Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vi ska till Wien i sommar.
Är Spanska ridskolan värt ett besök?
I så fall, vad ska en köpa för biljett? Vad vill en se? Från vilken sajt?
Nån som vet?
Oj fick en chock precis.Vi ska till Wien i sommar.
Är Spanska ridskolan värt ett besök?
I så fall, vad ska en köpa för biljett? Vad vill en se? Från vilken sajt?
Nån som vet?
Det är lite intressant. Jag har inte varit på Spanska ridskolan. Men jag har sett dem i globen 2 ggr. En gång som ung och tyckte det var magiskt. Och sedan för ca 10 år sedan. Då blev jag väldigt besviken faktiskt. Jag mindes det helt annorlunda då jag var liten. Men jag förklarade det för mig själv med att jag ju inte kunde något om dressyr och skolsprång då. Efter det pratade jag med mina tränare där maken av paret själv ridr skolsprång. Han upplevde att det var betydligt högre nivå förut.Oj fick en chock precis.
De verkar ha sparkat sin sista riktiga beridare, de tidigare har slutat i protest under senaste 10 åren.
De verkar numera vara privatiserade, ha krav på lönsamhet och är nära konkurs. Cheferna senaste 20 åren har varit företagsledare inte ryttare.
Hingstarna håller allt kortare, motioneras mindre och har fler föreställningar. På lägre nivå än tidigare? Förstod inte helt.
https://www.eurodressage.com/2023/0...anish-riding-school-after-forty-years-service
Hade sett antydningar till katastrof tidigare men den verkar mest vara på tyska så svårt att se (kan inte tyska)
Jag har samma upplevelse, såg som liten i Globen och tyckte det var fantastiskt. Har sett på film sedan dess och efter det bestämt mig för att jag inte behövde åka till Globen och se dem igen... för de var inte så fantastiska.Det är lite intressant. Jag har inte varit på Spanska ridskolan. Men jag har sett dem i globen 2 ggr. En gång som ung och tyckte det var magiskt. Och sedan för ca 10 år sedan. Då blev jag väldigt besviken faktiskt. Jag mindes det helt annorlunda då jag var liten. Men jag förklarade det för mig själv med att jag ju inte kunde något om dressyr och skolsprång då. Efter det pratade jag med mina tränare där maken av paret själv ridr skolsprång. Han upplevde att det var betydligt högre nivå förut.
Så jag funderade lite på om det var så att de tagit med sig lite grönare hästar på turnen. För det var inte mkt som var korrekt. Det är ju inte skolsprång om det inte görs på ett visst sätt. Då är det cirkuskonster och inte dressyr. Det var också allmänt forcerat och spänt.
Klart det blir sitage och risk för skador om man ska forcera fram tex skolsprång och hästen mer landar på frambenen tex.
Jag var på motsvarigheten i Jerez för ett gäng år sedan. Där upplevde jag att hästarna var bättre utbildade och klara för uppgiften. Då minskar man ju skaderisk.
Då var det mesta på spanska och de hängde inte med i teknik/sociala medier etc. Nu har jags ett att de friskt använder sociala medier och har jobbat på att få in mer engelska. Antar att även de kan känna av ekonomisk press och försöker hänga med för att locka folk och kunna gå runt.
Åh nej, ett kulturarv i botten.Jag har samma upplevelse, såg som liten i Globen och tyckte det var fantastiskt. Har sett på film sedan dess och efter det bestämt mig för att jag inte behövde åka till Globen och se dem igen... för de var inte så fantastiska.
Problemet är ju tydligen att till för runt 20 år sedan så betalade staten för dem rätt och slätt, som för ett museum, efter det blev de privatiserade och skulle gå runt själva. Så tydligen har de kört rollkur och allt möjligt och inspirerats av den moderna 00-talets dressyr. Beridarna väljs inte längre till beridare av peers utan blir tillsatta av chefen, cheferna har inte varit beridare eller ens ryttare osv. De har förkortat utbildningen för hästar och beridare osv.
Oj fick en chock precis.
De verkar ha sparkat sin sista riktiga beridare, de tidigare har slutat i protest under senaste 10 åren.
De verkar numera vara privatiserade, ha krav på lönsamhet och är nära konkurs. Cheferna senaste 20 åren har varit företagsledare inte ryttare.
Hingstarna håller allt kortare, motioneras mindre och har fler föreställningar. På lägre nivå än tidigare? Förstod inte helt.
https://www.eurodressage.com/2023/0...anish-riding-school-after-forty-years-service
Hade sett antydningar till katastrof tidigare men den verkar mest vara på tyska så svårt att se (kan inte tyska)
Har de inte en stor skrittmaskin? Tror jag sett på bild.Skulle jag precis skriva om. Jag bor i Österrike och just nu stormar det ordentligt runt spanska ridskolan.
Det kommer fler och fler rapporter om djurplageri. Jag kan inte avgöra om det stämmer men bara att hästarna star i boxar hela dagarna (förutom när dom tränas) är för mig inte en bra hästhallning.
Jag har själv aldrig varit där och sett ngn show/träning, bara pa en rundvandring i stallarna för typ 15 ar sen. Däremot är deras stuteri fint, men det ligger i Piper, Stiermark sa det är en bit fran Wien. Uppfödningen där är bra med stora hagar och mkt utevistelse.
Alltsa, showena är säkert fina men jag skulle inte stötta den verksamheten i den form som den är nu.
Åh nej, ett kulturarv i botten.
Känns som att kulturarv och sådant inte riktigt är på kartan just nu. Det är så konstigtSom den statliga polska arabhästuppfödningen. Det som överlevt två världskrig är på väg att raseras på mindre än 10 år...
Kanske förtjänar en egen tråd egentligen? Kanske ska be om utbrytning?Skulle jag precis skriva om. Jag bor i Österrike och just nu stormar det ordentligt runt spanska ridskolan.
Det kommer fler och fler rapporter om djurplageri. Jag kan inte avgöra om det stämmer men bara att hästarna star i boxar hela dagarna (förutom när dom tränas) är för mig inte en bra hästhallning.
Jag har själv aldrig varit där och sett ngn show/träning, bara pa en rundvandring i stallarna för typ 15 ar sen. Däremot är deras stuteri fint, men det ligger i Piper, Stiermark sa det är en bit fran Wien. Uppfödningen där är bra med stora hagar och mkt utevistelse.
Alltsa, showena är säkert fina men jag skulle inte stötta den verksamheten i den form som den är nu.
Känns som att kulturarv och sådant inte riktigt är på kartan just nu. Det är så konstigt
Oj fick en chock precis.
(Statliga) Aveln på Flyinge är väl också nedlagd? Även det ett kulturarv.Som den statliga polska arabhästuppfödningen. Det som överlevt två världskrig är på väg att raseras på mindre än 10 år...
(Statliga) Aveln på Flyinge är väl också nedlagd? Även det ett kulturarv.
Jo det är som om stater bestämt sig för att det faktiskt går att bevara kulturarv genom marknadsföring. Jag är ju för företagande i många olika fall. Men jag är extremt osäker på om man kan bevara kulturarv över lång tid med det, för det kommer att komma och gå i popularitet genom åren, genom att sälja dem på marknaden. Det man säljer på marknaden måste ju följa modet och det kanske är rollkur ena dagen och spindelben nästa. Även om det skulle komma en period då man uppskattar bevarande så kommer ju alltid sedan en period då det är trist och man vill ha någonting nytt. Speciellt så om det varit populärt.(Statliga) Aveln på Flyinge är väl också nedlagd? Även det ett kulturarv.