Corax
Trådstartare
Hästen har varit skadad en tid samt bara fått proteinfoder i krubban då det passat med grovfodret.
Nu har vi bytt hösilage och hon kan behöva mer energi. Jag har då börjat fasa in kornkross som hon har ätit tidigare i sitt liv.
Första gången jag försökte så blev hon helt tossig i huvet och gallig i bak. Då trodde jag att jag ökade på för snabbt, sen fick hon ofrivillig vila och krossen togs bort.
Men nu var det dags igen då.
Efter två dagar med en näve kornkross så har hon varit orolig i boxen och gallig i bak. En näve!!! Hur är det möjligt? Jag har dessutom väldigt små händer.
Däremot har hon verkat lugn 'i huvet' den här gången.
Vad är det som händer?
Har hon blivit överkänslig och vågar jag fortsätta? De kan ju bli galliga av vårgräs och det går ju över.
Vad annars kan man ge som har energi men inte är spannmål?
Eller kan hon ha magsår som gör henne extra känslig??
Nu har vi bytt hösilage och hon kan behöva mer energi. Jag har då börjat fasa in kornkross som hon har ätit tidigare i sitt liv.
Första gången jag försökte så blev hon helt tossig i huvet och gallig i bak. Då trodde jag att jag ökade på för snabbt, sen fick hon ofrivillig vila och krossen togs bort.
Men nu var det dags igen då.
Efter två dagar med en näve kornkross så har hon varit orolig i boxen och gallig i bak. En näve!!! Hur är det möjligt? Jag har dessutom väldigt små händer.
Däremot har hon verkat lugn 'i huvet' den här gången.
Vad är det som händer?
Har hon blivit överkänslig och vågar jag fortsätta? De kan ju bli galliga av vårgräs och det går ju över.
Vad annars kan man ge som har energi men inte är spannmål?
Eller kan hon ha magsår som gör henne extra känslig??