Spännande klädsel...

IngelaH

Trådstartare
Somlíga dagar, när jag kliver av min häst med ett extra stort leende:D ... Ja, som idag då :love: . En dag, då framdelsvändningar, skolorna, ja i alla fall några... (kryper till korset) och galopparbetet "sitter som en smäck". Det skulle varit kul att ha galopprusningarna på raka spår, enhändigt på hängande tygel, med ridspöet i högsta hugg som en värja och Timas champinjonöreon på topp, på film... eller ja, i alla fall på fot. För det kan jag säga, mig galopperande på hängande tygel :confused: DET fanns inte i min vokabulär för fyra år sedan med halvvild vit dam...

Såna här somliga dagar, då sitter jag på min kammare och klurar :p . Jag klurar på att använda mig av mig själv och min dam på min arbetsplats, som är ett "turistcenter", sommarcafé och "Naturens Teater", med information om djur och natur i Kilsbergens vackra vildmark. Jag funderar på om jag för att locka ut ett lite yngre klientel än damer och herrar i ålder 68 år och uppåt... med barnfamiljer och liknande. Detta i och med att jag i grunden är fritidspedagog och hästar är ju ändå ett kapitel som kan locka lite...

Och då, när jag sitter och klurar. VAD kan man ha på sig... I högerhanden har jag redan klurat ut, att ett spö ser lite konstigt ut i barnaögon... möjligen ett trollspö á la älva. MEN något jag funderat på är också ett litet paraply. Ja, jag skriver ETT LITET, för jag tror att en viss dam, skulle bli "snabelblåsande drake", så det får bli leksaksavdelningen nästa. Bli inte förvånade om jag testat i slutet av veckan... :rofl: Ooops :eek: , CillaW, säg att du blundade och inte har telefonnummer till min neurokirurg... :o

I övrigt, så är jag självklart sugen på något klänningsaktigt, med massor av tyg... Ja, DÄR kom problemet... massor av tyg, för att det ska "välla ut" över sadeln och rumpan på hästen. Vad ska man ha för tyg, som inte kostar hela min pension?

Jag har försökt hitta roliga och inspirerande bilder på kvinnor till häst på 1700-talet... men det är inte det lättaste och de duktiga textiliesömmerskor som gjort egna dräkter, gör oftast rena riddräkter... och det känns lite stramt inför familjer och barn... Men det kanske bara är jag, som fritidspedagog, som ser allt i prinsessor och rosenrött...

Finns det fler, som sitter och klurar på sånt här i sin kammare på lediga stunder? :confused:

Med vänliga hälsningar

IngelaH
  • Moderator
  • Privatperson
  • Troll
  • Svanprinsessa
(Stryk titel som inte faller er på läppen) :angel:
 
Sv: Spännande klädsel...

Ja jag, och jag har faktiskt en helt löjlig bild på mig själv i världens Laurence of Arabia utstyrsel. Hästfan var knappt inriden, men det blev en oerhört tjusig bild. Det är ju jättekul att klä ut sig till häst.
Och man kan ju faktiskt klä ut sig till vad man vill. Bara för det lovar jag klä ut mig imorron och lägga in en bild på denna tråd. Men bara om ngn annan nappar. Annars blir det läskigt.
 
Sv: Spännande klädsel...

Det kommer nog inga fler svar här Ingela, jag är böjd att tro att vi är lite smått galna. Eller jag är i alla fall det:smirk:
Men jag ska se om jag kan rota fram den där gamla bilden.
Den ligger i makens dator.
 
Sv: Spännande klädsel...

Det kommer nog inga fler svar här Ingela, jag är böjd att tro att vi är lite smått galna. Eller jag är i alla fall det:smirk:
Men jag ska se om jag kan rota fram den där gamla bilden.
Den ligger i makens dator.

Asch, nu ska du inte vara sån. Smått galna??? Kreativa!!! heter det. :idea: För att inte säga, Äventyrare!!! :bump:

Se bara på en sån som Thomas Di Leva, han är mer än lovligt galen, men en sak måste jag erkänna... Hän är otrooooooligt kreativ. :rofl:
 
Sv: Spännande klädsel...

Ja jag, och jag har faktiskt en helt löjlig bild på mig själv i världens Laurence of Arabia utstyrsel. Hästfan var knappt inriden, men det blev en oerhört tjusig bild. Det är ju jättekul att klä ut sig till häst.
Och man kan ju faktiskt klä ut sig till vad man vill. Bara för det lovar jag klä ut mig imorron och lägga in en bild på denna tråd. Men bara om ngn annan nappar. Annars blir det läskigt.

Laurence of Arabia, var inte så pjåkigt tänkt... Men jag är lite enklare i min fundering. Sjön, där jag jobbar är en fågelsjö och på våren har vi fullt med sångsvan i sjön och då har vi något som kallas "Svanfestival". Så jag funderar på något så enkelt som Svanprinsessetema... Heter hon inte Odette, hon som blev förvandlad till svan och sen räddas av en prins... Jag måste leta reda på sagan. Den kan vara bra att ha i bakfickan till mina barnaktiviteter, som jag är lovad att hålla i. Jag har redan en skaparhörna, med ritpapper och tuschpennor och lite "sponsorpriser"...

Men som sagt, sagotema till häst och är Tima på galant humör, så kan de barn, som visar sig få sitta på henne en liten stund. Det har hon uppskattat förr. :bow:
 
Sv: Spännande klädsel...

*räcker upp en hand*

Fast jag drömmer för tillfället om att galoppera barbacka på en äng med långt fladdrande hår efter mig...hittills har det växt ner till skulderbladen...men det kommer mer:D

Men Ingela!! det finns ju en massa vackra barockbilder på den där hemsidan...gaah...bara för det kan jag inte komma på namnet....ska luska lite o återkomma..
 
Sv: Spännande klädsel...

Du kan ju ta någåt mer "täckande" bomullstyg och sen något tyll-liknande att ha över. Blir ju lite åt prinsessa-hållet iaf. IKEA brukar väl ha billiga tyger (gardiner :p ) till salu. Sett vissa längder för 10:-, kanske inte så snygga men duger kanske till kjol iaf :angel:
 
Sv: Spännande klädsel...

Ja, eller kolla på typ Myrorna o se om man kan klippa isär något plagg eller nåt.


Nä, nu måste jag sova.
Gonatt fo´ks
 
Sv: Spännande klädsel...

Du kan ju ta någåt mer "täckande" bomullstyg och sen något tyll-liknande att ha över. Blir ju lite åt prinsessa-hållet iaf. IKEA brukar väl ha billiga tyger (gardiner :p ) till salu. Sett vissa längder för 10:-, kanske inte så snygga men duger kanske till kjol iaf :angel:

Ja just det, nåt sånt skulle man kunna göra. :idea:
 
Sv: Spännande klädsel...

Ja, eller kolla på typ Myrorna o se om man kan klippa isär något plagg eller nåt.


Nä, nu måste jag sova.
Gonatt fo´ks

Jo, där brukar jag kika ibland... De hade en SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ snygg klänning där i våras... Lila, bland, silkig, tyll, massa fiiiiiin. Den kostade BARA 2800 kronor. Jag tror inte det var min storlek.... (kollade aldrig) :eek:
 
Sv: Spännande klädsel...

jag är en sån där typ som både syr gamla klännigar och tycker om att spöka ut mig och hästen;) Dock brukar jag själv aldrig ha klänning, föredrar rejäla hosor och nått som värmer och håller regn ute;)

bilder har jag några stycken...men vet inte om jag minns var*letar*

9297_Large.jpg


det är jag på den bruna nordisen till höger;)

Jag o lilltanten...typ 02

Vi igen...med hela kittet med sadelväskor etc...

/Migo
 
Sv: Spännande klädsel...

jag är en sån där typ som både syr gamla klännigar och tycker om att spöka ut mig och hästen;) Dock brukar jag själv aldrig ha klänning, föredrar rejäla hosor och nått som värmer och håller regn ute;)

bilder har jag några stycken...men vet inte om jag minns var*letar*

9297_Large.jpg


det är jag på den bruna nordisen till höger;)

Jag o lilltanten...typ 02

Vi igen...med hela kittet med sadelväskor etc...

/Migo

Asch då, jag är inte så kräsen.

Svanprinsessa eller Åkerspöke, det går säkert på ett ut, när man ser ut som jag. Det kan säkert vara varmare och torrare med hosor o sånt. Jag kan säkert tänka om. Rånnesta, har ju ändå en hel del gammal historik, som häradshövdingsgård och det går säkert att gräva tillbaka än mer i historien... Jag har ju hittat information om stenrösen, som varit pestkyrkogårdar och idag hittade jag lite fossila åkrar... Så vi får se! :idea:

Vi kanske skulle ha tema på vår vildmarksutflykt i Kilsbergen? :devil:
 
Sv: Spännande klädsel...

ja, alla väljer sagoväsen!;) jag tror att de flesta bangar då av nån anledning...:angel: :confused:
 
Sv: Spännande klädsel...

ja, alla väljer sagoväsen!;) jag tror att de flesta bangar då av nån anledning...:angel: :confused:

Jo, jag är rädd för det. Förstår inte att vi Örebroare är så inbundna. :confused: :rofl:

Sagoväsen? Hmm... blandning mellan Karlsson på taket, Ronja Rövardotter, Pippi Långstrump, Lotta på Bråkmakargatan och Stina från Saltkråkan... "Hemma på min gata i stan..." :angel: Hmm... Det var ett typiskt Astrid Lindgren-tema där...

Annars så har jag faktiskt ett sagoväsentema... När jag började här på buke, så hade vi rollspel på chatten halva nätterna... Sir Calvin, väpnarhunden Ådi, Häxan Nettan, Isdrottningen, en hel trave andra och så jag då... - Älvan, som hade en ryggsäck med allt nödvändigt en wokpanna att slå fienden i huvudet med och så lite älvstoft, så att Sir Calvin fick vingar när det hettade till för mkt. Behöver jag tala om att våra rollspel brukade kunna börja ganska seriöst... men framemot nattkröken blev vi för trötta för att hålla oss allvarliga... :rofl: :rofl: :rofl:
 
Senast ändrad:
Sv: Spännande klädsel...

låter otroligt roligt, varför har ni gett upp det?:confused:

Jadu...fast jag tror att det är fler än örebroare som är sånna... de behöver helt enlkelt inse att man inte alltid måste vara vackrast/bäst/dyrast för att kunna ha kul;)

I höst ser det ut som att jag kommer rida som skogsknytt med lillmärren på lajv- det ska bli skoj! då är det ju dessutom 1500 andra människor ute som leker samma sak;)

Men allvarligt, vi måste ta tag i träffen!

/Migo
 
Sv: Spännande klädsel...

  1. låter otroligt roligt, varför har ni gett upp det?:confused:
  2. Jadu...fast jag tror att det är fler än örebroare som är sånna... de behöver helt enlkelt inse att man inte alltid måste vara vackrast/bäst/dyrast för att kunna ha kul;)
  3. I höst ser det ut som att jag kommer rida som skogsknytt med lillmärren på lajv- det ska bli skoj! då är det ju dessutom 1500 andra människor ute som leker samma sak;)
  4. Men allvarligt, vi måste ta tag i träffen!
/Migo


  1. Tyvärr, så fick folk annat för sig... hälsoproblem, ny familj... mer jobb, andra intressen och så föll det ut i sanden. :cry:
  2. Så SANT
  3. Å, vad kul. Jag är nog eg. något mitt emellan skogsknyt och Ronja Rövardotter om jag får bestämma... Men jag gillar att vara en glädjespridande Älva då och då också... :bump:
  4. Självklart! Blir det inte i höst, så får det bli i vår. För det finns så mkt otroligt vackra platser i Kilsbergen, höjder med milsvid utsikt, vackra vattenfall, spännande grottor, klapperstensfält och flyttblock som man kan fantisera massor om...

off topic-svammel: Eftersom det projekt jag jobbar i vände sig mkt mot funktionshindrade, så skulle jag tycka att det vore häftigt om man kunde få in hästtanke i projektet. För att få ut de funktionshindrade mer i naturen, än bara att stå efter vägen i rullstolar, bakom rollatorer, med kryckor eller blindkäpp. :bow:
 
Sv: Spännande klädsel...

Hi hi, vad roliga ni är. Och jättefina bild på er tre.
Nämen visst kan det underlätta när det har blivit träligt att rida att
klä upp sig. Det är hemskt länge sedan jag gjorde det. Hade nästan glömt bort det.Vad bra att du påminde mig Ingela.
 
Sv: Spännande klädsel...

Vilken rolig tråd!
Sitter själv och drömmer om den kappa och klänning jag vill sy till ridningen. Det finns en billig affär med tyg i Horred tror jag, men det är ganska långt ner i landet, tygriket heter den. Kanske har den en hemsida.

Jag har köpt mönster till kappa och klänning i medeltida stil, men hur det nu är lyckas alltid pengarna vara slut då jag ska komma igång och köpa tyget...:mad:

Men ett tips är mönster du kan få via en ateljé i Visby: Sophias Ateljé.

Hoppas du kommer på något!
Magdalena
 
Sv: Spännande klädsel...

Vad fina ni ser ut!
Jag blir verkligen inspirerad.:)
 
Sv: Spännande klädsel...

Jodå, vi är faktiskt fler. Jag sitter ofta och funderar. Skulle vilja sy mig en ridkjol med massor av böljande tyg, men jag är ingen fena vid symaskinen precis. Jag är inte frididspedagog men väl fritidsledare så yrkesvalet spelar nog sin roll. En fin ridcape är jag också väldigt sugen på att sy. Såna här kläder kostar multum att köpa så det är inte ens ett alternativ. Ska jag få till det så får jag nog vänta tills jag kan uppbåda tillräckligt med tålamod med symaskinen. Om vi är flera som får tummen ut så kan vi ju lägga ut lite bilder på oss längre fram?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp