Sv: Spanska hästar! "Del 4"
Där tävlade vi bara liten klubbtävling (har tävlat upp till LA innan), men jag var lika lycklig för det. dels orkar jag inte ut på riktiga tävlingar sen "bojkottar" det lite då det för oss skulle bli jäkligt dyrt om vi skulle fixa licens på 3 hästar (+ ponnyn ska ha mätintyg även om han rids av överårig o bland storhästar, i we blandar man ju) + licenser själca + startavgifter o uppstallning.. för att rida en-två tävlkingar/ per år (är ju inte så många WE-tävlingar) så vi tycker inte direkt det är värt det... o jag har inte råd o inte ork.
men lite snabbt förklarat om WE-klasserna (med reservation för fel)
Lätt klass (LD-LA, dressyrklasen motsvarar ungefär en nivår högre, t.ex. lättB WEs dressyrprogram är galoppinridning. annars är största skillnaden att från o med LA är det galopp som gäller mellan alla delar i tekniken, så mkt galopp-halt, galopp-skritt, galopp, halt-backa, galoppvolter med byten)
sen kommer MSV och svår, och vet ej när men tror det är vid MSV som allt, både dressyr och teknik o speed ska ridas på en hand o mer byten o svårare saker.
Kul att du rider terräng med din, så härligt!!!! vad har ni tävlat i då? hoppning?
Pink: tack, har ni några mer tävlingar inplanerade?
jozelle: jag tycker också det är en perfekt allroundras. kanske inte för svårklass hoppning eller fälttävlan men helt klart att de kan komma en bit (som pink som satsar runt 130 tror jag inte är något problem!) (men självklart är alla individer)
Girasol o jag har ju tävlat (iof blandat mellan från klubbtävling o lokalt till DM) i hoppning, dressyr, WE, gymkhana(!), bruksridning! (haha domaren skrev fina lovord i protokollet!) o tränat terräng, hade jag varit frisk hade jag satsat på lite lätta klasser i fälttävland. var även påväg att testa på både distans och TREC (orientering och sen blandning mellan WE/bruksridning, gå på plankor, backa, diken, stå still i nedförsbacke, rida under låga pinnar, osv)
ja, de kan bli nästan vad som helst......
(observera att jag sydde denna dräkt (mest som ploj-maskeraddräkt) INNAN det kom zebra-flugtäcken )