Spannmålskänslig? Kornkross

Corax

Trådstartare
Hästen har varit skadad en tid samt bara fått proteinfoder i krubban då det passat med grovfodret.
Nu har vi bytt hösilage och hon kan behöva mer energi. Jag har då börjat fasa in kornkross som hon har ätit tidigare i sitt liv.
Första gången jag försökte så blev hon helt tossig i huvet och gallig i bak. Då trodde jag att jag ökade på för snabbt, sen fick hon ofrivillig vila och krossen togs bort.
Men nu var det dags igen då.
Efter två dagar med en näve kornkross så har hon varit orolig i boxen och gallig i bak. En näve!!! Hur är det möjligt? Jag har dessutom väldigt små händer.
Däremot har hon verkat lugn 'i huvet' den här gången.

Vad är det som händer?
Har hon blivit överkänslig och vågar jag fortsätta? De kan ju bli galliga av vårgräs och det går ju över.

Vad annars kan man ge som har energi men inte är spannmål?
Eller kan hon ha magsår som gör henne extra känslig??

Sv: Spannmålskänslig? Kornkross

Jag hade skippat kornet helt o hållet. På tok för mycket stärkelse för att kunna vara nyttigt för en häst.
Om hästen inte är sockerkänslig hade jag kört med Betfor + linfröolja. Alternativt melassfri betfiber + linfröolja.

Men en näve??
Det känns ju lite löjligt. Hästen väger nästan 600kg.
Men uppenbarligen reagerar hon ändå.
Men hon har ju ätit det förut... Knepiga kuse!

Jag (och hästen) är inte så förtjust i betfor men melassfri kanske funkar. Om hon äter det.

Vidare är hon inte den smala och svårfödda typen utan snarare mer åt ponnyhållet. Dvs extremt lättfödd så jag har alltid hållt energin nere på henne. Trots hård träning har hon som mest stått på 105mj men en kvot på mellan 6-7.
Hon har fortfarande hållt sig (mer än)fin i hull och muskler då.

Har linfröoljan samma verkan som linfrökaka (förutom energin?)?
Hästen har aldrig fått mycket kraftfoder men lite krubbskrammel behövs för att hon ska äta mineralerna, linfrökakan och biotinet.
I dagsläget får hon en näve Muskel (kvarvara från förra grovfodret)för att äta.

Man kan tycka att en näve är så gott som ingenting men det kanske är omöjligt att få reda på varför hästen reagerar som den gör.

Största fördelen med linfröolja är Omegafettsyrorna 3 och 6 som är livsnödvändiga för hästen samt energin.

Är hon väldigt lättfödd så behöver hon kanske inget extra förutom grovfodret? Blanda ut mineralerna kan man göra med vetekli. Det är min häst mycket förtjust i.

Fast det är inte alla hästar som klarar vetekli heller. Våra blev heltossiga på vetekli.

Om hästen inte tål spannmål eller stärkelse till exemepl kan det räcka med en näve ja.

Jag hade skippat all ren spannmål eller foder med mkt stärkelse öht. Varför inte fortsätta med en näve Muskel om du måste ha något att blanda i? Eller en näve melassfri lusern, det är så lite att det spelar ingen roll för MJ'n om du bara behöver för att blanda ner mineraler i tex.
Jag ger några lättfödda mineraler i pelletsform och då behövs inget att blanda i alls om det inte ska ha något pulver.

Och när jag nu läser lite noggrannare ser jag att du behöver lite energi. Då hade jag gett melassfri lusern!

Ja fast egentligen, behöver jag det? Stod och funderade i stallet igår.
Än så länge är hästen inte smal (har aldrig hänt)och hon får 'bara' 12 kg (ts 78 har jag för mig)grovfoder så jag kan alltid öka där. Överskott på protein är ju inget att hetsa upp sig för när det kommer från grovfodret.

Hur är det med olja? Funkar det?

Liknande trådar

Hästvård Jag har ägt min häst, hbl sto på 11 år i ca 8 år. Lite historik: I februari fick hon ett riktigt allvarligt kolikanfall och jag hade...
Svar
2
· Visningar
1 160
Senast: cactuspower
·
Foder & Strö Min häst går tillsammans med 5 andra hästar i en stor hage och de har fri tillgång på hösilage då de delar på en stor bal. Oftast står...
Svar
6
· Visningar
1 608
Senast: Alazan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama