Spänner mig ..

P

piupau^^

Om ja ska rabbla upp mina problem så;
¤ Ja har min häl uppåt när ja rider. Nå tips artt få dn ner ?
¤ Sitter allmänt dåligt ner i traven, pga mina hälar ?
¤ SPÄNNER mig i benen. Sitter som en sticka där ungefär :S

Hjälp :P

Sv: Spänner mig ..

¤ Ja har min häl uppåt när ja rider. Nå tips artt få dn ner ?
¤ Sitter allmänt dåligt ner i traven, pga mina hälar ?
¤ SPÄNNER mig i benen. Sitter som en sticka där ungefär :S

För det första: slappna av! Rid utan stigbyglar. Kom ned i sadeln genom att slappna av i nacke och axlar, släpp ned axlarna, hakan in, böj armbågarna och slappna av i dem, släpp ned benen, underskänkel och istället för att pressa ned hälen, släpp ned den. SLÄPP ned knät. viktigt viktigt:D.
Det ska vara bekvämt att rida. Glöm inte det.

Tänk dig att fotsulan ska vara som att du står på marken, när du rider utan stigbyglar. Lika böjning på armbågarna, titta framåt. Djupa andetag.

Dina problem hänger ihop; du spänner benen, höjer kanske knät, hälarna åker upp och du skumpar upp och ned i traven. Kort sagt måste du slappna av i benen för att komma tillrätta.

Skänklar du mycket på hästen du rider? Sitt inte och kläm, utan skänkla, gör inte mycket alls, lyssnar den inte, skänkla, lyssnar inte nog, SPÖ. Detta ska gå på ca 2 sek. Det många gör är att de klämmer med benen istället för att skänkla eller har en konstig uppfattning om "hålla om", och spänner benet - höjer knät. Dessutom blir hästen okänslig. Bättre en "ponnyskänkel" än konstant kläm och obehag för häst och ryttare.

Slappna av i rumpan och bäcken;). Använd magen för att sitta på plats. Försök hitta mittpunkten i sätet, inte hängsits (du sitter på underliv och hänger) eller stolssits (rumpan i bakvalv och fötter vid hästens framben.

Var inte så negativ! Det blir stoor skillnad när man kommer tillrätta med detta problem, som de flesta har någon gång i sin ryttarkarriär. Det är då man kan börja samordna hjälperna ordentligt.

Om jag har rätt, naturligtvis. Jag har ju inte sett dig rida.

Tack :D Ja skänkalr int så mycke (va ja vet xD ) Mn höjer knäna gör ja ... Är ananrs oxå en mycket "osäker" ryttare ...

Hej!!!
Jag förstår var du menar har själv haft problem med detta och spänner mig fortfarande lite ibland:angel: Men för det första sitt på rumpan & tryck ner din vikt, sitt rakt & släpp fram brösten men för det förstaska du vara avslappnad så mkt det bara går, många gör fel när de försöker det här att de inte är avslappnade för är man inte de så går ingeting då skumpar man bara. Du kan även ha lite längre stigbyglar och prova även utan stigbyglar. Tänk även på att ha händerna stilla så mkt de bara går , armbågarna böjda & tummarna petat uppåt men även utåt.... ha händerna hällre lite längre upp än för lågt vid manken(händerna ska vara vid manken) Tänker du på detta så kmr du se att det kmr att gå jätte mkt bättre.....
// Sanna

Senast ändrad av en moderator:

Finns det någon möjlighet att någon skulle kunna longera dig på din/någons häst?

Det är jättenyttigt... Allra bäst om man har en voltigegjord som man kan hålla i och känna sig trygg utan att klämma med benen.
Lära sig följa hästen och slappna av. Viktigt att tänka om om du får möjlighet till att bli longerad är att du ska strunta i hästen, inte hjälpa till när den ska börja trava eller galoppera osv... bara sitta och känna efter vad som känns bra och mindre bra. Blunda gärna!

Annars är det bra att rida för tränare/en duktig kompis som kan se felen och stå på marken och upprepa "slappna av, andas, tänk på axlarna, rid mer med sätet, slappna av, andas, tänk på det och det, gör så..."

Man kanske ska spela in på ett band och lyssna på medans man rider :D

Och att börja i skritt och inte gå över till trav förrän det sitter i skritten och detsamma med trav till galopp.
Tappar man koncentrationen och det blir pannkaka så gå tillbaka ett eller två steg :)

Lycka till! Jag känner igen mig själv för 3 år sedan i det du skriver!

Okey :D ha tänkt på de me att longera, testat två gnger xD Spänner mig dock mest i sadel ... Ska fråga om nån kan lognera mig igne dock x)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inspirerad av tråden om sportbh för stor byst, hoppas jag att någon sitter på ett bra tips om en sportbh med spänne i ryggen. Jag är...
2
Svar
31
· Visningar
1 320
Senast: Sassy
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 100
Senast: MiniLi
·
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 340
Senast: mily
·
Hästvård Vi tog hjälp av en equiterapeut för några månader sen då vi haft lite problem med vår ponny. Denne ville först se hur ponnyn rörde sig...
Svar
11
· Visningar
1 142
Senast: Anna-Bella
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama