Spanska hästar! "Del 4"

Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hur upplever ni temperamentet på PRE-hästar generellt? Min tant har ett alldeles fantastiskt temperament :love:. Hon är tuff, modig och trygg i sig själv men ändå fruktansvärt snäll mot människor (hon påminner lite om en golden retriever i psyket). Jag har alltid trott att hennes temperament har varit väldigt typiskt för rasen, men när jag har pratat lite med folk så verkar vissa ha en helt annan bild av rasen. Upplever ni PRE-hästar generellt som nerviga och väldigt skarpa?
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

absolut inte SKARPA ELLER NERVIGA !!!!!!!!!!!! Dom som har sagt detta till dig kan inte ha träffat några bra exempel av PRE ursäkta nu! Men undrar om dom träffat PRE överhuvud taget ???
Temperamenten är det man nästan alltid framhäver hos denna ras , Vilket också näms i ras standarden , Dom ska vara snälla ,lugna och med en massa willing to please :D

Jag vet att det finns folk som påstår annat ! Men som sagt det jag då undrar över är vad för slags hästar dom träffat på ? Jag har träffat många många ex under alla mina år med PRE och tror att jag stött på några ex som varit nervösa och detta kan jag DIREKT hänvisa till ägarproblem !!
Ni får ursäkta att jag går igång! Men det finns vissa som tydligen har tagit detta som en livs uppgift att sprida skit om våran ras , Kan ej förstå varför ,men så är det,

sen tror jag att det dom kallar nervighet är att dom vet inte hur dom ska handha eller rida dom ;) Säger inte att ALLA ex är utmärkta men på 1000 PRE så kanske jag har sett EN som inte är ok !

Tesora
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Tack, då vet jag att min bild av rasen är den rätta. Anledningen till att jag köpte just en PRE var att jag hört att de skulle ha ett bra temperament.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag har träffat (och ridit) ett PRE-sto som tydligen inte var rolig som liten. Ställde sig på bakbenen vid viss hantering osv. Men där handlade det mer om att hon tydligen inte var så trevligt hanterad som föl (kom till Sverige som 1-åring) och det försvårade. Hennes dotter visar tyvärr lite samma tendenser dock, men hon är efter en halvblodshingst som tydligen ska ha lämnat en hel del nerv/humör. Mamma häst var som vuxen helt perfekt! Känslig, påhittig och ville helst göra allt på en gång men gick fram överallt i skogen och om hon försökte med nått och man hindrade henne så var det inte mer med det. Jag uppfattade henne som en väldigt känslig häst som kanske var lite för arbetsvillig :D En del gillade inte hennes känslighet, andra tyckte den var kanon!
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Upplever absolut inte att det är nerviga, snarare väldigt trygga hästar. Sen får jag väl erkänna att min egna lilla donna är ganska skarp i psyket, absolut inte nervös men det finns rätt mycket av en diva i henne om man säger så och hon tar gärna befälet om man inte är tydlig med vem som bestämmer.

Men vet också att hon är lite av ett undantag, haft tre andra PRE i träning under en längre period samt ridit tre till enstaka gånger och alla dessa har varit som gosiga golden retrivers.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Upplever absolut inte att det är nerviga, snarare väldigt trygga hästar. Sen får jag väl erkänna att min egna lilla donna är ganska skarp i psyket, absolut inte nervös men det finns rätt mycket av en diva i henne om man säger så och hon tar gärna befälet om man inte är tydlig med vem som bestämmer.

Men vet också att hon är lite av ett undantag, haft tre andra PRE i träning under en längre period samt ridit tre till enstaka gånger och alla dessa har varit som gosiga golden retrivers.

Hmm lät rätt dumt men hoppas ni förstår hur jag menar... upplever henne betydligt skarpare än många andra PRE men är ju inte så att det har varit något problem utan en väldigt rolig häst att jobba med men med mycket attityd. :love:
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vill bara kommentera det där med temperament. Mitt 1,5 åriga PRE sto har varit skadad i benet och haft boxvila i 4 veckor.
Haft uppe 3 olika veterinärer vid olika tillfällen, 1 som sytt, 1 som plockat stygn och en som hjälpt till att få bort svallkött. Utan att behöva bremsa henne.
Alla har varit superimponerade av henne! Det har låtit ungefär såhär: Va, är hon bara 1,5 år?! Hon som är så lugn och trevlig! Vad är det för ras på henne? jaha en PRE, det förklarar varför hon är så lugn... Så med andra ord, PRE har gott rykte om sig att vara lugna och fina hästar, iaf hos dem som som jag träffat och känner till rasen.
 
Senast ändrad:
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Usch, har vi fått det där exemplet som inte alls är som alla andra så?? :(((

Hehe ja fast jag brukar omedvetet leta efter de med lite psykiska störningar...
Hon var mer vild än tam och stod mest på bakbenen när jag bestämde mig för att köpa henne så förväntade mig inte att få hem något lamm :P

Men har aldrig känt mig osäker i någon situation med henne, hon har bara krävt en tydlig ledare och nu 6 år senare vet vi precis vart vi har varann :)
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Hur upplever ni temperamentet på PRE-hästar generellt? Min tant har ett alldeles fantastiskt temperament :love:. Hon är tuff, modig och trygg i sig själv men ändå fruktansvärt snäll mot människor (hon påminner lite om en golden retriever i psyket). Jag har alltid trott att hennes temperament har varit väldigt typiskt för rasen, men när jag har pratat lite med folk så verkar vissa ha en helt annan bild av rasen. Upplever ni PRE-hästar generellt som nerviga och väldigt skarpa?

P.R.E hästar ska vara samarbetsvilliga, vakna och känsliga. Jag upplever dem som väldigt lättlärda på gott och ont men vill poängtera att alla hästar är individer och så också P.R.E hästar.

En av mina ston är det känsligaste jag stött på i hästväg. Reagerar för mina tankar innan jag ens hinner ge signaler. Hon reagerar självklart också mycket på stora rörelser och höjd röst. Samtidigt är hon helt orädd för yttre påfrestningar ex. trafik, fladdrande tyger etc. Mycket trygg och stadig på foten ute. Sen har jag ett annat sto som är betydligt tuffare. Hon är lite som en ångvält som dundrar fram och vet vad hon vill hela tiden. Samtliga av mina (5) P.R.E är dock intelligenta och lättlärda och väldigt väldigt sociala och villiga att vara till lags.

Vi föder upp både P.R.E och halvblod och en av alla skillnader jag märkt ligger i flyktbeteendet. Blir halvbloden skrämda far de iväg en bra bit medan P.R.E hästarna visserligen kan fara iväg men bara kort för att sedan stanna och vända upp för att undersöka det som skrämdes.

Jag tycker såklart P.R.E hästen är fantastisk och rolig att jobba med MEN jag har lite problem med de som hävdar att alla är gudasnälla och enkla. P.R.E hästar är ofta känsliga, framförallt från ryggen och kräver sin ryttare för att verkligen komma till sin rätt. Dessutom ska man inte luras och tro att alla hingstar är som snälla valacker bara för att de är spanska. En del P.R.E hingstar kan vara minst lika hingstiga som halvlodshingstar med fel person.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Vilket bra svar, tack.

Min är också mycket känslig för signaler från ryttaren/människan på gott och ont. Det tog mig därför ett bra tag att rida in mig på henne, men vilken ridkänsla hon förmedlar nu när vi börjar förstå varandra. :love:
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

inte enkla... min kille är som sagt hingst,, och kan vara lite lagomt hingstlat och känslig om vartannat... MEN han är trygg i sig själv och så snäll. Nu är ju min häst inte speciellt hingstig, har sett betydligt värre exemplar. Men man måste ändå vara tydlig och nogrann för att han ska fortsätta vara så här. Men jag har inga problem att rida ut barbacka tillsammans med ston eller på tävlingsplatser el liknande.
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

-KL-

Dvärgtax och PRE, ett riktigt radarpar ;)

skogstur.jpg


Gick mindre bra för mamma att fota hoppträningen... Rally har hon i alla fall under hovarna ;)
20121024_190110.jpg


Riktigt rolig träning var det i onsdags, fick hoppa en tekniskt svår bana med massa svängar, kombination och kluriga linjer samt en del "titthinder".. inte så högt men mycket teknik och klurigheter :)

=) // Pink
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag skriver en sammanfattning om våra hästar i kväll så ni förstår hur våra är :))

Tänkte även höra om ni vet någon bra bloggsida som man kan sköta enbart från sin iPhone? Tänkte lägga upp bilder på flickorna och träningen och lite så, jag sitter ju aldrig vid datorn så vill det ska vara smidigt från telefonen :))

Så ni kan få se våra små tjejer :))
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Jag har presenterat min kille i nån av de andra spanska trådarna, men det var minst ett eller två år sedan jag var aktiv på buke så jag gör det igen:)

Jag är stolt ägare till Deker Zar f.2003, importerad från Spanien 2010.
Eftersom jag har varit sjuk i borrelia väldigt länge har vi inte hunnit göra så mycket, men nästa helg startar vi vår första "Lingondressyr":banana:
Zar är en mycket cool kille trots att han är kvar som hingst, har bl.a varit med i reklamfilm för Kalmar slott och ridit i kortege med en massa andra hästar över vindbryggor och genom tunnlar på slottet.

644148_506917092669159_648214464_n.jpg

541247_511162952244573_219258931_n.jpg

387854_331508316876705_1500122176_n.jpg

253307_218313101529561_4512504_n.jpg

207418_205338042827067_147589_n.jpg
 
Sv: Spanska hästar! "Del 4"

Han ser jätte fin ut :love: Och helt ok stam oxå :laugh:
Men ser att du inte ändrat ägare på honom ? detta är mycket viktigt ! ANCCE håller på att gå igenom ägarskap nu , så ett gott råd är att kontakta svanska avels föreningen och ordna ditt ägarbyte på honom,

Tesora
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp