Spänd häst

Ireland

Trådstartare
Fått hem en häst som inte haft det så lätt tidigare i livet. Flyttat massor, och bott i minst tre olika länder. Har svår sadeltvång i grunden men ska ha fungerat hos tidigare ägare. Jag har inte påbörjat ridning ännu då han inte blivit riden ordentligt på minst två år och behöver muskla sig och lägga på sig.
Han är otroligt spänd hela tiden, har ingen respekt för människors utrymme och går gärna på eller över en om man står i vägen. Han är bara ca 164 cm hög, men står alltid med huvudet högt vid hantering, och då han är väldigt högrest så blir han minst tre meter känns det som. Han tar upp huvudet så högt han kan sen bara älgar han på. Inte ens jag på 175 cm kan brå på honom genom att vifta med armarna mm. Så högt håller han huvudet, och liksom går på en med halsen och bringan. Han viftar även en del med frambenen, så jag försöker att inte stå precis framför honom, och kan då svänga runt honom när han börjar gå iväg. Han har all fokus på omgivningen och jag skulle vilja ha mer fokus på mig. Jag har bara haft honom ett par dagar endast tagit in från hagen och borstat mm. Stundtals slappnar han av, men blir han minsta lilla stressad så blir han blockad, och då ska han bara därifrån.

Jag har planer på att börja på ridbanan med lite enkla övningar där han ska flytta från mig, backa, ge mig utrymme mm. Jag är alltid lugn, slår aldrig eller skriker.

Hur hade ni börjat, för att få fram tillit och respekt?

Helt enkelt vanligt umgänge. Visa att du är trevlig och trygg att umgås med. Pyssla, borsta, klappa, promenera, sjunga vackert på promenaderna och ridpassen, beröm ofta och kanske en belöning i krubban vid hemkomst. Om hästen har något oönskat beteende under hantering, tar man tag i det då, inte i förebyggande syfte med skrämseltaktik eller i efterhand, för då vet hästen inte vad den straffas för. Utan om hästen till exempel hotar på stallgången, då morrar jag, stampar i golvet kanske kastar en borste eller något i golvet direkt inte en halvtimme efteråt, för att få hästens koncentration/uppmärksamhet på något annat och därefter beröm.

Beträffande sadeltvång, min häst hade mer eller mindre sadeltvång hela tiden när jag ägde henne. Men vi var medvetna om det och gjorde ingen affär av det. Vi lade på sadel, drog åt några hål, ledde hästen en stund, drog åt några hål till, ledde eller longerade en stund och drog åt några hål till. Vi pratade lugnt och vänligt med henne, inte ojojoj, vad otrevligt jag vet... men snart klart med röst i falsett... Utan, sådär vännen, nu tar vi det här lugnt i lugn normal samtalston och gjorde vad vi skulle sakta, med beröm, strykningar och klappar.

Helt enkelt vanligt sunt hästförnuft.

Jag hade börjat med att backa hästen minst två steg varje gång den försöker gå på mig med bogen. En markering att jag flyttar dig och leder flocken och inte du. Har du en carrot stick eller liknande så höj den nivå med bringan, vilket ärkommandot för back, sedan duttar du taktfast på bringan tills hästen backat två steg. Beröm hästen sedan så den vet ätt det är rätt. Fortsätt med ledarskapsövningar på marken tills det kännbar att sitta upp.

Jag hade börjat med att träna in en reflex att sänka huvudet för tryck i nacken. Det är också en bra övning för spända hästar för när de sänker huvudet frigörs lugnande endorfiner.

Gör av med energi- longera.

Gå ut i skogen o var ett föredöme.
Då blir all annan hantering mkt lättare o han kan ta in saker.
Håll inte på o backa o fixa. att han stannar räcker o sen massor av BERÖM o du blir en som han kan ty sig till.

Träna med sadel o dra pö om pö. Klappa under buken. Spänningen blir extra iom att gjorden sitter runt BRÖSTkorgen o av det så får även människor ångest.
longera med den o se vad som händer.

Fått hem en häst som inte haft det så lätt tidigare i livet. Flyttat massor, och bott i minst tre olika länder. Har svår sadeltvång i grunden men ska ha fungerat hos tidigare ägare. Jag har inte påbörjat ridning ännu då han inte blivit riden ordentligt på minst två år och behöver muskla sig och lägga på sig.
Han är otroligt spänd hela tiden, har ingen respekt för människors utrymme och går gärna på eller över en om man står i vägen. Han är bara ca 164 cm hög, men står alltid med huvudet högt vid hantering, och då han är väldigt högrest så blir han minst tre meter känns det som. Han tar upp huvudet så högt han kan sen bara älgar han på. Inte ens jag på 175 cm kan brå på honom genom att vifta med armarna mm. Så högt håller han huvudet, och liksom går på en med halsen och bringan. Han viftar även en del med frambenen, så jag försöker att inte stå precis framför honom, och kan då svänga runt honom när han börjar gå iväg. Han har all fokus på omgivningen och jag skulle vilja ha mer fokus på mig. Jag har bara haft honom ett par dagar endast tagit in från hagen och borstat mm. Stundtals slappnar han av, men blir han minsta lilla stressad så blir han blockad, och då ska han bara därifrån.

Jag har planer på att börja på ridbanan med lite enkla övningar där han ska flytta från mig, backa, ge mig utrymme mm. Jag är alltid lugn, slår aldrig eller skriker.

Hur hade ni börjat, för att få fram tillit och respekt?

Oj, vad likt den häst jag red i Ungern nu i höstas. Så på pricken exakt så gjorde hon.

Jag hade hållt mig vid sidan och skapat en insida i all daglig hantering samt lärt in ett kommando för att stanna och stå still. En stressad häst backar jag inte ett steg med utan är mer noggran med att hästen har en insida och ur det slappnar av runt mig och riktar fokus mot mig. Då slipper man broma och dra i den med båda tyglarna, vilket automatiskt ger spänd överlinje och inbjuder till att ånga på rakt fram med huvudet i vädret.

Och jag hade gått ut med hästen, inte på ridbanan.

Eftersom jag inte vill ha en häst som bara drar i väg eller springer över människor gör jag som indra. Slår aldrig och berömmer mycket för minsta lilla steg bak. Hästar är inte dumma. Dom lär sig otroligt snabbt. För att du ska kunna gå ut med den känns det som om du behöver kunna leda den utan att den älgar iväg och du inte endast ser en hästrumpa på väg någonstans...

Min ena häst har inte haft det så lätt i livet. Jag har aldrig påtvingat den grejer utan låtit den komma till mig. När den önskar mitt sällskap finns jag där men när den vill vara ifred så låter jag den vara ifred. Dock har den aldrig gjort något dumt eller visat på elakt sätt att den velat vara i fred. Man lär sig att läsa av dem ändå innan det "behöver" hända att hästen tex hugger i boxen eller tom sparkar för att visa vad den vill..

Jag fick hem en stressad unghäst för inte så länge sen nu (månad give or take) och det som fungerat bra när han är sådär jättestressad (vi tränar på att vara ensam i boxen = oj oj) och bara vill springa över mig är att ge han utrymme, försöker han gå framför mig eller över mig säger jag ifrån och markerar genom att backa tillbaka honom några steg. Sen får han springa och hålla på hur mycket han vill en bit ifrån mig, men så länge han inte går framför med bogen eller springer över mig så går det bra. Det har gett han trygghet i och med att han vet att han får hålla på så länge han håller på där och inte där jag sätter gränser. Jag tror att det är viktigt att markera personligt utrymme och samtidigt respektera hästens utrymme (=inte hålla grimskaft under hakan på hästen osv).

Sen på banan har vi gjort av med stressad energi med inspiration av Monty Roberts "Join up". Det har också fått han tryggare med mig och även om vi gått till banan med en häst som inte ens vill skritta normalt och vill tillbaka till kompisarna så har vi slutat med en lugn och trygg häst som följer mig löst runt på ridbanan och sen respekterar mitt utrymme när vi går till stallet och stannar när jag ber han att stanna.
Just det där med att träna löst har dels med säkerhet med linor att göra (känner att vi bara kommer trassla in oss när han är sådär pigg och vill bocka och hålla på) och dels för att jag känner att jag har mer kontroll löst. Då vet jag att jag kan skicka iväg honom utan att oroa mig för andra saker och jag kan kalla in honom när jag vill och är han inte redo att komma in kan jag enkelt sända iväg han igen utan att oroa mig för linor. Just den här träningen har verkligen utvecklat mig som person också, det handlar mycket om att kunna kontrollera din energi du sänder ut emot hästen och dina känslor. Det är otroligt hur du kan få en häst att galoppera, stanna, komma, gå långsammare och gå snabbare genom bara din energi och dina tankar (ja, kroppspråket kommer ju automatiskt när du tänker en viss sak).

Okej, ska sluta babbla nu. Men just att hästen ska finna trygghet i dig är något jag ser som viktigt, och att han sen får ut sin nervösa energi är också nödvändigt för honom att kunna tänka och sluta blockera. :)

Ta hjälp av duktig tränare som har mycket erfarenhet av att träna olika typer av hästar som kan visa dig hur du ska göra. Såna här situationer blir lätt farliga och det är bara onödigt att "testa sig fram" på en sån här häst; som behöver en tydligt ledarskap.

A och O med all träning som man är tveksam i är att våga ta hjälp av tränare. Det är inte skämmigt.

Man KAN INTE lära sig att operera ut blindtarmen på sig själv genom att läsa på ett forum på internet :) och jo, kirurgutbildning är en form av träning de kan inte lära sig allt genom att läsa på forum eller i en bok, så det går att jämföra. Så varför skulle det vara OK att lära sig träna, hundar, hästar och annat genom att läsa på forum på internet?

Men tips och trick, när man ändå har lite på fötterna. DET är aldrig fel. <3

Så våga gå en kurs och/eller fråga en duktig vän eller tränare som ser er och era hundar, hästar eller vad det nu är i verkigheten och lycka till!

Ledarskap innebär för mig o även hästarna en som man "kan hålla i när det blåser"
En trygghet! En som inte är orättvis eller som utövar maktmissbruk.
På ston är det extra viktigt.
Detta visar man med tiden o då förtjänar man tilliten o blir därmed respekterad.
Man lär dem vad som är OK i interagerandet med människan.
Att det gör ont att bli knuffad på osv.

Sorry för fettext. Skulle bara markera Förtjäna!

Senast ändrad:
Ledarskap innebär för mig o även hästarna en som man "kan hålla i när det blåser"
En trygghet! En som inte är orättvis eller som utövar maktmissbruk.
På ston är det extra viktigt.

Eller hur.... Jag fick nog mer än jag bad om, när jag skulle skaffa mig en lugn o snäll tanthäst... Jag skulle inte ha en skimmel och inte en häst med Phaeton X i stamlavlan. Jag hade mina blåsiga år... Men ACK, så underbara de var, när vi växte ihop...<3

Min gudasnälla som jag alltid varit vän med i 15 år har misst en del av förtroendet för mig då jag varit tvungen att skydda hennes föl från
Henne själv. Hon som, hela tiden sparkade / puttade upp ungen, satte framhoven på ryggen när den låg ner för att klia sig på benet. Den skulle stå upp hela tiden o stå still.
Var det mat så klev hon på ungen.- noll koll.
Min karl o annat folk höll på att svimma. Jag var nära att få en hjärnblödning, men kunde inte passa henne 24/7

Ja jag skällde på henne o t om med sparkade henne lätt på frambenen. Fick binda upp henne för att ungen skulle få vila. Gissa om ungen fått reagera blixtsnabbt många gånger.
Nu när det har gått flera månader har hon lärt sig att vara försiktig o vi har återupprättat förtroendet.

Jag tror inte att det per automatik ALLTID är rätt medfött/ instinktivt för förstföderskor att veta hur de ska agera. Så och för oss.
vi kan dock lära oss av andra eller t o m förbereda oss.

Senast ändrad:
Jag skulle börja med att ge hästen lite tid. Låta rutinerna sjunka in. Efter det skulle jag kontrollera att in och utsläpp till hagen fungerar utan anmärkningar ( att hästen respekterar din sfär när ni går till hagen).
Sen skulle jag tillsätta nya övningar utifrån vad behovet visar.
Att det är ok att man tar på hästens kropp. Att hästen börjar flytta för tryck. Därefter utrustning, att den får placeras på hästen utan obehag. Sen skulle jag köra med övningar på banan :-)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
634
Senast: miumiu
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
11 193
Senast: Anna-Bella
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
4 245

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka