Spar man sperman som blir över??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Wildbyheart
  • Startdatum Startdatum
W

Wildbyheart

Hej!

Satt och läste en lite äldre tråd där en användare sade då här:

Om jag får min dräktig utan större problem och får rätt kön på fölet nästa år så ska jag använda resten av min Laptop sperma på min märr nästa år. Så blir vår kära vette glad när det blir mer plats i frysen

Du som skrev, hoppas de va okej att jag lånade din text? :-)

Vad menas med det?

Om jag beställer fryst sperma, sprutas inte allt in på samma gång och om stot tar sig på ett försök finns de sperma för fler inseminationer??? Och kan man då spara till senare och kanske till och med till ett annat sto?!

Skulle vara kul om någon ville dra det lite snabbt och förbarma sig över en undrande nybörjare.
Är grön på de här men har ett sto som ja ska ta på nästa år men för att ha LITE mer kött på benen är de lika bra att börja läsa på redan nu!

Tack på förhand!

Sv: Spar man sperman som blir över??

Snabbt svar..

Om man köper Fryst sperma så köper man doser...

Dvs Om man har tur/en bra veterinär och ett friskt och fertilt sto och "timar" ägglossning exakt så kan det vara så att man har köpt ex 3 doser och bara använder en dos, om stoet då blir dräktigt så kan man använda de andra doserna kommande år beroende på hur avtalet ser ut med sperman... Ibland måste man lämna tillbaka de doser som inte använts, ibland betalar man för 3 doser och kan då ha chans till 3 föl för samma pengar:)... Ibland går alla doser åt vid upprepade semineringar och det blir inget föl=förlorade pengar....:(:cry::confused::crazy::mad::devil::eek:

Okej! Tack för ditt svar!

:-)

Jag tror det är min text du lånat - det var ok :)

Jag har köpt flera doser som jag sparat i frysen, jag äger dom alltså och får göra vad jag vill med dom, jag har dessutom delat på doserna så jag kan göra fler föl än doser jag har. :)

Men det är inte all sperma man får göra så med, dela alltså, bäst att kolla med hingsthållaren innan man gör det!

Jag har funderat på det med att spara om man ligger på doserna och det året man vill använda dom och inte hingstägaren har löst betäckningslicens så måste man ju göra det själv och den kostnaden blir väll 5000 kr till eller har jag fel ?

Mia

Jag har funderat på det med att spara om man ligger på doserna och det året man vill använda dom och inte hingstägaren har löst betäckningslicens så måste man ju göra det själv och den kostnaden blir väll 5000 kr till eller har jag fel ?

Mia

Oj... nu hängde jag inte med riktigt.

Om jag köpt sperma för, vi säger 15.000:- och skulle ha de till ett sto men visade sig att hon tog sig direkt kan jag alltså spara och "bara" betala 5000:- och använda det som jag vill sen? Är det till och med okej att använda på ett annant sto?

Har hingstägaren något att göra med vad ja gör med sperman efter att jag köpt den?

Min tanke är så här: Är väldigt nyfiken på några fina hingstar till mitt sto som jag ska betäcka nästa vår (2010). I stallet står dock ytterligare en jättefin äldre dam (14 år) som ägaren för två år sen tog ett jätte fint föl efter. Hon ska själv inte ha nå fler men har sagt att någon mer än gärna får låna hennes mage.

SÅ; om mitt sto skulle ta sig direkt, (och om de gäller på den hingsten) får jag då chansa och inseminera de andra stot i stället för att "slänga" det som blev över? Eller som sagt spara sperman och använda nästa år på mitt eget eller någon annans?

Det är olika villkor på olika hingstar, så det gäller att kolla det innan!

Har inte hingsten licens det året man vill använda sperman gäller det också att lösa licensen för 5000 kr inkl moms!

Har inte hingsten licens det året man vill använda sperman gäller det också att lösa licensen för 5000 kr inkl moms!

Eller regga i hingstens förbund om man inte vill lösa licens...? Har jag fel??

Vilka hingstar/hingstägare brukar ha dessa villkor - att man delar en dos och sparar?

Vilka hingstar har så pass bra fertilitet att det förmodligen går att dela dosen? (Nu pratar vi om sperma till normal-fertilaston.)

Vi skulle kanske ha en tråd, typ - "FAI for dummies". :idea::D
Då kan vi som är nybörjare på FAI få tips och råd från er rutinerade ringrävar.;):bow:

Jag hittade en "Seamen Standards" på WBFSH:s hemsida. Är det en rekommendation, eller regler som alla ska följa?

Instämmer med Boop.

Om ni veternaren kanske kan göra en tråd med "standard" att ta i tanke och hur det går till med mera av intresse?

Visserligen finns massa info på sidan men vore bättre om ALLT stod i en tråd och kanske till och med kan göra den så bra att den blir klistrad? En FAQ liknande?

Är en hel vetenskap detta! :crazy:

Liknande trådar

Avel Besvikna är nog bästa beskrivningen när vi lämnade hingstvisningen. Ett bra upplägg, förberedda ekipage och trevliga hingstar. Så varför...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
7 095
Senast: viltmilla
·
Avel Jag har börjat fundera på om jag ska betäcka mitt sto igen nästa år. Har ju fått hingstråd av ASVH, tänkt själv och frågat många andra...
Svar
7
· Visningar
1 692
Senast: kopparberg
·
Hästmänniskan Jag äger sedan 1,½ år ett welsh cob sto som blir 4 år i maj. När jag köpte henne var hon allt som jag inte skulle ha. Då det är min...
Svar
8
· Visningar
1 888
Senast: spinner
·
Avel Ifjol lånade jag ut min märr och hennes mage. Hon betäcktes, blev dräktig, kollades på 19 dagar med UL och allt såg bra ut. Då fick hon...
Svar
7
· Visningar
1 375
Senast: dee79
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka