Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag tycker spånpellets är himla enkelt och bra. Det går snabbare att mocka i och det ligger mer still. Så det hade jag valt!Jag hämtar min första egna häst i veckan! Måste välja mellan 1 kutterspånbal i veckan eller 6 st spånpellets per månad. Vad är bäst? Vill nog inte ha bädd, känns ofräscht. Hästen har innan stått på torv utan bädd.
vad går det åt minst av?Jag skulle ta spånpelletsen men så avskyr jag kutterspån
Inte en aning jag använder ingendera (torv åt den ena och halm åt den andra). Jag skulle dock gissa att det går åt minst at pelletsen då finkorningt material suger bättre och så fastnar det inte så mycket strö i grepen. Mina 2 stora problem med kutter är att man släpar ut så mycket av bädden när man mockar iom att bitarna har svårt att trilla igenom och att det suger för långsamt så det är mycket material som blir kontaminerat av urin eftersom den hinner rinna iväg längre innan den fångas av bädden.vad går det åt minst av?
Även om pellets sväller så skulle jag säga att det behövs två säckar för att få samma mängd strö som 1 bal kutterspån. Möjligen att pellets är lite drygare i mockningen, men det beror nog på hur renlig hästen är och hur noga du mockar.vad går det åt minst av?
Verkligen subjektivt. Tycker verkligen inte att det följer med mkt rent kutter när man mockar, men det beror ju på hur man gör. Själv tar jag hellre ut lite extra rent när jag mockar bort kiss än att det blir kvar i boxen, men bajshögarna är jättelätta att mocka utan att ett enda spånflarn följer med.Inte en aning jag använder ingendera (torv åt den ena och halm åt den andra). Jag skulle dock gissa att det går åt minst at pelletsen då finkorningt material suger bättre och så fastnar det inte så mycket strö i grepen. Mina 2 stora problem med kutter är att man släpar ut så mycket av bädden när man mockar iom att bitarna har svårt att trilla igenom och att det suger för långsamt så det är mycket material som blir kontaminerat av urin eftersom den hinner rinna iväg längre innan den fångas av bädden.
Tänk dock på att jag anser att kutterspån är djävulens påfund (förutom som livräddare i utebox när det är -20) så jag är inte direkt objektiv.
Vet att andra häller vatten på pelletsen, har aldrig förstått vitsen med det och aldrig gjort det på spånpellets eller på halmpelletsen utan lägger in det som det är.Smaksak. Jag föredrar kutterspån, lite bökigt att svälla pelletsen och det går åt ganska många säckar..
Ja jag vet att en del gör så och låter hästarna trampa upp det. Själv testade jag en gång och min häst började direkt äta pelletsen, kändes mindre bra med tanke på hur fort och mkt de svällerVet att andra häller vatten på pelletsen, har aldrig förstått vitsen med det och aldrig gjort det på spånpellets eller på halmpelletsen utan lägger in det som det är.
Mina har aldrig varit intresserade av att äta spån, uppsvält eller ej. Halmpelletsen har jag haft en som var intresserad av oavsett pelletsform eller ej så den fick byta till spånpellets.Ja jag vet att en del gör så och låter hästarna trampa upp det. Själv testade jag en gång och min häst började direkt äta pelletsen, kändes mindre bra med tanke på hur fort och mkt de sväller
Ja jag vet att en del gör så och låter hästarna trampa upp det. Själv testade jag en gång och min häst började direkt äta pelletsen, kändes mindre bra med tanke på hur fort och mkt de sväller
Jag hämtar min första egna häst i veckan! Måste välja mellan 1 kutterspånbal i veckan eller 6 st spånpellets per månad. Vad är bäst? Vill nog inte ha bädd, känns ofräscht. Hästen har innan stått på torv utan bädd.
Hon äter aldrig spån annars, men pelletsen var tydligen lockande..Mina har aldrig varit intresserade av att äta spån, uppsvält eller ej. Halmpelletsen har jag haft en som var intresserad av oavsett pelletsform eller ej så den fick byta till spånpellets.
Jag tycker de slutar rätt fort. Min knaprade lite halmpellets då han stod på det, smakade spånpelletsen men slutade ganska direkt eftersom det inte smakade mat på samma sätt...Hon äter aldrig spån annars, men pelletsen var tydligen lockande..