Men det finns ju rätt så gott om brukshundsklubbar runt Lund? Vi fick inte heller plats i Lund vid valpkursen, utan har gått på en annan, och har faktiskt precis avslutat spårkursen, som var en kurs i både mattes och ynglingens smak.
Då har vi mest hållit till uppe vid Linderödsåsen på mark som klubben disponerat, men när jag har tränat så har vi varit rätt mycket ute på Revinge hed som ju är stor och där det finns en hel del skogsdungar att träna i. Jag har dock även lagt spår ute på heden. Såvitt jag vet är detta helt ok att göra när man gör det privat, att allemansrätten gäller då.
Att det är snö och slask spelar ingen roll, utom möjligen för matte som blir blöt.
Vi har ju bara avslutat en kurs som sagt, och har ännu inte provat viltspår.
I början hade vi vanligt halsband (inte stryp) och koppel och la raka spår spår (med påslätt snett från sidan) på ca 50 m där apporterna bestod av leksaker och godis. Vi avslutade med 300 m långa spår med två vinklar och tre apporter och med sele och lina, där spåren legat i ca 50 minuter.
Själv tycker jag det är ett jättetrevligt sätt att umgås med hunden. Det viktigaste vi fick lära oss var att när man är ute och tränar spår i skogen så är det på hundens villkor, det ska vara ROLIGT! Massor av beröm och glada miner, skulle spåret skita sig och hunden inte hittar/tappar intresset så är det bara att säga tack och adjö och prova en annan dag.
Håller med om att Lundaslätten är stor och inte direkt inbjudande till träning med hund - men det finns fina områden åt andra hållet!