Spansk/Portugisisk Ridkapson

MrsScabtree

Trådstartare
Min tränare rekommenderade för ett tag sedan att börja använda ridkapson som omväxling och eller komplement till hästen när jag rider. Någon som använder det och kan förklara goda och onda sidor om redskapet? Jättetacksam för svar! :)

Sv: Spansk/Portugisisk Ridkapson

Jag använder det och tycker att det fungerar bra. Min häst tycker inte om bett i munnen så jag har mest ridit på hackamore men när jag tränar (akademiskt) så får jag inga bra böjningar på "hacket" vilket jag får på kapsonen. Han är lugn i munnen på kapsonen vilket han inte är alla gånger på "hacket" konstigt nog då han trixar som om han har bett.
Det är skarpt så man får öva sig på att var känslig i handen vid ridning och använda små rörelser.
Kanske inte så mycket till svar men testa min häst gillar det skarpt.

Tessa

Jag har en portugisisk kapson som jag enbart använder då jag jobbar från marken. Min häst gillar inte då jag rider med det då den ligger lite tungt över nosen på min känsliga herre och han går bakom hand innan jag ens tagit tyglarna. Mycket bra till framför allt böjning då den är väldigt tydlig. Var försiktig då den är väldigt skarp. Vet många som använder den tillsammans med bett och rider då alltså med två tyglar vilket de tycker fungerar utmärkt.

Jag vet inte exakt hur den kapson du pratar om ser ut, men kan tipsa om något som är billigt och jätteenkelt. Om inte annat så kan det ju vara något att testa tills du hittat en kapson du är nöjd med.

Jag har tagit en vanlig remont-nosgrimma och fäst tyglarna i ringarna. (Ett pannband har jag fäst lite extra med hjälp av mangummiband så att det inte ska hasa ner) Det funkar utmärkt på min häst och han trivs mycket bättre så än med bett.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 552
Senast: Mia_R
·
Utrustning Jag skrev ju ett inlägg om hur ni brukar göra då ni behöver hoppa av och leda hästen i träns och fick många bra svar :) Jag har använt...
2
Svar
21
· Visningar
2 833
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 709
Senast: Hedinn
·
Ekonomi & Juridik Jag har svarat på en annons om en medryttarhäst. Hästen verkar jättefin och jag är sugen på att rida den. Man betalar en peng för att...
Svar
17
· Visningar
2 747

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Specialsök (Röd kong)
  • Kattbilder #10
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka