Spannkontrollen- med vilken rätt?

snigelfarmor

Trådstartare
Goddagens alla, blev inspirerad av en tråd med gamla vagnar.

Kom att tänka på spannkontrollen i körning. Det ger en person , mer eller mindre kompetent, att både tvinga mig att ändra utrustning, sinka mig tidsmässigt, nedvärdera min utrustning och påpeka brister som kan gälla allt från fel strumpor till att groomen håller hästen fel i tränset. Dessutom tror jag inte att erkända kuskar som kör för sverige får samma behandling.

För det första anser jag att spannkontrollen bör göras om, och att alla spannkontroller ska vara med av svrf utbildad personal som dömer exakt lika så gott det går alltså. Inte enligt egna normer eller idéer.

Sen undrar jag varför det inte finns inom övriga sporter. Skulle gärna se en utrustningskoll på en hopptävling, hälften hade nog fått byta sadel (bryta) eller spänna om hälften av alla remmar. samtidigt som de fått gliringar om att den kavajen inte matchar de ridbyxorna :)

När jag är på tävling, tycker jag spannkontrollen är jobbig. man vet inte vad för sorts folk det är och varje gång har de alltid påpekat (på olika hästar o vagnar) att bröstan sitter si eller så. jag har alltid fått igenom MIN inställning efter lite travarbete. Men det är förödmjukande. jag känner min häst bäst. Ibland är jag kunnigare än spannkontrollanten då jag vet vem det är.

I Eskilstuna var det ett stort bråk om att min brösta satt för högt upp. jag fick köra i trav fram o tillbaka för att visa att den inte satt för högt upp. Nu i efterhand har Anders Eriksson höjt min brösta 3 hål. Det roliga är att hon syftade på just anders eriksson när hon påpekade bröstans höjd. Komiskt i efterhand, men själv känner jag mest samvetskval över den prestation han gjorde med bröstan för långt ner.

Vill gärna höra era tankar om spannkontroll!!

Sv: Spannkontrollen- med vilken rätt?

Har aldrig upplevt så hårda spannkontrollanter... Tycker aldrig heller att de har tvingat mig att ändra något på min utrustning, de har bara gett mig råd. De kan t ex säga att du kan ha den remmen så istället, men det behöver du inte ändra på nu. Det känns som att de inte vill ändra el störa för mycket innan min dressyr, som förmodligen är det enda jag tänker på just då.

Kan de ha att göra med den nivå jag tävlar på klubb/lokal tävlingar?

Samma här. Jag har fått hjälp med extra remmar osv. Men det var ett tag sen jag tävlade och på lokal/lätt.

Jag får hålla med föregående talare, jag har aldrig sett spannkontrollen som något större problem (mer än att Mimer har lite svårt att stå still i den ;) ) Nån gång har dom väl sagt att en rem ska tejpas fast eller att det ska göras ett till hål, men oftast vet man ju vad dom kollar efter och har rättat till det innan. Det brukar bara va att åka in, stå still så dom kan mäta och gå runt ekipaget ett varv och sen ut igen, max 1-2 minuter, ser inte det som ett särskilt jobbigt moment och tycker oftast att dom som står i den är trevliga och vet vad dom gör.

jag tävlar endast lokal jag med.

Frågan var också om inte det behövs hårdare kontroll på de som utför kontrollen.
exemple på mina spannkontrollanter: En gång var det en travmänniska som stod i spannkontrollen, en annan gång en gammal tant som knappt visste vad baksele var, hon mätte bara hjulen, en tredje gång en oerfaren ung tjej som säkert körde själv men inte var säker på något o tillkallade domaren hela tiden. Eskilstuna vill jag inte ens prata om, men på hemvägen skrattade vi gott åt denna hitlertant :) de flesta vet nog vem jag talar om.. Skönt att hon hade fel i allt hon sa iallafall så man vet att man inte är ute o cyklar. Ändrade inte en rem trots 10 minuters diskussion och beklagan över min utrustning. (rockard och hööks finsele)
Jag fick ett tips oxå, en rem mellan nosrem och käkrem så inte tränset skulle falla av om han ruskade på huvudet, min nordis. Det tackar jag för såklart.

Hur ska klubbarna få råd att även betala en utbildat spannkontrollant? Man är ju glad om man lyckas få någon att ta den uppgiften! Det viktiga är att inga ekipage startar med utrustning som inte håller el kan skada hästen.

Kan hålla med om att Rölagg inte hade den mest positiva kontrollanten. Men denna har gjort så mycket för körsporten att vi hade aldrig varit där vi är idag utan dennes hjälp. Så i mina ögon är hon förlåten och jag tror inte att hon kommer få samma uppdrag på nästa tävling.
Detta med hur utrustning ska sitta kommer vi alltid att ha olika åsikter om, framför allt bröstans höjd!
/M

ok, jag vill inte heller att det ska bli mera utgifter än det redan är, men just den platsen är så viktig för en rättvis bedömning. kanske kan svrf göra ett kompendium om hur en spannkontroll ska gå till, och hur den ska utföras. Detta kompendium ska alla ha tillgång till, via internet för att göra det billigt såklart, och då kan både kusk o kontrollant följa punkt till punkt utan att sväva ut och berätta sina egna åsikter om allt o alla. Det borde ligga i klubbens intresse att den person som verkligen är klubbens ansikte utåt är positiv, tipsande och kompetent.
Som tävlande kusk på ny plats träffar jag sekretariat, spannkontroll , tidtagare i maraton och vet. kollen. Det betyder ganska mycket för snacket som går under den långa resan hem i bilen...för min del har ju givetvis spannkontrollen tagit stort utrymme :D

jag ifrågasätter tom om vi ens ska ha en spannkontroll, de som tävlar är väl skyldiga att komma med rätt utrustning? På hopptävlig kan folk själva få bestämma om utrustningen man har är korrekt åtspänd och anpassad. Man har en överdomare som kollar alla ekipage på framhoppningen istället och får gå fram och ändra utrustning eller bryta ritten om den bryter mot TR.

Om man inför någon form av "körkort" Typ det gröna kortet med praktiskt prov. Samma som fältävlan har så skulle det nog gå att plocka bort. Man skulle kunna ha det på lagserien och möjligen i lättklass oxså under en prövoperiod. Jag vet många tillfällen där det varit tur att vissa ekipage har passerat spannkontroll innan start.
Det gröna kortet skulle kunna bedömmas av aktoriserade körtränare/lärare på så sätt kommer oxså alla nya i kontakt med en tränare och kan få hjälp.
Detta har varit uppe på tapeten ett tag nu, kanske dax att vi gör klart med den saken.
/M

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka