Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

K

Krabban

Okej flera saker angående vetekli och havre som jag skulle vilja veta.

1) Maxgivan på vetekli. Vad beror den på? Är det den höga fosforhalten?

2) Källa angående maxgivan.

3) Hållbarhet vetekli.

4) Angående hel havre. Är det okej att ge unghästar om man stöper den? Annars brukar man väl rekommendera krossad havre?

Skulle bli jättetacksam om ngn ville ta sig tid att svara på dessa frågor :bow: .
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

Skulle gärna vilja veta hur mycket selen och vitaminer vetekli innehåller också.
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

1) Maxgivan på vetekli. Vad beror den på? Är det den höga fosforhalten?
Varför skall du ha vetekli? normalt ger man kanske 1-5 hg - tror du det är möjligt att få i en häst flera kg? i sig är fosforhalten inget problem om man stoppar i en massa kalcium för att balansera det hela kvoten Ca/P bör vara 1,5 - 5, dvs alltid mer kalcium än fosfor

2) Källa angående maxgivan.
finns ingen, det ger sig självt när man räknar på det

3) Hållbarhet vetekli.
troligen ganska lång om man förvarar det torrt och mörk, efterhand kommer en del vitaminer försvinna (B)


4) Angående hel havre. Är det okej att ge unghästar om man stöper den?
det borde kunna funka, stöp med hett vatten - använd en vattenkokare i stallet, låt det svalna och låt havren suga åt sig vattnet ett antal timmar, kläm en havrekärna mellan fingrarna så känner du att den nog mjuk och går bra att tugga

Annars brukar man väl rekommendera krossad havre?
japp, men i krossad havre utsätts framörallt fettet för oxidation, dvs härsknar men även andra förändringar sker

Skulle bli jättetacksam om ngn ville ta sig tid att svara på dessa frågor :bow: varsågod - är det nåt specialjobb i skolan du gör?
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

ang vitaminer och selen så kollar du i fodertabell för häst
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

Varför skall du ha vetekli? normalt ger man kanske 1-5 hg - tror du det är möjligt att få i en häst flera kg? i sig är fosforhalten inget problem om man stoppar i en massa kalcium för att balansera det hela kvoten Ca/P bör vara 1,5 - 5, dvs alltid mer kalcium än fosfor
För det skulle passa min pålle, om man ser till näringsvärdena. Maxgivan har jag hört är 100 g/100 kg häst. Det blir inte flera kg för min lilla Shettis. Men det är det jag vill veta, varför har man satt en maxgräns? Eller var har man fått det ifrån då?

2) Källa angående maxgivan.
finns ingen, det ger sig självt när man räknar på det
Ja precis, det är ju det jag undrar, om det verkligen finns en maxgräns, eller om det är ett "eget påhitt". hittar det inte i mina foderböcker nämligen.

3
) Hållbarhet vetekli.
troligen ganska lång om man förvarar det torrt och mörk, efterhand kommer en del vitaminer försvinna (B)
Men hur lång.

det borde kunna funka, stöp med hett vatten - använd en vattenkokare i stallet, låt det svalna och låt havren suga åt sig vattnet ett antal timmar, kläm en havrekärna mellan fingrarna så känner du att den nog mjuk och går bra att tugga
Ja, det är det jag tänker, då blir ju havren mjuk och även den lilla hästen kan ta till sig havren. :)

men i krossad havre utsätts framörallt fettet för oxidation, dvs härsknar men även andra förändringar sker
Ja och det är därför jag inte vill ha krossad havre och funderade kring om det skulle funka att stöpa hel havre istället.

är det nåt specialjobb i skolan du gör
Nej jag bara filar på foderstaterna till mina hästar. Har en ung Shettis som är lite kräsen i maten och som är ett relativt nytt tillskott, så jag försöker bara få foderstaterna att passa till båda hästarna osv.

Tack för svaren! :bow:

Förresten, jag hittar inte selen och vitaminer i mina böcker, därför frågar jag här. :)
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

Hjälp vad långt det blev! :crazy: Har inte riktigt vant mig vid det nya än... :o
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

För det skulle passa min pålle, om man ser till näringsvärdena.
vadå passar?
ok shettis lågt energivärde och rel högt proteinvärde - jag ger mig

Maxgivan har jag hört är 100 g/100 kg häst. Det blir inte flera kg för min lilla Shettis. Men det är det jag vill veta, varför har man satt en maxgräns? Eller var har man fått det ifrån då?

glöm maxgräns per dag, däremot bör man tänka på vad man ger per måltid

Ja precis, det är ju det jag undrar, om det verkligen finns en maxgräns, eller om det är ett "eget påhitt". hittar det inte i mina foderböcker nämligen.

inte jag heller

3
Men hur lång.
troligen flera år om rätt lagrad - obs vitaminerna försvinner

Ja, det är det jag tänker, då blir ju havren mjuk och även den lilla hästen kan ta till sig havren. :)


Ja och det är därför jag inte vill ha krossad havre och funderade kring om det skulle funka att stöpa hel havre istället.


Nej jag bara filar på foderstaterna till mina hästar. Har en ung Shettis som är lite kräsen i maten och som är ett relativt nytt tillskott, så jag försöker bara få foderstaterna att passa till båda hästarna osv.

shettis och en stor häst? inte lätt få ihop det.....


Tack för svaren! :bow:

Förresten, jag hittar inte selen och vitaminer i mina böcker, därför frågar jag här.
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

Maxgivan är 0,1 kg/100 kg häst, källa...ja: C.Planck, Agrias veterinärer samt div foderböcker....

Klart unghästar kan äta hel havre...finns inget som säger att bara för det råkar vara en unghäst så kan det inte äta helhavre...om du anser allt far igenom hästen så RÄKNA kärnorna som kommer ut genom atta slamma upp 1 kg gödsel i vatten...mer än 200 kärnor per kg..ja då kanske du får överväga att krossa/stöpa. Sleninnehåll är 0,05 i vetekli.


Vet inte om jag glömt nån fråga...
 
Senast ändrad:
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

Har aldrig stöpt havre förut...ska man servera vattnet med eller ska man hälla av det före?
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

Oj svårt att läsa! Vet inte vad du skrivit och vad jag skrivit...

Vad menar du? :confused:
shettis och en stor häst? inte lätt få ihop det.....
Egentligen är det inte så farligt. Just nu är det stora "problemet" att hon är så ung. Han klarar sig bra på höt och kanske ngt litet litet till.
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

Maxgivan är 0,1 kg/100 kg häst, källa...ja: C.Planck, Agrias veterinärer samt div foderböcker....
Men var? Kan du inte skriva ut lite mer specifikt. Jag har inte hittat det i C.Plancks "Hästens utfodring" 5:e upplagan, inte heller i SLUs häfte (visserligen står det ju mer om hur man räknar där...). Ska kolla igenom fler böcker men hittills har jag inte hittat det ngnstans. Men vet du varför den maxgränsen finns då?
RÄKNA kärnorna som kommer ut genom atta slamma upp 1 kg gödsel i vatten...mer än 200 kärnor per kg..ja då kanske du får överväga att krossa/stöpa.
Tack för svaret! Mycket bra! Det är bara en idé jag haft och läst att unghästar kan ha svårare att ta till sig hel havre. Och min lilla äter väääldigt långsamt så tänkte jag att hon kanske kunde behöva det. Men det är jättebra, då testar jag och så ser jag hur det går! :)
Sleninnehåll är 0,05 i vetekli.
Är det gram eller milligram eller vad är det i?

Tack så jättemycket för ditt svar! Mycket bra! :bow:
 
Sv: Spannmålsprodukter - maxgiva, maxgiva ev källa, hållbarhet m.m...

Vill gärna ha svar Mynta2. :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp