Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

L

loka75

Hej på er alla hästvänner!!
Jag är deprimerad! Jag vet inte hur man ska agera i detta.
Jag har en häst som jag haft i 14 år, hon är nu 18 år. Det är en häst jag verkligen älskar och gör allt för men nu vet jag inte hur jag ska göra.
Jag behöver råd/hjälp och föra en vettig diskussion, vad tycker ni.
Antagligen kan jag endast rida denna häst barbacka då hon har problem med sadelgjordsskav, spelar ingen roll vad jag sätter på henne för sadelgjord:
fårskinn, kvalitetslädergjord, lädergjord med magplatta, gelegjord, neoprengjord, anatomisk gjord, eric-gjorden, våtdräktsgjord mm mm ja listan kan göras lång, enl sadelutprovare nr 1 så sitter sadeln perfekt, jag har gett det en chans till. Imorgon söndag 8/8 ska jag till Charpman och se vad de har att erbjuda, de pratar om Wintecgjorden (någon som har erfarenhet av den?). Jag målar f-n på väggen och tror inte på någon lösning, vi har haft detta problem i 1½ år och hon har vilat från sadel 6-8 veckor och ibland fått antibiotika och sen har vi kunnat ha sadelgjord i ca 1 vecka och sen är det kört, tyvärr. Eftersom jag inte tror på någon lösning så har jag tre alternativ:
1. ha henne som barbacka häst och rida ändå o riskera att jag trillar av (får nämligen inte åka av då jag har problem med ryggen = diskbråck) Hon är ganska pigg och hoppar gärna till om en fågel flyger upp.
2. Låna ut henne på livstid på foder som barbackahäst, men finns det någon som är intresserad av sånt??? hoppas jag i så fall på.Detta alternativet
3. ta bort henne och det är INTE vad jag vill men ska jag gå o betala för en häst som jag inte har roligt med och dessutom riskera att ramla av.

Det är ett sto utan avelsvärde pga korsning med varmblod men är det någon som är intresserad av detta är jag naturligtvis med på det. (e:Pepè (godk hingst) u: varmblod).
Sällskapshäst?? Hon älskar att bli riden tyvärr.

Snälla hjälp mig att tänka klart.
Vad skulle ni ha gjort? Vad tycker ni??
Jag vill inte ha några påhopp om alt 3 för det är verkligen det sista jag vill.

Tack för att ni tog er tid att läsa, hoppas ni kan ge något svar eller tips!!
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Vilken jobbig situation... Får hon skav av täcke/träns/grimma också, eller är det "bara" av sadelgjorden?

fårskinn, kvalitetslädergjord, lädergjord med magplatta, gelegjord, neoprengjord, anatomisk gjord, eric-gjorden, våtdräktsgjord, mm

Provat renskinn? Jag antar att gjordarna av någon orsak inte ligger still, men om sadeln är utprovad så borde ju inte gjorden glida.

Wintecgjorden

Jag gillar wintec överlag, men de har olika gjordar - finns det en särskilt för "skavhästar"? Det känner jag inte till.

1. ha henne som barbacka häst och rida ändå o riskera att jag trillar av (får nämligen inte åka av då jag har problem med ryggen = diskbråck) Hon är ganska pigg och hoppar gärna till om en fågel flyger upp.

Rider du barbacka hela tiden så tränar du upp balansen ganska fort, håll dig i trygg miljö och i lugnt tempo tills du sitter ok. Man måste ju inte ut och fräsa i skogen direkt. Jag förstår din oro dock, ingen vill ju skada sig om det går att undvika.

2. Låna ut henne på livstid på foder som barbackahäst, men finns det någon som är intresserad av sånt???

Ingen aning, du kan ju sätta ut en annons och se om någon svarar. Men jag gissar att de flesta som vill träna seriöst vill ha en häst som kan gå med sadel.

3. ta bort henne och det är INTE vad jag vill men ska jag gå o betala för en häst som jag inte har roligt med och dessutom riskera att ramla av.

Kan du inte köra henne?

Jag håller tummarna för att ni hittar någon som funkar! :)
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Har du provat olika sadlar också, eller är det "bara" gjorden du bytt?
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hur stora har skaven varit?
Hur bra har de läkt ihop på 6-8 veckor?

Det finns mycket att göra med en häst förutom att rida den (med sadelgjord) :) Jobba med kommunikation/frihetsdressyr, trickträning, arbete på långa tyglar (tömkörning utan gjord och man går närmare hästen) etc och som Lager skrev så övar man ganska snabbt upp balansen om man ofta rider barbacka. Kanske du kan ha en bra halsring för att känna extra säkerhet?
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Kl

Det första som dök upp i min skalle var repgjord om du inte testat en sån än. Vet en fjording där inget annat fungerar utom en repgjord. Eller en barbackasadel fast jag vet inte hur de gjordarna ser ut eller om det är de 'vanliga' gjordar man använder till dessa sadlar.

Har du prövat att efter åtdragandet av gjorden lyft hennes framben framåt och rätat ut vecken som blir? Så måste vi göra för att undvika skav men vår fungerar bra med anatomiskgjord med fårskinn.

Lycka till och hoppas du finner en lösning.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Vad hände för 1 1/2 år sedan då skavet uppstod?

Har du provat att låta det läka ihop ordentligt och sedan rida varannan dag?
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Vad är det som gör att sadelgjorden flyttar sig så mycket att hon får skav? Det är väl det man i första hand får rätta till. Jag hade provat en bra bomlössadel med en gjord som har renskinn utanpå, kanske får du fixa det själv? Jag har ingen aning om ifall det finns färdiga sadelgjords tunnlar i renskinn.

Jag tror att vissa hästar helt enkelt inte kan ha bomsadlar oavsett hur bra de ser ut att ligga så därför är mitt råd att testa en bra bomlös innan du funderar på något annat.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Du menar Wintec cair gjorden, den som är luftstoppad.
Jag har den till mitt hbl, hon gick skav av sadelgjorden och har lindrig sadeltvång, och båda symtomen försvann med denna gjord. Så jag har bara possitiva saker att säga om den gjorden. Eller ja, det enda negativa jag kan säga är att den är lite klumpig och den verkar vara varm för hästen är alltid svettig efter sadelgjorden, även på vintern.

I många fall är det väl oxå så att hästarna är för tjocka och det blir då svårt att få sadelgjorden ligga still på rätt plats..

Jag ska se om jag hittar bilder på mina gjordar.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Här är mina:
CIMG1727.jpg



Och såhär ser hoppen ut på hästen.
På bilden ser du skavet hon fick efter den gamla gjorden och denna gjord ligger ju mycket bättre.

CIMG1737.jpg



Gjordarna finns även i brunt, och om man vill ha en läderklädd gjord så kostar de ca 1000kr till.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Jag skulle absolut ha försökt sälja om inget hjälper men rent generellt skulle jag nog inte skämmas för att ta bort en 'oanvändbar häst' som levt ett gott liv i 18år.

Jag har en vän med två (!) oanvändbara hästar som har gått i hagen och kostat pengar i flera år. Hon klarar sig för att hennes föräldrar hjälper henne men kontentan är ju att hennes ekonomi är körd i botten och hon har inte kunnat ägna sig åt sin hobby på väldigt länge. Det hade jag inte tyckt att det var värt.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Jag tycker inte du ska skämmas om du funderar på att ta bort henne, du har ju gjort vad du kunnat!

Jag har också en häst med liknande problem, det är egentligen inte skav hon får utan några märkliga infekterade blåsor som tar flera veckor att läka. Jag har också provat lite olika alternativ, det som funkar bäst för henne är att ridas med fårskinn och inte ridas med sadel mer än 3-4 gånger i veckan.

Hon har gått med föl nu i sommar och ska sättas igång i höst, ska bli intressant att se hur det blir med blåsorna då... Det är en underbar häst så jag kommer att göra allt för att inte några blåsor ska uppstå.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

3. ta bort henne och det är INTE vad jag vill men ska jag gå o betala för en häst som jag inte har roligt med och dessutom riskera att ramla av.
Hur elakt den är låter så tycker jag nog inte man ska ha djur om man tänker sådär.

Man dödar inte någon bara för att den inte kan fylla sitt syfte.
Tar man på sig en häst tar man hand om den också, tills den måste avlivas pga skada eller sjukdom, alltså inte kan leva ett drägligt liv längre. Eller säljer till gott hem såklart om man inte kan ha kvar den.



Jag tycker du ska prova gjordarna du fått tips om i tråden, och andra sadlar.
Hoppas det löser sig för er!
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hästen är ju inte oanvändbar! Och dessutom lider den ju inte alls, så länge den slipper sadelgjord. Har man tagit på sig ansvaret för en annan varelse får man sjutton ta det ansvaret också. Hästar är inga slit och släng-varor! Speciellt den här hästen där det bara handlar om en sadelgjord, där man kan göra massor med andra saker tillsammans.

Hade inte din väns ekonomi varit körd i botten även om hon kunnat rida båda hästarna?

Jag skulle aldrig någonsin kunna ta bort en VÄN som inte lider.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hej på er alla hästvänner!!
Jag är deprimerad! Jag vet inte hur man ska agera i detta.
Jag har en häst som jag haft i 14 år, hon är nu 18 år. Det är en häst jag verkligen älskar och gör allt för men nu vet jag inte hur jag ska göra.
Jag behöver råd/hjälp och föra en vettig diskussion, vad tycker ni.
Antagligen kan jag endast rida denna häst barbacka då hon har problem med sadelgjordsskav, spelar ingen roll vad jag sätter på henne för sadelgjord:
fårskinn, kvalitetslädergjord, lädergjord med magplatta, gelegjord, neoprengjord, anatomisk gjord, eric-gjorden, våtdräktsgjord mm mm ja listan kan göras lång, enl sadelutprovare nr 1 så sitter sadeln perfekt, jag har gett det en chans till. Imorgon söndag 8/8 ska jag till Charpman och se vad de har att erbjuda, de pratar om Wintecgjorden (någon som har erfarenhet av den?). Jag målar f-n på väggen och tror inte på någon lösning, vi har haft detta problem i 1½ år och hon har vilat från sadel 6-8 veckor och ibland fått antibiotika och sen har vi kunnat ha sadelgjord i ca 1 vecka och sen är det kört, tyvärr. Eftersom jag inte tror på någon lösning så har jag tre alternativ:
1. ha henne som barbacka häst och rida ändå o riskera att jag trillar av (får nämligen inte åka av då jag har problem med ryggen = diskbråck) Hon är ganska pigg och hoppar gärna till om en fågel flyger upp.
2. Låna ut henne på livstid på foder som barbackahäst, men finns det någon som är intresserad av sånt??? hoppas jag i så fall på.Detta alternativet
3. ta bort henne och det är INTE vad jag vill men ska jag gå o betala för en häst som jag inte har roligt med och dessutom riskera att ramla av.

Det är ett sto utan avelsvärde pga korsning med varmblod men är det någon som är intresserad av detta är jag naturligtvis med på det. (e:Pepè (godk hingst) u: varmblod).
Sällskapshäst?? Hon älskar att bli riden tyvärr.

Snälla hjälp mig att tänka klart.
Vad skulle ni ha gjort? Vad tycker ni??
Jag vill inte ha några påhopp om alt 3 för det är verkligen det sista jag vill.

Tack för att ni tog er tid att läsa, hoppas ni kan ge något svar eller tips!!

Har fetmarkerat lite ovan. Jag blir jätte ledsen när jag läser det du skrivit. Det är ju helt klart bara en nöjesfråga, eftersom du inte har några problem med att betela för din häst så länge hon är ridbar. Hon lär ju inte kosta mer om du inte kan ha sadelgjord på henne? Det är ju ett liv det handlar om! Och dessutom så ligger då hennes liv i dins händer. Skrämmande att ens tanken finns på att ta bort henne av den anledningen.

Till detta med skavet. Hände något när det började komma? Eftersom du har haft henne länge och det har fungerat länge. Försök rannsaka allt du kan komma på. Har du bytt sadel? Bytt schabrak eller pad? Har du bytt ev. ridinstruktör så att hästen jobbar annorlunda och sadeln rör sig annorlunda? Jag har haft en häst som jag fick byta sadel till när jag bytte instruktör för att han började sätt rätt muskler då.

Har du bytt foder? Så att hästen kunnat lägga på sig andra muskler, eller tappat muskler eller hull som gör att allt ligger annorlunda nu. Har du testat svanskappa och brösta, om det får sadeln att ligga mer stilla, och då även gjorden?

Hoppas du fick/får bra hjälp på Sharpman idag och att du hittar någon mer variant att testa!

Ang. att ramla av så kan man ramla av lika bra med sadel också :cool:

Lycka till!
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Hej på er alla hästvänner!!
Jag är deprimerad! Jag vet inte hur man ska agera i detta.
Jag har en häst som jag haft i 14 år, hon är nu 18 år. Det är en häst jag verkligen älskar och gör allt för men nu vet jag inte hur jag ska göra.
Jag behöver råd/hjälp och föra en vettig diskussion, vad tycker ni.
Antagligen kan jag endast rida denna häst barbacka då hon har problem med sadelgjordsskav, spelar ingen roll vad jag sätter på henne för sadelgjord:
fårskinn, kvalitetslädergjord, lädergjord med magplatta, gelegjord, neoprengjord, anatomisk gjord, eric-gjorden, våtdräktsgjord mm mm ja listan kan göras lång, enl sadelutprovare nr 1 så sitter sadeln perfekt, jag har gett det en chans till. Imorgon söndag 8/8 ska jag till Charpman och se vad de har att erbjuda, de pratar om Wintecgjorden (någon som har erfarenhet av den?). Jag målar f-n på väggen och tror inte på någon lösning, vi har haft detta problem i 1½ år och hon har vilat från sadel 6-8 veckor och ibland fått antibiotika och sen har vi kunnat ha sadelgjord i ca 1 vecka och sen är det kört, tyvärr. Eftersom jag inte tror på någon lösning så har jag tre alternativ:
1. ha henne som barbacka häst och rida ändå o riskera att jag trillar av (får nämligen inte åka av då jag har problem med ryggen = diskbråck) Hon är ganska pigg och hoppar gärna till om en fågel flyger upp.
2. Låna ut henne på livstid på foder som barbackahäst, men finns det någon som är intresserad av sånt??? hoppas jag i så fall på.Detta alternativet
3. ta bort henne och det är INTE vad jag vill men ska jag gå o betala för en häst som jag inte har roligt med och dessutom riskera att ramla av.

Det är ett sto utan avelsvärde pga korsning med varmblod men är det någon som är intresserad av detta är jag naturligtvis med på det. (e:Pepè (godk hingst) u: varmblod).
Sällskapshäst?? Hon älskar att bli riden tyvärr.

Snälla hjälp mig att tänka klart.
Vad skulle ni ha gjort? Vad tycker ni??
Jag vill inte ha några påhopp om alt 3 för det är verkligen det sista jag vill.

Tack för att ni tog er tid att läsa, hoppas ni kan ge något svar eller tips!!

Det finns en enda sadelgjord som brukar fungera utmärkt på de flesta hästar som har problem med sadelgjordsskav, och det är Stübbens snörgjord av bomull. (Men inga billiga kopior, de är gjorda av nylon, och inte bra). Har använt den på flera hästar med problem och den fungerar - andas, fördelar trycket bra och är lätt att tvätta i 40 grader maskin (viktigt för att hålla bakterier borta). Dessutom är den inte så dyr. Men den kan vara lite svår att få tag i, kolla på nätet eller beställ via din ridsportsaffär. Tänk också på att skavet måste vara helt utläkt innan du provar att använda gjord igen.

Annars tycker jag att du ska sälja henne eller kanske hellre låna ut henne på foder (så att du kan följa vad som händer henne).
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Vad har du gjort mer än att fokusera på sadelgjorden?

Även om sadeln sägs sitta "perfekt" så kanske den helt enkelt inte passar hästen. Precis som vissa bett inte passar till alla hästar.
Något är det ju som orsakar skavet och det är väl egentilgen det man måste försöka hitta orsaken till.
Har hästen inte haft några problem de andra åren så bör den ju inte få problem nu utan anledning.
Sen är det klart att huden blir lite känsligare om den skavs upp hela tiden, men får den bara läka ut ordendligt så Bör det ju inte vara någon fara om man hittar en sadel + sadelgjord som passar.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Det verkar som det är sadelgjordsläget som är problemet, kan det stämma? Att sadeln på något sätt påverkar hur gjorden ligger.

Jag tycker absolut att det finns fog för att fundera på att hästen ska vandra vidare, hellre än att riskera att den blir missbrukad av någon som inte förstår vad det handlar om.

Självklart är det upp till varje djurägare att bestämma om djuret ska leva eller dö, huvudsaken är att det inte lider.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Det verkar som det är sadelgjordsläget som är problemet, kan det stämma? Att sadeln på något sätt påverkar hur gjorden ligger.

Jag tycker absolut att det finns fog för att fundera på att hästen ska vandra vidare, hellre än att riskera att den blir missbrukad av någon som inte förstår vad det handlar om.

Självklart är det upp till varje djurägare att bestämma om djuret ska leva eller dö, huvudsaken är att det inte lider.

Jag tycker det känns ledsamt att man kör eftrer devisen "huvudsaken är att det inte lider". Visst är det huvudsaken, och visst ska inget djur (eller människa) behöva leva. Men det känns väldigt ledsamt att avlivning är (blivit?) en så "enkel" utväg. Har man då någon liten sak som motiverar det så känner man sig helt ok med det valet. I min värld har ett liv alltid ett värde. Därmed inte sagt att alla ska hållas liv i till varje pris, det måste ju finnas livskvalitet och som sagt ska ingen behöva lida. Livskvalitet är ju däremot ett väldigt subjektivt begrepp. Men som TS häst, den har inga problem så länge inte sadelgjorden är där, men eftersom den inte fungerar med just sadelgjord under rådande förutsättningar så är det en legitim anledning till att ta död på djuret! :eek:

Tyvär speglar väl det tänket i sammhället i stort, fungerar man inte enligt systemets syfte så är man en belastning. Ledsamt.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Jag skulle lätt avliva ett fullt friskt djur om jag ser att marknaden inte hade tagit emot djuret så som det förtjänar. Hellre det än att riskera ett tråkigt liv för djuret ifråga.

Vi föder upp djur bara för att äta upp dem, att då avliva en häst som haft det bra under sin livstid för att hindra att den far illa fortsättningsvis ser jag faktiskt inte som ett problem.

Mina djur är inte mina vänner, det är mina djur. Jag har ett ansvar för dem och axlar det ansvaret till 110 %. MEN jag är inte livegen för den sakens skull. Sker stora livsförändringar och jag som djurägare finner avlivning vara det bästa ser jag inget fel med det beslutet.

Varje dag dör 1000-tals djur av ingen annan anledning än att vi vill handla deras döda kroppar på ICA.
 
Sv: Spara en häst som man bara kan rida barbacka på?

Varje dag dör 1000-tals djur av ingen annan anledning än att vi vill handla deras döda kroppar på ICA.

Den här jämförelsen tycker jag är väldigt bra då exempelvis grisen är ett mycket intelligent och socialt djur, ändå äter vi människor dem gärna utan att ha dåligt samvete.

Så varför ha dåligt samvete över att avliva en 18 årig häst som verkar ha haft ett bra liv?
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
6 587
Senast: yamyam
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 333
Hästmänniskan Hejsan! Jag känner att jag behöver lite hjälp med mina funderingar kring min häst. Det är så att för ungefär 1 år sedan så köpte jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 808
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 820

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

Tillbaka
Upp