ut någon av hundarna hos andra om det skulle komma till den brytpunkten. Det är omplaceringshundar som är i olika grad har problem, och risken att de far illa är gigantisk.

Djurägaransvar innebär ibland tråkiga beslut. Det ingår i bilden.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Varje dag dör 1000-tals djur av ingen annan anledning än att vi vill handla deras döda kroppar på ICA.

Håller verkligen med. Det blir lite dubbelmoral när man argumenterar stenhårt mot att avliva en 18-årig häst som haft ett lyckligt liv, men samtidigt glatt går hem och stoppar i sig flintastek.

Dessutom skriver ju TS att hästen inte skulle vara lycklig om den bara gick som sällskapshäst eftersom den älskar att bli riden. Och ridning fungerar uppenbarligen inte eftersom hästen inte kan ha sadel och är lite väl hispig för att ridas barbacka. Jag tycker inte heller att det är motiverat att TS som har diskbrock ska riskera sin hälsa och rida barbacka ändå. Det är ju synd att avliva en i övrigt frisk häst, men har man försökt med allt kanske det blir den sista utvägen.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Det finns en enda sadelgjord som brukar fungera utmärkt på de flesta hästar som har problem med sadelgjordsskav, och det är Stübbens snörgjord av bomull. (Men inga billiga kopior, de är gjorda av nylon, och inte bra). Har använt den på flera hästar med problem och den fungerar - andas, fördelar trycket bra och är lätt att tvätta i 40 grader maskin (viktigt för att hålla bakterier borta). Dessutom är den inte så dyr. Men den kan vara lite svår att få tag i, kolla på nätet eller beställ via din ridsportsaffär. Tänk också på att skavet måste vara helt utläkt innan du provar att använda gjord igen.

Annars tycker jag att du ska sälja henne eller kanske hellre låna ut henne på foder (så att du kan följa vad som händer henne).

snörgjord hade jag absolut testat,
se även
http://www.hippson.se/artikelarkivet/dressyr/catherine-haddad-foresprakar-naturlig-form-och.htm
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Vad konstigt, finns det verkligen ingen sadelgjord som passar? :s går det inte att smörja in med skydd eller något?
En barbacka pad då? dom är tjockare så att det inte sliter på hästens rygg, dom är sköna och det blir som redår mot dina ridbyxor om du köper en bra, det finns även ett hantag du kan greppa tag i om något händer. b locket och sök på Barbackapad
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Åh, det finns fler än jag som fortfarande uppskattar Stübbens fantastiska snörgjordar :) Kul att se länken!

Det är synd att de har blivit så "omoderna" och svåra att få tag på bara. Jag har själv haft två hästar med sadelggjordsskavproblem, och båda har fungerat bra med sådan gjord, det är faktiskt den enda gjord den ena hästen kan ha - hon får skav så fort man sätter på någon annan.

(Däremot är jag inte lika förtjust i Stübbensadlarna, men det är en annan femma. )
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Min häst har samma problem, men jag måste säga att Wintecgjorden har fungerat alldeles utmärkt på henne. Sen har min kompis en sån där barbackasadel, det kanske vore något?

Sen går det ju att jobba hästen från marken också, om man verkligen inte kan rida den mer. Jag behöll min B-ponny trots att jag växt ur honom och jobbade honom från marken och gick promenader med honom tills han dog. Han var verkligen ingen barnvänlig ponny och han gillade inte att bli riden av barn egentligen, så att sälja var inget alternativ för varken mig eller honom. Hade han inte dött i cancer när han var sjutton hade jag haft kvar honom än.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hej igen.
Det var länge sen denna tråd var aktiv men jag tänker svara hur jag har gjort.
Jag har kvar min häst, såklart. Hon är nu 20 år nu. Emellanåt har jag kunnat rida med sadel, i perioder, mestadels vintertid och en del av sommaren med sadel. Var på Sharpman och kollade sadel och det fanns ingen bättre sadel än den jag har. Däremot provade jag Wintec sadelgjorden med luftkanal som ska hålla den på plats och det fungerar för det mesta, hon får inte bli fet. Vår och höst går inte att rida, jag promenerar då mycket med henne och skrittar barbacka, däremot kan jag varken trava eller galoppera barbacka då jag har kronisk värk i i min rygg som kommer att bestå. Men det största är att min häst har fått en DIAGNOS! Hon har Aterom där hon har skavet, nån mer som varit utför det? Har gjort biopsi som visar detta. även om inte detta är ett roligt resultat så har jag fått svar varför det i stort sett aldrig läker. Har börjat ge linolja, mer vitaminer, bra för cellerna, men veterinären rekommenderar även fiskolja till henne? Animalusk tillskott till en växtätare? Nån mer som använder detta?

Med vänlig hälsning,
L
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Vi har en häst på ridskolan med detta problem. I perioder förut kunde han bara gå barbacka. Sen fick han svanskappa och har inte haft ett skav på flera år och då har ju han sadel 2-3 pass om dagen. Har du provat det?
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Den här jämförelsen tycker jag är väldigt bra då exempelvis grisen är ett mycket intelligent och socialt djur, ändå äter vi människor dem gärna utan att ha dåligt samvete.

Så varför ha dåligt samvete över att avliva en 18 årig häst som verkar ha haft ett bra liv?

Jag håller med! Enligt TS så tycker hästen dessutom mycket om att bli riden. Om den då istället hamnar stående i en hage, kanske ensam när kompisarna är ute, så kommer den inte att ha ett fullgott liv. Att sälja den väldigt billigt kan medföra att den säljs vidare för långväga slakttransporter...Detta var ju en gammal tråd, men det samma gäller ju även nu om en liknande situation skulle uppstå.
 
Senast ändrad:
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hej

Svanskappa håller sadeln på plats men gjorden åker fram. Hon har en väl markerad sadelläge och sadelgjordsläge, skavet ligger egentligen framför gjorden men när hennes steg bakåt så veckar sig huden och skavet skaver liksom utanpå gjorden. Egentligen har hon inget ärr, se vidare den fuxen som nån annan lagt in, utan det blir knölar efter man har ridit. Hon för övrigt står aldrig ensam i hagen och trivs bra med livet, hon behöver komma ut i skogen några ggr i veckan och när det inte går att rida henne som nu vid pälsfällning så får jag promenera med henne och skritta barbacka, fpr ta en dag i taget.
Nån som vet nåt om nån som specialsyr sadelgjordar? Har en ide om hur man kan lösa det, kanske.:idea:. Tänkte om man skär ut en gjord så att det sker minimalt med friktion??
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 587
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 333
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp