spännd i ryggen och bakbenen.

nasbom

Trådstartare
hejsan ! .
jag har en ponny som är vädligt spänd i ryggen så man inte kan sitta på honom när man arbetar ordentligt i dressyren, Han går normalt, och hoppar 1-2 gånger i veckan . Ganska stressad häst, och det är även med bakbenen, när han spänner ryggen så blir bakbenen raka och han börjer lixom dom inte riktigt . men bakbenen släpper och han böjer dom när han blir lite varm och har jobbat i en lektion ungiefär .

Nån som har erfarenheter av detta, kankse kan ge tips på vad man kan göra ? . Kan ryggen höra ihop med bakbenen ? . Tips för att få honom mjukare ?

Jag har pratat med mina tränare och fått lite tips, och nästa gång massören kommer ska han få testa på kiroprakti och bli masserad. Så han får känna igenom honom. (har aldrig blivit masserad av massör förut).

TACK !:idea:

Sv: spännd i ryggen och bakbenen.

Hej

Låter som hästen har problem, tex ont någonstans...En häst som är stel och konstig i bakbenen i början av ett ridpass men sedan blir bättre kan ha spatt. Behöver inte vara det, så svimma inte, och dessutom går det att fixa med en del spatt beroende på vilken led det sitter i. Några övningar för att få bättre bakbenslyft är cavaletti. Men, eftersom jag inte sett honom eller du skriver om ni gjort hältutredning eller kollat hästen på något vis är det svårt at säga något. Om du tycker att han verkar väldigt spänd skall du inte rida honom innan ni vet vad som felar i alla fall. han kan ju ha ont i ryggen också. Bra om ni kollar med kiropraktor ja...

Hoppas att det löser sig, inte roligt när totton har ont!:(

Ta bort hoppningen helt ett tag framöver. Kan ju vara den som är orsaken. Kan ju vara så att det blivit en ond cirkel av det hela. En spänd häst får till slut ont i sina muskler. Har den ont hoppar den inte korrekt med rygg eller ben. Detta kan ju göra att hästen spänner sig ännu mera och till slut är det så obekvämt att hela hästen blir påverkad.

Jobba med markarbete/dressyr. Mycket avslappnande övningar,,,skänkelvikning, sluta, halt, tempoväxlingar osv osv. Använd dig sedan av bommar, både på mark och 10-15 cm över mark så hästen får lyfta upp sina bakben, den får kliva över både i skritt och trav.

Detta är ju förstås förutsatt att hästen inte skadad på något vis.
Ett annat sätt är att ta ut en massör innan fortsatt arbete och börja jobba med den sedan igen.....men jag skulle nog tagit bort hoppningen framförallt.

haha, nejnej .. Skadad är han inte ! .
Kollade upp honom för ett tag sen, och inget var det :) .

Tack för tipset, har också tänkt på det me hoppningen men aldrig kommit för det ! . men det du säger, öppna sluta osv. blir han ju avslappnad ganska snabbt av . Sen bommar får jag inte han riktigt att slappna av ordentligt av, han vill gärna hoppa så man får ta det lungt .

OBS. spännd kanske man inte ska säga att han är ? , lite hetsig, vill frammåt lixom . FÖRST och BÄST skulle man kunna säga att han resonerar :d . och när han ba får skritta så blire snabbare och snabbare.

Har du kollat upp honom och det inte är något så får du nog lägga om ridningen.

Det hela går ut på att få honom avslappnad hela tiden..inte bara innan hoppningen.
Om han har bråttom och är hetsig så ska du nog jobba på att få han lugna ner sig. Hoppningen i sig gör ju oftast inte saken bättre eftersom det tycker det är roligt;)

Jobba på med bommarna. Börja i skritt, han kan även kliva över i skritt trots att dom är högre än marknivå.
Lägg ut ett par bommar på backen, ett par meter framför dessa bommar lägger du ytterliggare en bom. Rid rakt över bommarna och när du närmar dig den allra sista bommen så förebered honom för halt och innan bommen ska hästen ha stannat. Detta är också bra för hästar som gärna vill rusa på mot nästkommande hinder.

När hästen förstår och allt fungerar så kan du prova i trav...och också här stanna innan bommen...lydigt och så korrekt som möjligt.
Hästen ska förstå att han inte behöver vara hetsig.

Strunta i hoppningen ett tag, jobba mycket markarbete/dressyr. Han ska hitta en fin form och arbeta korrekt.

Ett annat tips är också att du "lugnar" hästen med din sits. När en häst travar så är det väldigt lätt att rida lätt för fort med sätet...detta gör att hästen gärna blir mer framåt. Om du "saktar" ner ditt tempo (givetvis ändå så du följer hästens rörelser) blir hästen oftast mer lugn och kliver inte på så energiskt med benen.
Ovanstående gäller i lätt sits i traven.

Jag har användt mig av dessa metoder både på mig själv och på andra tidigare med mycket gott resultat.....Lycka till

okejj, det låter faktiskt som en stor utmaning för oss :) .
men jag ska kämpa, och hoppas han me gör det ;) .

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 863
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag köpte för nästan två och ett halvt år sedan en häst med kissing spines. Det har varit otroligt mycket jobb med honom, främst...
Svar
16
· Visningar
3 651
Senast: klystron
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 670

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka