Spår (eller andra tips på aktivering)

Minta

Trådstartare
Om man funderar på att prova att spåra med sin hund, bara på hobbynivå. Hur börjar man då? Vad för terräng är bäst att starta på? Vad behövs det för utrustning?
Egentligen, vad innebär det att spåra? :)

Och vad finns det mer för aktiveringar man kan hitta på med hunden, där den får röra på sig och jobba mentalt samtidigt.

Vanligtvis brukar jag aktivera hunden med lydnad och agility.
Men eftersom hon totalvägrar att sitta eller ligga på den kalla marken nu på vintern och jag har svårt att komma iväg till agilitybanan tillräckligt ofta. Så försöker jag hitta andra saker att aktivera henne med.
Att leta godis, finslipa detaljer i lydnaden inomhus och leka med aktiveringsleksaker räcker liksom inte.:)

Sv: Spår (eller andra tips på aktivering)

utrustningen; i början går det bra med halsband, men annars så är det spårsele och långlina som gäller. (viltspårs utrustning brukar vara ett kraftigt/tungt halband med långlina)

Terängen; långt gräs bäst ibörjan ,doftena "fastnar" mer på det lång och ju kortare desto svårare, asfalt=svårast :p

Hur jag gör; Ställer mig där jag vill att spåret ska börja, lägger lite godis där jag stått, tar sedan mini steg framåt och väldigt markbundet, och lägger en godisbit i varje steg, och sedan i "mål" ligger det som hunden gillar, godis, kamleksak eller bollen...

och sedan när hunden fattar bra på rakspår så kan man börja med svängar, och då har jag lärt mig att 90 graders svängar är bäst.
om hunden struntar i godiset på vägen till "målet" så kan man ta godiset varannan meter. Längre har inte jag kommit med min valp :crazy:

annars finns det många bra tränare:D

om du tänkt viltspår så är det ett annat halsband eller sele än vad du brukar använda. Ska vara nåt som bara används till just det. spårlina 7 m. börja med ett rakt spår ca 100 m mossamark är bra. gör en spårbörjn dvs dra av några tussar päls och droppa blor. dra klöven efter dig och droppa blod ej för mycket varannan meter.Häng klöven vid spårslut. Gå inte i samma spår tillbaka utan så långt ifrån det går. Låta dra 1-2 timmar. Ta hunden tillplatsen sätta på spårutrustningen sätta sig vid spårbörjan på huk och visa hunden och göra den nyfiken på spåret sen är det förhoppningsvis bara att följa. Sen utökas svårigheten efter hand. Jättekul grej som jag tävlar i. Lycka till

Om man funderar på att prova att spåra med sin hund, bara på hobbynivå. Hur börjar man då? Vad för terräng är bäst att starta på? Vad behövs det för utrustning?
Egentligen, vad innebär det att spåra? :)

Kortfattat att hunden noggrant och med låg nos ska följa ett spår, oftast efter människa, men det finns även viltspår. Vägen dit att få hunden sådan man vill kan ju variera. I början behöver du ingen utrustning alls förutom vanligt koppel och halsband/sele.

Och vad finns det mer för aktiveringar man kan hitta på med hunden, där den får röra på sig och jobba mentalt samtidigt.

Vi kör bla hoppa upp på saker (blå lådor med sand, krokiga träd, fällda träd, parkbänkar osv) eller över. Eller så "tappar" vi något och går vidare och på kommando får hunden springa tillbaka och hämta det. Ibland gömmer vi mjuka godisar i skrovlig bark på träd, så högt upp att hunden får stå på bakbenen för att nå. Det är svårt för dem att nosa uppåt. Ibland tar vi med "apis" ut (en leksaksapa) och så kommenderar jag sitt medan jag går runt och duttar med apis i marken, gömmer honom sen bakom en stubbe eller i en lövhög, går tillbaka och hämtar hunden och så får hon leta efter apan.

Svarar alla. :)

Helst är det ju viltspår jag vill syssla med, men eftersom jag inte vet vem som äger marken där jag bor eller vad denne säger om att jag lägger spår där, så får jag rikta in min på personspår just nu.
Men tänkte att jag skulle försöka komma med på någon viltspårskurs någon gång. :)
Möjligtvis att jag skulle kunna göra det i skogen där mina föräldrar bor.
Var får man tag på klövar och blod?

Angående personspår. Hur långt spår ska man börja med? Hur länge ska jag låta spåret dra? Hur får jag hunden att förstå att det är spåret hon ska följa och inte godiset?

Att komma med på träningar i lydnad och agility brukar inte vara några problem. Men det är svårare med brukset när man har en femrasblandning på 4 kg.
Men hon verkar tycka det är roligt att spåra så det vore kul att göra något konkret med det. :)

Apportering har vi aldrig riktigt lyckats med, men jag ska prova att låta henne söka efter en leksak. Och gömma godis i i träd. :)

Uppletande är enkelt och jättekul (tycker mina bestar :D)

Ta med favoritleksaken och hunden och gå i en båge ut i skogen (motvind), lägg ner leksaken, gå tillbaka till utgångspunkten, släpp hunden och säg leta. När hunden hittat leksaken så tjoa allt vad hu har och spring åt motsatt håll. Då bruka rhunden följa dig. Sedan leker ni gärnet och hunden får en massa godis.

När hunden fattar så kan du sätta den och själv gå ut i skogen och gömma leksaken ch sedan gå tillbaka till hunden och låta den leta. Sedan är det bara att avancera med fler saker, lägga ut en sak hunden aldrig har sett innan, olika material, lägga ut utan att hunden vet om det etc.

Hur får jag hunden att förstå att det är spåret hon ska följa och inte godiset?

:)

Godiset är ju belöningen för att hon följer i spåret. Eftersom du alltid bara lägger godis i spårkärnan, så blir hon ju alltid bara belönad när hon går rätt. Lämnar hon spåret belönas hon heller inte för det. Med tiden så lägger du ju godiset lite längre isär, och då är det återigen spåret hon måste följa för att få belöningen.

haha , jag går ut och går med en korv i snöre i släptåg på mina ängar bakom huset, och lägger sen korv i slutet. Tar sen sele och långlina på hunden, han tycker det är skitkul! Det och viltspår är det bästa han vet!

nötblod finns på Ica fryst att köpa klövar har jag frågat jägare om och såna som jag vet viltspårar.Om du vet nån som håller kurs ring o fråga om du får köpa en klöv brukar inte vara några problem. Man måste ha markägares tillstånd

Detta ska jag prova. Hon är väldigt duktig på att hitta godis jag slänger iväg men med leksak har jag aldrig provat. :)

Förhoppningsvis kan jag få henne och komma med leksaken också. Normalt när vi leker med leksak eller om jag belönar med det brukar hon springa varv på varv runt mig medans jag står och gapskrattar. :D

Godiset är ju belöningen för att hon följer i spåret. Eftersom du alltid bara lägger godis i spårkärnan, så blir hon ju alltid bara belönad när hon går rätt. Lämnar hon spåret belönas hon heller inte för det. Med tiden så lägger du ju godiset lite längre isär, och då är det återigen spåret hon måste följa för att få belöningen.

Ok, då förstår jag. :)

Korv. Att jag inte tänkt på det innan. Jättebra idé. :D
tror du det fungerar med köttbullar också? Köttbullar är favoriten näst efter gurka. :D

Sen blir jag väl känd som "den där personen som släpar runt korv i skogen" här i trakten. Men vad gör man inte för sina djur. :D

Känner en del jägare, så klövar borde inte vara så svårt att få tag på.
Men det är ju det med att få tillstånd då.

Förhoppningsvis kan jag få henne och komma med leksaken också. Normalt när vi leker med leksak eller om jag belönar med det brukar hon springa varv på varv runt mig medans jag står och gapskrattar. :D

Använd två leksaker. När hon fnattar runt med den ena, tar du bara upp den andra du har och leker roligt med den. Plötsligt kommer den att bli den leksak "alla" vill ha.

Använd två leksaker. När hon fnattar runt med den ena, tar du bara upp den andra du har och leker roligt med den. Plötsligt kommer den att bli den leksak "alla" vill ha.

Ska prova detta nästa gång. :)

Tänkte jag skulle kommit ut och provat att spåra idag, men kom inte iväg innan det blev mörkt. Så vi hoppade över lite stockar och gömde godis i trädstammar och stubbar istället. :)

haha , jag går ut och går med en korv i snöre i släptåg på mina ängar bakom huset, och lägger sen korv i slutet. Tar sen sele och långlina på hunden, han tycker det är skitkul! Det och viltspår är det bästa han vet!

hahahah ursäkta jag skrattar men kunde inte låta bli en korv i släptåg i snöre... :rofl::rofl:

folk gör olika för en hund ska kunna spåra lite.

Angående personspår. Hur långt spår ska man börja med? Hur länge ska jag låta spåret dra? Hur får jag hunden att förstå att det är spåret hon ska följa och inte godiset?

Du kan ju även börja göra spår utan godis..

Du är i skogen så går du rätt ut från en stig ca 20 m sen lägger du favoritleksaken där. Fortsätter 10 m till innan du viker av åt sidan (så hunden inte ska börja spåret som är "på vägen ut")

Sedan väntar du 20 min och tar sedan hunden i koppel bara, säger ingenting och börjar sedan att gå sick-sack över "spåret" du la ut tidigare, varje gång hunden vill följa spåret-följ med. Tar den inte spåret fortsätt gå sick-sack....gå inte allt för fort bara, hunden ska hinna hitta spåret ;)

På detta sätt märker man ganska snabbt om hunden är spår intresserad...spår är ju dock ganska svårt att göra om ni har massa snö...

var jag otydlig? fråda då va F*N jag menade :bump:

Jag tror jag förstod. :D

Ska ge mig ut och prova detta med. Mycket möjligt att detta fungerar bättre än godis.

Någon snö har vi inte. Möjligtvis en och annan isfläck. :)

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
11 078
Senast: inverterad
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
6 289
Senast: LaMagia
·
Hundavel & Ras Som rubriken säger, finns det någon ras där man kan hitta hundar som i efter träning, uppfostran etc. kan passa in på alla krav? Ca...
Svar
19
· Visningar
1 615
Senast: Marje
·
Hundträning Behöver gnälla av mig, och kanske kan jag få nåt tips oxå... Min hund har i flera månader varit under allergiutredning, och får endast...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 720
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka