Spansk skritt

Lella

Trådstartare
Är det någon här som lärt sin häst spansk skritt? Jag har för mig att man börjar med att lära hästen lyfta frambenen (efter att den kan bära upp sin kropp i balans, annars blir det pannkaka och helt fel) och därefter lär den att lyfta benen i skritt. Är jag helt ut och flyger?

Sv: Spansk skritt

Det du beskriver är mer trickträning än AR/barockridning :p
Tar ju ett tag att skolningsmässigt komma till spansk skritt och vid det laget har man förhoppningsvis en bra tränare som kan guida.

Har aldrig lärt en häst spansk skritt själv men metoderna jag hört är i princip att lära hästen veva med frambenen vid pet för spö, sen ber man helt enkelt kusen veva med ena frambenet - driver diagonala bakbenet - petar för vev med andra frambenet - driver andra bakbenet osv tills man kan göra det i mer flytande rörelse. Trickträningsmässigt alltså! ;)

Japp!

Alla mina hästar har kunnat spansk skritt och man gör som Totola beskriver. Sen är ju inte alla hästar lämpade att lära sej detta men det är en annan fråga.;)

Hej,

Den spanska skritten kommer ifrån den sk. skolskritten som är en långsam tvåtaktig skritt. Det är mycket viktigt att du kan samla din häst så pass mycket att du kan skritta en skolskritt innan du börjar tänka på att lära den spansk skritt.
För att få till en bra spansk skritt ska du lära hästen att först lyfta upp knät i 90% vinkel och sedan sträcka benet rakt ut. Hästen ska sedan lära sig att själv slå i spöt med smalbenet när du lyfter spöt framför - på så sätt kan du lära den att lyfta benet högre och högre i den spanska skritten. Det är viktigt att hästen även lär sig att när den lyft det ena benet ska den lyfta det andra direkt så den inte lär sig lyfta endast ett ben.

När den då kan veva med båda frambenen när du toucherar den över smalbenet med ett spö kan du sätta ihop detta med skolskritten. Ha någon som går på marken och toucherar hästen vid varje steg den tar i skolskritt.

Och VOILA :p du har lärt hästen spansk skritt....!

Enkelt va!

Kul att höra den "riktiga" varianten också! :)
Har fått för mig att inte så många av just AR-ryttare lär in spansk skritt eftersom det mer är en showgrej än en del i utbildningsgången.?

Jag tycker den spanska skritten är en mycket bra övning för att lära hästen veta exakt var den har alla sina ben. Det är även en bra kontrollövning för dig som ryttare. Om du får till en bra skolskritt lyfter framändan på hästen så mycket att det inte krävs träning för att den naturligt känner sig friare fram och lyfter bättre på frambenen.

Ett tips är att den som vill ha till en fantastisk grand passage gör detta genom spanska skritten istället för genom traven.... Min erfarenhet är att de hästar som lärt sig passage genom den spanska skritten har mycket showigare och högre passage. Varför? Jo för att man har tränat in den tvåtaktiga rörelsen redan från skritten - hästen kan redan hjälperna och man kan då rida fram dem i en passage från trav genom att ge hjälperna från spansk skritt.;)

Hur lär man hästen att vilja tucha spöet med frambenen:angel: Dum fråga kanske men jag kan inte för mitt liv komma på en bra lösning:D

Aha..intressant att höra inlärningen "skolmässigt"!:)

Att hästen ska kunna skolskritt när man lär in spansk skritt såg jag dock som en självklarhet..:cool:

Bra fråga!

Man börjar med att genom att touchera frambenen få fram en reaktion att hästen lyfter först det ena benet sedan det andra. När den kan det håller man kvar spöt på frambenet (smeker det med spöt) när den lyfter, sen om den inte lyfter tillräckligt högt får man vara beredd på att lite snabbt "toucha" så att man får en dubbel reaktion att hästen lyfter ännu högre osv. Den lär sig således att det är bekvämare att hela tiden röra spöt med frambenet eftersom det annars blir obehagligt.

Det handlar om negativ och positiv "reinforcement"

Jag har lärt min polle att lyfta fötterna för spöet, så långt är jag med.
Men han lyfter ju "som om du skulle kratsa hovarna" om du förstår hur jag menar?
Hur får jag honom att får fram benet?

Nu har jag kanske lärt honom fel, jag har lärt honom att lyfta på komandot höger och vänster, alötså att han ska lyfta det jag säjer.
Han är bättre på att skillja på höger och vänster än vad jag själv är :D:p

Min lyfte fötterna på det viset först, men jag lärde av henne det genom att driva henne framåt när jag gav signal att lyfta benet högt, då lyfter hon fram foten istället!

Om han lyfter som om du ska kratsa hovarna kanske du får touchera på baksidan av smalbenet (öh... vaden;)) istället så att du får reaktionen att slå fram benet. Prova att touchera på lite olika ställen för att se hur han lyfter benet. Men det är hemskt viktigt att han tränar in reflexen att först lyfta det ena sedan det andra benet direkt. Så att han inte bara står och skrapar med ett ben om du förstår vad jag menar...

Jag brukar göra ett visst ljud när jag tränar in detta också - det är för att det blir lättare sedan när man sitter på hästen att föra över hjälperna till ryggen. (då måste man ju kunna göra det utan spö)

Jag har också lärt in att lyfta benet som om man skulle kratsa hovarna, och att kusen ska hålla kvar benet när jag håller fingret/spöt kvar i "knävecket" helt enkelt för att den inte ska lära sig krafsa i backen eller stå och veva som tiggande och för att man ska kunna reglera vad man vill att den ska göra med benet sen, vi har ju inte kommit till spansk skritt än utan det blir snarare bergsgeten/yoga och sen buga som blir aktuellt i trickträningen.
Om man lär dom hålla kvar (och därmed inte heller får godiset direkt) så känns det ändå lättare att vidareutveckla det, att man kanske t o m själv sätter fingret/spöt högre så hästen får anstränga sig mer för godiset nästa gång.

Liknande trådar

Ridning Hur stor skillnad är det att skritta och trava på asfalt jämfört med grusväg om man bortser från halkrisken? Är asfalt hårdare/sämre...
2
Svar
24
· Visningar
1 992
Senast: Mirtai
·
Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
571
Senast: MiniLi
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
425
Senast: skiesabove
·
Träning Efter en snygg volta i Maj där kusen bröt 8 tornutskott i manken har vi nu fått ok på att börja sätta igång. Det har läkt otroligt bra...
Svar
1
· Visningar
497
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama