Spansk sadel (pfiff)

M

mojogirl

Finns det ngn som testat pfiffs spanska sadel?
Jag är lite sugen på en sådan, men funderar om den finns i olika bomvidder, el om det brukar vara "standard"(one size fits all:). Jag är lite oorienterad i denna ridstil.
Jag red nämnligen privat lektion hos en "barock"tränare och hon menade att deras spanska sadlar passade i princip på alla hästarna.
Brukar man använda ngn speciell pad till dessa el. hur är det eg.?

Sv: Spansk sadel (pfiff)

Nää du pfiffs sadel finns vad jag vet bara i en bomvidd och den är inte särskilt bred heller.

Jag hade en sån innan och den passade på min welshponnyvalack som var 135 cm i mankhöjd (sadlar motsvarande Henri de Rivels bomvidd 32 passade honom i ryggen).

/kt

Tycker det låter konstigt att en bomsadel ska passa i princip alla hästar. Svankrygg, rak rygg, kort rygg, lång rygg, hög manke, låg manke, bred häst, smal häst, osv.

Den finns tyvärr bara i en bomvidd och i en sätesstorlek.:(

Passar bäst till relativt raka hästar ( ej väldigt svankiga) som normalt har en bomvidd 32 i HDR eller 31 i Crown tex. De har dock ganska mycket stoppning, så med hjälp av en sadelmakare kan du anpassa sadeln en hel del faktiskt genom att ta ut eller ev lägga i stoppning där det behövs. Jag bytte dock helt stoppning och lade inte i fullt så mycket - och då passar den på min bruksnordis av lättare typ.
Då läderkvalitén så klart inte är den bästa rekommenderar jag att man byter och sätter långa stroppar på den för att slippa att lyfta på kåpan.

Du kan ha ett helt vanligt schabrak under - men ett utan stroppar är att föredra då stropparna på vanliga schbrak sitter lite långt upp.

Mig passar den utmärkt och jag bara älskar den!
Köpes billigast från Danmark: (mkt billigare än i Sverige)

Moderator har raderat butikslänk, som inte är tillåtet enligt bukefalos reklamregler.

Senast ändrad av en moderator:

Puttar upp tråden tre år senare... Är ni fler som har den idag?? Nån som vill lägga in bilder i så fall?? Någon kanske vill berätta lite om sadeln... Tackar på förhand :)

jag har den fortf 3 år senare, rider inte i den varje dag då jag även har en espaniola som jag anv mer. Har inga bilder för dagen att lägga ut. Men för övrigt är jag nöjd med den, men just nu är den i behov av omstoppning så jag anv den inte alls för tillfället

Liknande trådar

Utrustning Just nu har jag världens sadelproblem... Min nuvarande sadel (Crown Jessica m luft) har blivit för trång (31) och jag letar efter en...
2
Svar
21
· Visningar
2 162
Senast: skogersson
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 983
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama