Spänd häst

S

snotra

Har fått hem en valack som är verkligen spänd som en stålfjäder, både i hantering och ridning. Han ser spöken och är rädd för i princip allt. Har jobbat lite grundläggande med ledarskapsövningar som han tar hyfsat. Ett problem verkar vara att han blockerar sig och bland verkar det vara full snurr i huvudet på honom. Han hetsar upp sig tills man nästintill hör hjärtat dunka i honom.
Vad ska man göra? Har aldrig i mitt liv stött på en så spänd och nervös häst. Funderar på att börja om från grunden, se till att hantera honom ordentligt varje dag och sedan ta allt från steg 1.
Men vad ska man göra då de verkligen blockerar sig?
Ont, ska han enligt hästkiropraktor ej ha, så det är nog ej ngt. kroppsligt fel.

Sv: Spänd häst

Du resonerar klokt och verkar ha gjort rätt. Du vet inte anldeningen till varför han är så spänd? Har han varit med om något eller är det "bara" hans temprament?

Jag vet att han blev såld till en okunnig ägare som ung och det var där problemen började. Han är väldigt osäker på sig själv och är nog i stort behov av en ledare men samtidigt har han mkt. svårt att släppa någon in på sig. Det jag har gjort nu med honom är att jag är tydlig, lugn och konsekvent. Inget duttande (tror jag inte alls på, tror på bestämd men som sagt mkt. lugn hantering) men ställer inga direkta krav på honom heller. Funderar dock lite över hur höga krav jag kan ställa på honom utan att få bakslag, det är just det här att han blockerar sig som jag inte riktigt gillar.

Min häst har gått igenom en liknande period och har också blockerat sig precis som du beskriver.
Det har visat sig att han haft ledinflammationer och muskelsträckningar och nu efter behandlingar, vila och massage regelbundet så är han en annan häst. Så jag tycker att du verkligen ska undersöka noga så att det inte är ngt kroppsligt fel på hästen.
En annan bidragande orsak, som jag själv tror, på min häst är att jag fortsatte rida under graviditeten trots min rädsla för att ramla av. Det var ett stort misstag och gjorde hästen osäker mitt i en känslig period dessutom. Det kan väl motsvara ungefär det som din häst var med om, med en orutinerad ryttare vid ung ålder?
Man ska helt klart ha respekt för när hästen blockerar sig för det kan hända saker väldigt snabbt och konsekvenserna kan bli stora.

Jag har tagit hjälp med tillridningsperioder och även nu äntligen hittat bra medryttare. Orädda ryttare som hjälper till vid uteridning o annat. Jag tycker inte att man måste binda hästen vid enbart en person, det kan vara så att man behöver hjälp ibland och få nya friska ögon på ett problem. Jagser det inte som ett nederlag, särskilt inte som jag nu verkar ha en häst som är mer och mer avslappnad och ser ut att trivas m livet!
Hoppas att du hittar en lösning som passar er o lycka till. :bow:

Steg 1: Se till att han är frisk.

Steg 2: Ta allt från scratch. Det tar ju inte mycket extra tid (för om han redan "klarar" grunderna går det ju fort, klarar han det inte så behöver han ju det), och synliggör problem på bästa sätt. När han blockerar, stå bara still och invänta honom. Blir han blockerad under längre stunder; sätt dig ner.

Ta rätt korta stunder i början då du verkligen gör nåt, men spendera tid med honom och bara var. Traska runt i hagen, sitt och läs en bok eller vad som helst.

Du verkar sund, så jag tror att med mycket tid och kvalitativt arbete kommer det här att lösa sig. :)

Senast ändrad:

Hur gammal är hästen/ponnyn? Om han är en ungponny/häst så tycker jag också att det kanske kan vara en idè att börja om från början. Om han är äldre än 9 (och inte är sent tagen) år är mitt bästa förslag; Sätt honom i mer arbete. När min ponny (15 år) är spänd jobbar jag honom, skänkelvikning, öppna, sluta mm. Men det beror ju på såklart på vad man har för häst :)
Elin

Liknande trådar

Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 217
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 670
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 620
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 520

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Halt efter vila
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat