Spår för husbehov

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag tänkte återuppta mitt och hundens spårande. Vi spårade ganska mkt under en period men flyttade för två år sedan och det rann ut i sanden :(
Spåren har bara varit för husbehov. Vi har gått spårkurs hos BHK men för egen del har vi struntat i pinnarna. Det är bara för hjärngympans skull. Ibland har jag lagt frolic i spåret men hon blir störd av det så jag slutade, det är spåret som är intressant för henne, inte godiset. Hon får godis i slutet av spåret och hon kopplar ihop det med att jobbet är över och kommer därför av sig om det ligger frolic under vägen :p

Hon har alltid varit bra och noggrann i spåret. Hon tar vinklar väldigt bra och kan spåra långt utan att tröttna.
Vilken nivå ska man lägga sig på nu när vi börjar om? Och hur viktigt är detta med vindriktningen egentligen? Och vilken liggtid ska man ha?

Tips och minnesuppfräschning mottages gärna ;)

Sv: Spår för husbehov

Om du inte vet på vilken "nivå" hon ligger riktigt så hade jag nog lagt ut ett svårt spår för att kunna studera hennes taktik, problemlösningsförmåga vid terrängskifte, dike, hårt spår, yttre retningar m.m. för att få en bättre uppfattning om hur mycke hon faktiskt kan.

För att nästa gång lägga ett mer för hunden enskilt anpassat spår.

Jag har alltid vinden i ryggen när jag börjar lägga. Då kan hunden inte höja näsan och ta i vittringen i vind om det blåser medhålls. Tänk på att om det blåser så kan spåret flyttas en bit i den riktningen och det blir lättare för hunden att gena till en annan del i spåret om du lagt för nära och vinden kommer emot.

Eftersom spåret krymper ju längre det ligger så är det svårt att avgöra liggtiden på rak arm. Ligger det för kort tid kan de lätt flackar/sicksacka mycke fram och tillbaka över hela vittringens spridningområde, men ligger det längre har spåret krympt och de går mer i spårkärnan och blir noggrannare. :)

Jag provade igårkväll att lägga ett kort spår, ca 50 meter. Det var ganska mörkt ute och vi hann bara med en liggtid på 15 min inan det svartnade helt. Men jag blev så sugen då jag köpt en ny spårlina (:o).

Hon gick bra, hon visste precis vad som skulle göras. Idag la jag tre olika spår. Ett i slyskog, ett i en äldre tallplantering och ett i mossig gammelskog.
De var ca 100-200 m långa var och ett av dem. Tyvärr har jag hela min spårryggsäck inkl snitslar osv hemma hos mina föräldrar 100 mil norrut, så jag gjorde enkla spår för att jag skulle komma ihåg dem :angel:
Jag la ut med och lät dem ligga 90-120 min.

Hon gick jättebra :love: Det som jag skulle tycka var svårast, dvs det i tät björksly, det var lättast tyckte hon. Visserligen hade jag inga svåra vinklar eller så, men nu ser jag att det är inget problem för henne. Hon har inte spårat på 2 år men hon vet exakt vad som gäller, hon går inte med nosen i backen och ibland går hon på sidan av där jag vet att jag tex gått över en sten och hon går på sidan, men mer än så är det inte. En gång tappade hon spåret, men hon gick tillbaka i en cirkel och tog upp det igen helt utan stöd. Är lite stolt över henne faktiskt. Nu ska jag skaffa lite snitselband så att jag kan kolla henne bättre, tyvärr funkar det ju inte att tro att man kommer ihåg hur man gått utan att snitsla. Så nu inväntar jag som sagt snitslar och då ska jag göra svårare grejer (Som sagt, JAG är den som tappar bort mig, inte hunden :o)

Ja, på BHK ver de helt lyriska över henne :p
Enda nackdelen är väl storleken om man ska tävla, eftersom spåren dras i en del svår terräng. Men jag vet inte, min tar sig fram överallt, det jobbiga är väl att hon får svårt om spåret dras över ett röjt skogsområde och sele och lina fastnar i allt då den är så nära backen. Men annars så vette fan, hon är ju inte så sölig tycker jag. Jag får springa för att hinna med bitvis. Å andra sidan vet jag inte vilken hastighet som krävs. Jag har aldrig varit tävlingssugen pga lydnadsmomentet :o:angel:

Ja min trycker sig också igenom de mesta buskar och snår som en liten bulldozer, men som sagt, en liten hund kan inte dra med sig grenar och annat som linan kommer runt som en större hund kan.

Däremot så är det ju oftast bara apellen som går på åker ( beroende på vart man bor iofs kom jag på )
och sen kan du springa med linan precis hur du vill inne i skogen. :angel:

Börja träna budföring och lydnadsmomenten så ni kan starta i vår! *nickar* :bump:

Börja träna budföring och lydnadsmomenten så ni kan starta i vår! *nickar* :bump:

Hujj, det låter så allvarligt :$

Jag funderade dock på om man skulle ta kontakt med nån BHK och höra om det finns nåt för oss som gått spårkurs men sedan gått i ide så att säga. Jag känner inte för att gå en likadan spårkurs och lära oss spåra, för det kan vi redan, men jag känner att jag 1. Vill repetera 2. Få inspiration 3. Umgås med likasinnade och lära känna nån man kan vardagsträna med efter kursens slut.

Jag vet att där jag gick spårkursen 2006 tog vi upp alternativet om en fortsättningskurs i spår, men jag vet inte hur det blev med det och egentligen spelar det ju ingen roll då det är 100 mil dit upp.

Kollade in alla BHK inom ett par mils radie, och alla har fullt på samtliga kurser (kollade även andra aktiviteter än spår) och redan startat men det var ju väntat såhär års. Men vad finns det då för alternativ för oss som inte kan så mkt och inte redan känner någon som kan lära en nåt nytt? Ska man behöva vänta tills nästa år? :crazy:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har tidigare inga erfarenheter av spår och kan därför inte heller uttala mig direkt om detta. Men jag har fått höra två rättså olika... 2
Svar
35
· Visningar
3 126
Senast: Blueberry
·
Övr. Hund Jag är nybörjare på personspår men har två intresserade hundar. Unghunden har fått gå en del godis/aktiveringsspår och igår lade jag in...
Svar
7
· Visningar
1 243
Senast: MiniLi
·
S
Övr. Hund Har nu av och till lagt olika långa spår, låtit ligga olika länge, på olika underlag, i väta/lite snö och i torr mark, avslutat med...
Svar
15
· Visningar
1 851
Senast: Syrsa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • FÅRtråden
  • Valp 2025