Spansk skritt i gångartstävling?

C

CcE

:confused: Jag hade ingen aning vart jag skulle lägga detta inlägg... jag valde islandshäst för att det just gäller en islandshäst. Om en islandshäst skulle gå i spansk skritt på en gångartstävling, vad skulle de ge för resultat? Får man göra det över huvud taget på en gångartstävling? :confused:

Sv: Spansk skritt i gångartstävling?

Det skulle ge en poäng på 0, så spansk skritt skall man unvika. ;)

en dum fråga av mej nu. Vad är spansk skritt? Är det när de skrittar med raka framben? :o :confused:

Spansk skritt är en väldigt samlad och långsam skritt med höga lyft och stor aktion på frambenen. Visas ofta på cirkus tex. Men jag har också sett en hingst bli befömd med höga poäng för skritt när han gick i något dito form, fast inte helt extremt utpräglad sådan. Det var Dugur på bedömningen 1999 (tror jag) nere på Margarethehof. Poängen höjdes ändå efter protest från ryttaren Magnus Skulasson, från 8 till jag tror det var 8,5 eller 9. Folk undrade ändå om Magnus lärt honom det men han påstod hästen gjorde så av sig själv. Vad vet jag... Så uppenbarligen kan man få bra poäng för spansk skritt på avelsbedömningar.....

Anette

Ja se det där tvistas det livligt om, i de fall inlärningen har skett frivilligt (av hästen) eller ofrivilligt (inlärning av annan). :angel:
I varje fall har de fullt sjå på tävlingar i just skritten, att undvika moment av spansk karaktär vilket då skulle ge en viss poängförlust. :angel:

Boj skrev:
Ja se det där tvistas det livligt om, i de fall inlärningen har skett frivilligt (av hästen) eller ofrivilligt (inlärning av annan). :angel:
I varje fall har de fullt sjå på tävlingar i just skritten, att undvika moment av spansk karaktär vilket då skulle ge en viss poängförlust. :angel:

Ja jag har min egen teori om det är inlärt eller ej... :angel: Men man tränar ju upp lyften i tölt, så varför inte i skritt? Hur skall man bevisa vad som är naturligt eller inlärt/upptränat? Var skall gränsen gå? Personligen tycker jag att all uppbyggande gymnastik för hästarna är positiv och att inlärning är konst samt att all ridning i harmoni bör belönas. Men då måste man kunna bedöma och ha regler för vad som är uppbyggande och harmoniskt. Jag tror tex att höga lyft i tölt sliter mer på hästen än spansk skritt.

Vad jag vill säga är att börjar man analysera reglerna så är de inte helt logiska och konsekventa och jag kan inte ta mer avstånd till spansk skritt än till höga lyft i tölt! Däremot kan man alltid diskutera om det skall räknas till gångartstävling eller dressyr?! Fast egentligen är ju även en gångartstävling ett slags dressyr! Jag är helt open minded för allt som inte skadar hästen och helst bygger upp den och dessutom visar på en harmonisk kommunikation och inlärning. Kanske en ny tävlingsvariant av typen "gaedingakeppni"?

Jag vill bara väcka lite nytänkade och funderingar. Ju äldre jag blir och ju mer jag lär mig, desto mindre kategorisk blir jag och desto mer öppen för nya idéer. Världen får mer färg om man inte bedömer allt i enbart vitt och svart. Fast vad är det då man bedömer??? en rättvis avelsbedömning, vad är det? Oinridna hästar som bara visar precis vad de kan utan träning eller olika mycket tränade hästar med olika metoder och av kvalitétsmässigt olika duktiga ryttare??? Världen blir ju aldrig rättvis, tyvärr... :crazy:

Anette

Senast ändrad av en moderator:

Vad jag vill säga är att börjar man analysera reglerna så är de inte helt logiska och konsekventa och jag kan inte ta mer avstånd till spansk skritt än till höga lyft i tölt!

Jo men det kan jag, för höga lyft i tölten är ofta en fråga om hästens egen kapacitet och rörelser medan spansk skritt kan man faktiskt öva in även på en häst utan sådana rörelser.
Det innebär att vi har en gångart som hästen faktiskt kan prestera helt frivilligt utan påfrestning, till att ha en innövad röresle som inte är naturlig för hästen. Här menar jag nog att detta borde slita mer än vad en naturlig rörelse orsakar i slitage.

Boj skrev:
Jo men det kan jag, för höga lyft i tölten är ofta en fråga om hästens egen kapacitet och rörelser medan spansk skritt kan man faktiskt öva in även på en häst utan sådana rörelser.
Det innebär att vi har en gångart som hästen faktiskt kan prestera helt frivilligt utan påfrestning, till att ha en innövad röresle som inte är naturlig för hästen. Här menar jag nog att detta borde slita mer än vad en naturlig rörelse orsakar i slitage.

Nu är jag en lekman inom området men måste hålla med om att Sambaengi har en poäng i det hon säjer, speciellt med tanke på tråden "vilken hingst är detta" som livligt debatterats här nyligen.

Om man ska hårddra det hela hur kan man någonsin bevisa vart gränsen går mellan inlärt från människa och vad som hästen inlärt "frivilligt på egen hand" :confused: . Extrmet höga frambenslyft verkar ju ge problem med bland annat takt och göra det svårt att bedöam på tävlingar mm oavsett gångart. Kanske skulle det ändras i bedömningen på tävlingar typ mer än 90graders vinkel på frambenslyft ska inte ge ngr högre poäng, utan att man i stället därefter (eller samtidigt)skulle bedöma bärigheten i bakdelen för en högre poäng.

Jag tycker också att det är läckert med en häst med mkt aktion och stora rörelser, men det ska ändå vara harmoni och inte bara sprattel med frambenen.

Min undran är också varför är det OK med extremlyft i tölt och trav men inte i skritt, det där med slitage tyckr jag låter långsökt om det bara gäller i en gångart.

Nu skall man inte förväxla vanlig skritt med spansk skritt, detta är två helt skilda gångarter faktiskt även om det är i skritt.

Att hästen har höga benlyft är något som följer med den som en röd tråd genom alla gångarter, och är alltså något som är naturligt för hästen.

Sen är det viktigt att komma ihåg, en bart höga benlyft ger inte mycket poäng. Sätter man dock ihop hela paketet till massor av rörelser samt en bra takt med då "höga benlyft", det ger en flott häst om ryttaren kan sin sak också.

nina3.jpg
Min undran är också varför är det OK med extremlyft i tölt och trav men inte i skritt, det där med slitage tyckr jag låter långsökt om det bara gäller i en gångart.

spanien_flamenco140.jpg

Boj skrev:

Vilket i lyft och aktion påminner mycket om Glampis aktion i tölt!

http://www.geocities.com/hjalmar92/glampi.html

I skritt sker detta långsamt och kontrollerat och långsamma kontrollerade rörelser ger mer muskelträning och mindre risk för skador och förslitningar, på såväl djur som människa, med det sker i ett snabbt tempo i tölten, särskilt i ökat tempo, där en del av farten används för aktion och lyft och muskelkontrollen inte blir densamma så jag tror inte ett dugg på att spansk skritt skulle slita mer! Tvärtom! Det är mycket lätt att översträcka ligament och muskler om man gör én snabb rörelse. En långsam rörelse minskar väsentligt skaderisken!

Anette

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
692
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 177
Kropp & Själ Jag är ofta arg. För att jag inte orkar. Vad gör man? Lägger sig ner och skiter i precis allting? Blir det bättre då? Jag tvivlar. Då...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
7 284
Senast: Wille
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 478
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar