Spänd vid tävling.

B

bussig

Har nu tävlat 3 ggr och hästen är jättespänd(LB).Allt man lagt ner jobb på är som bortblåst när vi kommer in på banan.Jag har till och med varit på den plats där vi ska tävla för att han ska bli mer avspänd.Det känns som han lurar mig med att bli rädd.Hur ska jag tänka och komma vidare för att få han mer avspänd. :confused:

Sv: Spänd vid tävling.

Kan det vara så att du spänner dig extra just för att det är tävling?

Spelar det någon roll för din häst om det är ute eller inne tävlingar?

Fortsätt att tävla för att ge både honom och dig rutin. Försök att inte tänka på att det är tävling utan rid som om du bara red upp programmet hemma och försök att använda volter och hörn till lösgöra hästen och göra den uppmärksam på dig istället för på allt runtomkring.

Lycka till :)

Fler tips tack.Han fick till och med noja på markeringarna mitt i manegen.Tillplattad jord ! Ska jag hoppa nu eller ? Jag försöker tänka vägen jag ska rida när jag kommer in i ridhuset Eller utebanan(innan progammet börjar).Tex 8 volter.När han då kastar sig åt sidorna och blir rädd för något då tappar jag koncentrationen.Hur ska jag tänka här?

bussig skrev:
Fler tips tack.Han fick till och med noja på markeringarna mitt i manegen.Tillplattad jord ! Ska jag hoppa nu eller ? Jag försöker tänka vägen jag ska rida när jag kommer in i ridhuset Eller utebanan(innan progammet börjar).Tex 8 volter.När han då kastar sig åt sidorna och blir rädd för något då tappar jag koncentrationen.Hur ska jag tänka här?
Var på tävlingsplatsen i jättegod tid. Ta ut hästen lång tid innan du egentligen måste börja rida fram och bara skritta runt så att han hinner se sig om.

Inte så konstigt om man blir lite okoncentrerad själv när hästen fladdrar runt, men se till att du kan programmet ordentligt (så slipper du oroa dig för att du ska tappa bort dig), och låtsas inte om som att skutten händer överhuvudtaget. Du måste naturligtvis parera om han hoppar åt sidan eller så, men gör ingen större affär av det än vad du bryr dig om ifall han tränger mot innerskänkeln i volten el dyl när ni tränar hemma. Håll dig kvar på hästen, rid framåt ordentligt när han tvekar och koncentrera dig på vad du ska göra härnäst. Försök hela tiden rida hästen i en så låg form som möjligt så är det större chans att han håller sig lugn.

Nästa tävlingssäsong kommer du antagligen inte att fatta vad det var som var så svårt.

Med mera rutin så kommer det nog att bli bättre. Min kuse var så fruktansvärt rädd för domaren första tävlingarna, så dom kunde komma och skrattande och be om ursäkt att inte skrämma min häst fler gånger.
Det har till och med hänt att jag har fått rida programmet på 1/2 banan för hon har helt enkelt vägrat att gå närmare domaren än så...
Men med "erfarenhet" har det blivit bättre!!

Hejsan, jag tävlade med ett sto som var väldigt tittig och spänd. Första tävlingarna var katastrof och man kände sig verkligen sämst... :(
Men ut och tävla bara! Det är det enda som hjälper, hur mucket du än trimmar hemma på banan så kommer det ändå att bli spänt på tävling. Både du och hästen måste vänja er vid miljöombyten. Både genom att åka iväg och träna som att tävla ofta.
För att underlätta i början valde jag endast ut de tävlingar där tävlingen hölls i ridhus med de exakta måtten så att jag slapp dressyrstaket med blommor och allt vad det innebar... Jag försökte också hålla mig till tävlingar som hölls på stor bana 20x60 för då får man lite extra tid mellan varje moment.
Ett annat tips är också att kanske inte ge järnet i alla moment om man vet att det momentet gör hästen extra spänd (tex. mellangaloppen mot domaren...). Visst, man får underkänt på den punkten, men man kanske räddar de 3 nästkommande moment ;)

Efter ett tag då ni får med tävlingsvana kommer ni att våga att satsa mera! Lycka till!

Oj, svaret var menat till "bussig" (råkade svara på kicki71...) :crazy:

att skritta omkring laange pa tavlingsplatsen eller i narheten brukar funka ratt bra. att ge magnesiumtillskott kan ocksa fungera pa spanda hastar och ge en lugnande effekt. annars ar det nog bara att fortsatta tavla! rutin ar det basta, och det blir oftast battre ju mer ni far trots att aven vuxna, vana hastar kan spanna sig rejalt.

Min ponny var precis likadan som din häst!..han blev rädd av att de lyste in solljus genom en liten springa i dörren..men jag fortsatte att tävla o skita i om han blev rädd o efter ett år när ja hade tävla ca: 3 tävlingar under våren 2002 så skulle ja ut igen våren 2003 o då brydde han sig inte om någonting..de kommer med tiden..det är bara att vänta ut..ha is i magen snart kommer du vinna alla tävligar :) :idea: lycka till!

Skönt att höra att man inte är ensam.Jag red en programmridning nyligen på hästen jag är medryttare på LC:1. Det började med att han höll på att slänga av mig i collektingring för att hans hästkompis inte var där. Det slutade med att hans kompis också fick komma in i ridhuset. När vi väl började rida programmet gick det ganska bra tills vi kom till snett igenom i mellangalopp då bröt han av och sedan ville han inte alls gå förbi där dommaren satt. Efter många krumelurer lyckades vi alla fall komma förbi där och lyckades fatta v galopp på rätt ställe, men sen ville han inte alls vara med längra utan vägrade överhuvudtaget trava. Givetvis blev vi uteslutna. På vägen ut höll jag på att ramla av igen pga att hästen tyckte att protokollet jag höll i min hand var farligt och försökte sparka mot det när jag satt på. Tur att det inte var en riktig tävling!! :o

Jag har funderat över sådant beteende då vår häst är totalt okomplicerad hemma och kan förbytas mot ett virrigt hingstämne som hoppar och far och ska ha ögonen på allt, spänd som en fiolsträng på tävling. Nu hade vi tur och det var bara första två starterna för säsongen som var riktigt jobbiga. :mad:

Då jag tänkte efter så hade han ändå tendenserna hemma men det var aldrig något som upprörde honom så pass mycket att han behövde bli så spänd. Nu när vi har jobbat koncentrerat och intensivt en längre period med dressyr från marken (där han från början försökte dominera mig totalt) har han faktiskt lagt kontrollbehovet på hyllan och litar på mig. När vi går runt på tävlingsplatsen är han nu lyhörd och ber jag honom vända och stanna och göra lite av de övningar vi jobbat med hemma är det som om luften går ur och han suckar djupt och blir nöjd igen.

-Tidigare for han runt som en virvelvind och försökte klättra ur hingstboxarna och vägrade gå in i stallet ...en rutinerad tävlingshäst..

Fundera över om hästen litar och respekterar dig hemma i även knepiga situationer. Kan ni lösa de konflikterna så att hästen slappnar av litar på dig kommer nog tävlingsplatsen inte vara något att hetsa upp sig över. Den är ju van att du klarar av hemska situationer. :cool:

Hästar som verkar rädda och nerviga kan ju eg vara dominanta förvirrade själar som vill ha en stark ledare och testar dig då det blir farligt/obekvämt! Många sådana är ju stabila och tar egna initiativ hemma i tryggheten men flippar ur när det ställs krav. :eek:

Lycka till! (magnesiumbrist är ju oxå en bra grej att utesluta!)

Jag har märkt att min häst är dominant mot andra hästar.Inte mot männinskor.Han är nio år.Jag ringde upp uppfödaren häromdagen.Hon sålde honom som föl.Hon sade att nästa ägare knappt red hästen.Han såldes vidare vi 5 års ålder.Ägaren innan mig hade honom i 2 år, påstod att hon varit med på klubbtävlingar (dressyr) Fick inte se några protokoll.Skyllde på flyttröra.Uppfödaren hade koll på hästen och hon sa att han inte varit ute på några tävlingar.Ångrar att jag inte pratade med uppfödaren tidigare.Jag trodde jag köpte en tävlingsvan häst !

Otur för dig, men nu vet du ju vad nervositeten kommer av! Öva på, det kommer nog att släppa så småningom!

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 174
Senast: Lady_S
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 338
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 333
Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 140
Senast: KesoNeso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Banta/slimma ner shettis?