Spånpellets eller kutterspån?

Tellan000

Trådstartare
Jag hämtar min första egna häst i veckan! Måste välja mellan 1 kutterspånbal i veckan eller 6 st spånpellets per månad. Vad är bäst? Vill nog inte ha bädd, känns ofräscht. Hästen har innan stått på torv utan bädd.
 
vad går det åt minst av?
Inte en aning jag använder ingendera (torv åt den ena och halm åt den andra). Jag skulle dock gissa att det går åt minst at pelletsen då finkorningt material suger bättre och så fastnar det inte så mycket strö i grepen. Mina 2 stora problem med kutter är att man släpar ut så mycket av bädden när man mockar iom att bitarna har svårt att trilla igenom och att det suger för långsamt så det är mycket material som blir kontaminerat av urin eftersom den hinner rinna iväg längre innan den fångas av bädden.
Tänk dock på att jag anser att kutterspån är djävulens påfund (förutom som livräddare i utebox när det är -20) så jag är inte direkt objektiv.
 
Inte en aning jag använder ingendera (torv åt den ena och halm åt den andra). Jag skulle dock gissa att det går åt minst at pelletsen då finkorningt material suger bättre och så fastnar det inte så mycket strö i grepen. Mina 2 stora problem med kutter är att man släpar ut så mycket av bädden när man mockar iom att bitarna har svårt att trilla igenom och att det suger för långsamt så det är mycket material som blir kontaminerat av urin eftersom den hinner rinna iväg längre innan den fångas av bädden.
Tänk dock på att jag anser att kutterspån är djävulens påfund (förutom som livräddare i utebox när det är -20) så jag är inte direkt objektiv.
Verkligen subjektivt. Tycker verkligen inte att det följer med mkt rent kutter när man mockar, men det beror ju på hur man gör. Själv tar jag hellre ut lite extra rent när jag mockar bort kiss än att det blir kvar i boxen, men bajshögarna är jättelätta att mocka utan att ett enda spånflarn följer med.
 
Ja jag vet att en del gör så och låter hästarna trampa upp det. Själv testade jag en gång och min häst började direkt äta pelletsen, kändes mindre bra med tanke på hur fort och mkt de sväller :nailbiting:
Mina har aldrig varit intresserade av att äta spån, uppsvält eller ej. Halmpelletsen har jag haft en som var intresserad av oavsett pelletsform eller ej så den fick byta till spånpellets.
 
Ja jag vet att en del gör så och låter hästarna trampa upp det. Själv testade jag en gång och min häst började direkt äta pelletsen, kändes mindre bra med tanke på hur fort och mkt de sväller :nailbiting:

Min gamling åt till och med papperspellets i boxen om de var intakta :eek:
 
Jag hade också valt spånpellets. Hos normalrenlig valack lägger jag in torrt, hos renligt sto vattnar jag. Tycker annars det känns lite kontraproduktivt att vattna på det absorberande. Men hos superrrenliga hästar kan det bli lite dammigt om man inte själv hjälper dem med fukthalten i bädden...
 
Jag har tidigare alltid använt kutterspån som vi köpt i lastbilslass direkt från sågen. Men när leverantören slutade med att sälja spånlass så bytte vi till spånpellets. Nu har jag även köpt kutterspån i bal.
Spånpelletsen är enligt mig absolut lättast att mocka ur och det behövs mindre mängd pellets jämfört med spån då det blir kompaktare och ligger still. Jag vattnar alltid pelletsen för att få den mjuk och större volym. Det är dock lite bökigt på vintern då vi har kallstall och det fryser ibland. Då måste jag planera och lägga in några säckar i värmen först.
Spån i bal tycker jag är det sämsta. Det åker mest omkring när det är nytt, behövs mycket av det för att få en mjuk bädd och spånbitarna är så stora att de följer med på grepen trotts att man försöker skaka av dem.
Köpte spånbalar för att blanda upp pånpelletsen med till skettisen som stod tre månader på box pga fång. Men spånet var större än shettisens bajsbollar då det var omöjligt att mocka 😆
När jag använt spånbalar på tävling så har spånet mest åkt omkring och hamnat upp efter väggarna trotts en rätt stillsam häst. Blir såklart bättre när det är söndertrampat och mer använt.
Men för mig är det mest kostnadseffektiva alternativet absolut spånpellets.
 
Jag gillar kutterspån så jag hade valt det.
Har en renlig häst och kör någon variant av bädd.
Tar ut skiten och det översta av kisset.
Är kompakt, lätt att mocka och bekvämt för hästen. Ingen lukt 😊
 
Jag hatar kutterspån på alla plan. Det är svårt att mocka i, suger inte upp tillräckligt och fastnar i svans och man och pannlugg. Nä, inte för mig. Tycker dessutom att det är odrygt.

Spånpellets alla gånger.

Svarar @nullo-modo samtidigt. Jag blöter spånpelletserna för att fuktig spån drar åt sig fukt bättre, som en fuktig trasa hemfört med en torr. Mina hästar skulle också äta upp pellets om jag inte gjorde det.
Det är ju alltid lite pellets kvar, trots vätning, och det måste jag gömma under gammalt spån.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
10
· Visningar
1 640
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 528
Senast: Sassy
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 762
Senast: Snurrfian
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom...
19 20 21
Svar
416
· Visningar
7 163
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp