Spänt kors + höger galopp

S

smultronglass

Hästen född - 02 har problem med högergalopp. Vill knappt fatta den, galopperar bara ngt steg om de ens är galopp, fick till något rent steg i onsdags.

Han har/ har hafft problem med korset, spännde sig så mkt, särskilt då han blev kall.
Han gick nästan alltid täckad tidigare för att hålla han varm.
Korset tyckte jag blev mycket bättre och han fick fint steg, jag var inte lika noga med att täcka honom, och han kunde gå ute i få - grader utan att de märktes. (Bor i norrland)

Men nu börjar jag fundera då han har sånt problem med höger galopp, kan de har med han spända och onda kors att göra?
Bör jag då hålla honom mer täckad under de kalla perioderna?

Nån som har någon idé?

Sv: Spänt kors + höger galopp

snälla söta rara, nån som kan skriva en lite kommentar, en gissning vad som hellst!

Hästen född - 02 har problem med högergalopp. Vill knappt fatta den, galopperar bara ngt steg om de ens är galopp, fick till något rent steg i onsdags.

Han har/ har hafft problem med korset, spännde sig så mkt, särskilt då han blev kall.
Korset tyckte jag blev mycket bättre och han fick fint steg, jag var inte lika noga med att täcka honom, och han kunde gå ute i få - grader utan att de märktes. (Bor i norrland)

Men nu börjar jag fundera då han har sånt problem med höger galopp, kan de har med han spända och onda kors att göra?

Nån som har någon idé?

Varför inte kolla upp det så kan du ju isåfall utesluta det alternativet sen..Det är inte så han han e svagare i den sidan så han tycker det är jobbigt att gå galopp i höger?
Lycka till

Tack! Jo de är ju ett altenativ, tyvärr så bor jag mitt ute i skogen så de är inte alltid lätt att få tag på en veterinär för "små saker", ska försöka få hit henne då hon kommer i Maj, isåfall.

För att bygga upp musklerna i högersidan, har du något tips på en spec, övning?

Tack föresten!

Min häst är inte så förtjust att gå i höger galopp och det beror på att hon är svagare i höger sida och framförallt i höger bakknä. Det är ett varmblod som gått typ bara i vänstervarav och rejält uppcheckad. Hon var bara 4 när hon kom (är 5 nu) Jag har ordentligt med täcke på henne när det är kallt dels för att hon är lite känslig och dels för att jag inte har lust att fodra henne för att hon ska hålla värmen.

För att träna upp hennes högersida så ser jag till att rida henne i ett lite undertempo och ser till så att vänsterbogen är där den ska, dvs inte skjuter ut. När jag sen ska galoppera henne så samlar jag henne fattar högergalopp och galopperar 5-6 steg sen skatar jag av, så upprepar jag det kanske 10-15 ggr sen byter jag varv. Det är inte galoppen i sej som stärker galoppen (och högerbak i mitt fall) utan för att bygga upp högerbak så är just fattningar väldigt stärkande

Min häst är inte så förtjust att gå i höger galopp och det beror på att hon är svagare i höger sida och framförallt i höger bakknä. Det är ett varmblod som gått typ bara i vänstervarav och rejält uppcheckad. Hon var bara 4 när hon kom (är 5 nu) Jag har ordentligt med täcke på henne när det är kallt dels för att hon är lite känslig och dels för att jag inte har lust att fodra henne för att hon ska hålla värmen.

För att träna upp hennes högersida så ser jag till att rida henne i ett lite undertempo och ser till så att vänsterbogen är där den ska, dvs inte skjuter ut. När jag sen ska galoppera henne så samlar jag henne fattar högergalopp och galopperar 5-6 steg sen skatar jag av, så upprepar jag det kanske 10-15 ggr sen byter jag varv. Det är inte galoppen i sej som stärker galoppen (och högerbak i mitt fall) utan för att bygga upp högerbak så är just fattningar väldigt stärkande

Har samma problem med min islandshäst.Han vill inte ta höger galopp och jag vet inte vad det beror på, men märker i de andra gångarterna att han är svagare i höger sida. Går man på volt i vänster varv skjuter drar han utåt på volten och går man i höger varv vill han gärna gå innåt på volten.
Några tips på att få han att ens fatta höger galopp? För det är mitt problem, han tar den inte alls :(

Har samma problem med min islandshäst.Han vill inte ta höger galopp och jag vet inte vad det beror på, men märker i de andra gångarterna att han är svagare i höger sida. Går man på volt i vänster varv skjuter drar han utåt på volten och går man i höger varv vill han gärna gå innåt på volten.
Några tips på att få han att ens fatta höger galopp? För det är mitt problem, han tar den inte alls :(

Jag hade lite av samma problem med min häst!
Då h*n försökergå utåt så ha ett ordentligt stöd på ytterskänkel, och då h*n vill innåt ha stöd på inner skänkel och ytter tygel, rediga stöd så h*n inte tar sig någon vart, sitt inte och nöt hela tiden på volt då, då *h*n tycker de är jobbigt att gå på volt.
Jag övade också att flytta bakdelen i båda varven.
Nu funkar de bra med att gå på volt.
Tänk på att vara mjuk i händerna så inte han blir hård i munnen och drar undan därför.

Juste, tänk på hur du sitter också, Calero försöker få mig att sitta mer på yttersidan då jag rider i höger varv (tror jag att de blir) för att han ska få de lättare, men försök ändå att sitta mitt på hästen.
De var inte jag som märkte de utan en som jag tränade för.

Jag vill också ha tips och övningar för att få han att fatta högergalopp, eller övningar för att stärka högersidan.

Senast ändrad av en moderator:

Jag hade lite av samma problem med min häst!
Då h*n försökergå utåt så ha ett ordentligt stöd på ytterskänkel, och då h*n vill innåt ha stöd på inner skänkel och ytter tygel, rediga stöd så h*n inte tar sig någon vart, sitt inte och nöt hela tiden på volt då, då *h*n tycker de är jobbigt att gå på volt.
Jag övade också att flytta bakdelen i båda varven.
Nu funkar de bra med att gå på volt.
Tänk på att vara mjuk i händerna så inte han blir hård i munnen och drar undan därför.

Juste, tänk på hur du sitter också, Calero försöker få mig att sitta mer på yttersidan då jag rider i höger varv (tror jag att de blir) för att han ska få de lättare, men försök ändå att sitta mitt på hästen.
De var inte jag som märkte de utan en som jag tränade för.

Jag vill också ha tips och övningar för att få han att fatta högergalopp, eller övningar för att stärka högersidan.

Det är ju just det att han blir hård i munnen då jag går på volten. Han drar bara emot hela tiden och vill inte släppa efter alls! :mad: Tränaren jag hade ut sa att jag skulle ha stödet på yttertygeln och ta ledande tygeltag med innertygel men inte släppa efter fören hästen gör det först, vilket jag ta låååång tid! Är det verkligen rätt att göra så? För idag ville han inte trava alls nästan och absolut inte i form, stretade bara emot. dessutom har han fått muskelknutar efter denna lektion :(

Nån som har någon idé?

Hejsan kanske vet vad ev problem ligger.
hur ser din hästs hovar ut?
långa tår?höga trakter?

var nyligen på en kurs för Ove Lind och han är verkligen underbar.:love:
använder síg av problemlösande hovform.

har hästen ont i sina hovar spänner sig hästen på dåliga sätt och det medverkar till att hästen får problem med bla, galoppen.
har hästen långa tår blir hästen spännd och står konstigt för att avlasta,då blir det spänningar i benen,låren,ryggen,ja på alla ställen,det är samma sak med höga trakter OCH traktstöd.
mina 3 hästar är barfotaverkade och har verken ryggproblem eller problem med några andra spänningar.:)

ta en funderare på detta och ni som är nyfikena kan även gå in här och kanske få lite mer koll på vem han är mm.
han har även gratisföreläsningar för de som är intresserade.
jag lovar att det förändrar hela er syn på vad hästens fötter betyder och vad som händer med hästen om de är i dåligt skick..
kom i håg en sak.
det är människan:devil:som gör att hästen får dåliga hovar...inte hästen.:cool:

www.sundhast.se

mvh Emmelie

ett av halvboden här hade väldigt mkt. problem med den ena galoppen (ville inte ta den) och musklade sig ojämt. i hennes fall berodde det på att hon långt tidigare skadat ena bakknäet i hagen (antingen gått i kull eller fläkt sig) hon behandlades på klinik vid flera tillfällen (röntgen+u.l +sprutades), men knä problemet hade lett till låsningar i bäckenet + nacken, detta behandlades av en kiropraktor i samarbete med veterinären. redan efter 2 behandlingar tog hon både höger och vänster galopp utan problem.

ett av halvboden här hade väldigt mkt. problem med den ena galoppen (ville inte ta den) och musklade sig ojämt. i hennes fall berodde det på att hon långt tidigare skadat ena bakknäet i hagen (antingen gått i kull eller fläkt sig) hon behandlades på klinik vid flera tillfällen (röntgen+u.l +sprutades), men knä problemet hade lett till låsningar i bäckenet + nacken, detta behandlades av en kiropraktor i samarbete med veterinären. redan efter 2 behandlingar tog hon både höger och vänster galopp utan problem.

Ja, mycket sådant kan det bero på! Jag tror att min häst har någon låsning någonstans eller så är han väldigt stel & spänd någonstans. Tyvärr har vi ingen kiropraktor i närheten, men en equiterapeut, är det lika bra??

hmm, man blir tokig av dehär!!
Varför kan de inte bara va en orsak till att hästen inte fattar nån galopp?

Börjar nästan kännas hopplöst, bor i ett litet sammhälle så de är rätt långt till närmaste kiropraktor = väldigt dyrt.
Just nu som jag har som minst pengar.
Kan ju alltid hoppas att han bara är omusklad i ena sidan, känns lite så i höger varv.

Övningar för att stärka galoppen?

jag har faktiskt ingen aning om det :crazy: men dom har ju "bred" kunskap så det kan ju vara värt ett försök. vi har tur och har en bra kiropraktor som dessutom jobbar ihop med vår veterinär bara ett par mil bort.

hmm, man blir tokig av dehär!!
Varför kan de inte bara va en orsak till att hästen inte fattar nån galopp?

Börjar nästan kännas hopplöst, bor i ett litet sammhälle så de är rätt långt till närmaste kiropraktor = väldigt dyrt.
Just nu som jag har som minst pengar.
Kan ju alltid hoppas att han bara är omusklad i ena sidan, känns lite så i höger varv.

Övningar för att stärka galoppen?

Ja, visst blir man det :crazy: Finns ju massor med orsaker och det är svårt att hitta just den orsaken som stämmer in.
Jag bor i en stad, men finns ändå ingen kiropraktor :( Endast en equiterapeut, men vet inte om dom är lika bra. Kostar dock mycket det också...

Min häst är mycket svagare i höger sidan och säkert mer musklad i vänster sidan då eftersom den galoppen tar han jämt. Men man vill ju liksom hitta orsaken till varför inte han vill ta höger galopp, för börjar bli riktigt less på detta nu!

Övningar för att stärka galoppen är ju mycket fattningar. Fatta galopp, sen sakta av osv. Det är det som stärker galoppen :) Även trav-galopp-trav-galopp osv på volt. Men det funkar inte på min häst än, måste få till höger först :smirk:

jag har faktiskt ingen aning om det :crazy: men dom har ju "bred" kunskap så det kan ju vara värt ett försök. vi har tur och har en bra kiropraktor som dessutom jobbar ihop med vår veterinär bara ett par mil bort.

Att dom samarbetar med veterinären måste vara toppen! Är ju så man vill att det ska vara.
har tänkt att prova denna equiterapuet, men måste få pengar först, är ju inte så billigt :smirk:

Min häst fattar inte heller galopp, men jag kan gissa att de är att han är så svag i den sidan.
Han försöker med två ben just nu ;)

Min häst fattar inte heller galopp, men jag kan gissa att de är att han är så svag i den sidan.
Han försöker med två ben just nu ;)

Ja och min travar med bakbenen och galopperar fram :smirk: Det är så man blir tokig ibland. Men vänster funkar.

Tror man ska träna upp den galoppen som inte fungerar ifrån marken först, så man inte är där och stör hästen på nåt vis

Ja, men jag tycker de är lättare på han att jobba med galoppen från ryggen, då jag longerar blir de lätt att han tycker att jag kan bli lite "läskig", han fjantar och blåser med näsan + att han sätter in bakdelen då vi ska fatta höger galopp, då slutar de med att vi blir ovänner.
Tömmköra går då helt Ok.

Men vet ni va! Va ute och red alldeles nyss och då fattade han höger :D eller hmm, jag vet inte om de var höger galopp, de han jag inte se, men han fattade från högerskänkeln iallafall OCH de blev galoppsprång ca 4-5 stycken :)
Men nu till mitt nästa problem, hur ska ja lyckas se att de blir högergalopp?
Särskilt då de bara blir några få språng?

Liknande trådar

Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 844
Senast: __sofia__
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 836
Senast: Exotizc
·
Hästvård Har en gammal häst här hemma.... Jag märkte att han började tugga höbollar som han spottade ut samt att han började sträcka på halsen...
2
Svar
25
· Visningar
2 907
Senast: Lepidus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar