S
SofiaP
Nu är jag förvirrad. Jag har lärt mig att på ett kandar spänns bridongen i den lösa bridongremmen och stången i de fasta sidostyckena. Så ser det ut på alla bilder jag sett, bl.a. i Arméns ridhandbok och på alla bilder jag sett på nätet. Så beskrevs det också i en uttömmande artikel i Ridsport för många år sedan. Jag har alltid antagit att det sitter bäst så eftersom bridongen ska sitta nedanför och stången mer "rakt fram".
Nu har jag dock insett att det finns folk som spänner tvärtom. I Höökskatalogen har de stången i bridongremmen men de menar att när de hade det tvärtom (alltså så som böckerna jag har visar) så klagade bl.a. några dressyrdomare.
Hur spänner ni? Jag är helt övertygad om att det i äldre dagar bara fanns ett sätt som var OK, men det kanske inte är så längre? Spelar det någon roll hur man spänner eller är jag bara gammalmodig?
Nu har jag dock insett att det finns folk som spänner tvärtom. I Höökskatalogen har de stången i bridongremmen men de menar att när de hade det tvärtom (alltså så som böckerna jag har visar) så klagade bl.a. några dressyrdomare.
Hur spänner ni? Jag är helt övertygad om att det i äldre dagar bara fanns ett sätt som var OK, men det kanske inte är så längre? Spelar det någon roll hur man spänner eller är jag bara gammalmodig?