spänd häst, dålig sits

V

Voffas

Någon som vill försöka hjälpa en stackars ridskoleryttare litegrann? :p

Har precis gått över till häst och ska nu försöka hitta en häst(en av ridskolans hästar) som passar mig så att jag förhoppningsvis kan tävla lite dressyr mitt sista juniorår :bump:.
svammel, svammel, svammel...
Har iaf ridit en häst som jag tycker väldigt mycket om, men vi har ett litet problem. Hon börjar lektionerna med att vara jättespänd. Man får inte använda innertygel på henne, hon går för det mesta som en stjärnkikare då. Men när man väl har fått henne att slappna av så är hon underbar :love: Problemet är att komma dit och bibehålla det. Hur tänker du/ni när ni sitter på en megaspänd häst? Jag försöker att sitta stadigt och lugnt och rida mycket med skänklar. Mycket halvhalter på yttertygeln hjälper också. Men jag har problem med att jag använder innertygeln mer än jag borde(alltid, oavsett häst). Hur ska jag bli av med det egentligen? Försöker verkligen tänka bort det men det är JÄTTESVÅRT :eek:

En till sak. Jag har stora problem med sitsen och faller fram, vilket jag jobbar på hela tiden(så mycket jag kommer ihåg) men jag antar att det knappast är bra för en häst som redan är spänd?

hoppas att någon kan komma med lite nya idéer :bump:

Sv: spänd häst, dålig sits

Hästen jag har ridit hela hösten brukar ibland vara spänd som en stålfjäder precis i början av ridpasset. Om jag tappar balansen minsta lilla eller guppar till lite med handen (i t.ex traven) blir han spänd igen. Det enda som funkar på honom är att vara superstabil i sätet, driva mjukt med skänklarna och ge ett stabilt, jämnt och mjukt stöd i handen utan att störa det minsta. Och så är det viktigt att han har rejält med framåtbjudning innan man jobbar på formen.
Mitt tips till dig angående sitsen är att spänna magen (jag vet, det är simpelt men man glömmer det ofta). Tidigare blev jag väldigt slapp i kroppen och föll framåt eller bakåt, men nu har min tränare tjatat på mig att spänna magen, och helt plötsligt har jag fått hur stabil sits som helst.
Jag brukar dessutom tänka på att rida på yttertygeln (sen om jag gör det eller inte beror ju på situation, men eftersträvar ju att ha jämnt stöd alltid). Ibland kan det hjälpa att bara tänka på det, för att inte fastna i innertygeln.
Känner du att du har stora problem med innertygeln tycker jag att du ska ta hjälp av en bra tränare som tjatar lite på dig, hur irriterande det än är!
Sen anser jag att spända hästar kräver mycket känsla. Det finns inte direkt några snabbmedel för dem, förutom stabila sitsar och mjuk ridning vilket ändå gäller för alla hästar. Man får jobba upp en "fingertoppskänsla", där man så småningom lär sig när och var det passar att ge t.ex en skänkelhjälp. Hästen jag rider nu är helt annorlunda mot hästarna jag red förut, eftersom han påverkas grymt mycket mer av en felaktig eller slarvig hjälp. Använder jag t.ex skänkeln ögonblicket för tidigt blir det oftast helt fel. Så det är känsla som gäller till stor del :D

Ja, det är ungefär sådär jag försöker tänka. Har dock aldrig reflekterat över att man kanske borde använda magmusklerna :o Ska absolut tänka på det nästa gång!
Ja, jag försöker ju tänka på yttertygeln/yttersidan hela tiden men man glömmer lätt, speciellt då det finns annat att som också kräver koncentration ;) Och ja, jag har en ridlärare som tjatar rejält på mig(2 faktiskt :smirk: )
Tack så jättemycket!

Aha vad bra att du har tränare. Jo jag vet själv hur det är att glömma. Men fokuserar man mer på sin sits än på hur hästen går brukar det faktiskt lösa sig i de flesta fallen. Tänker du mer på att spänna magen och ha upprät hållning "glömmer" du att sitta och hålla hårt i tyglarna osv, samtidigt som du får en bättre hållning. Sen är det ju som sagt viktigt med rätt hjälpgivning, något som jag tror din ridlärare kan hjälpa/hjälper dig med.
Kom ihåg också att rida mjukt, mjukt, mjukt hela tiden utan att stressa. Bli inte själv stel och spänd bara för att hästen blir det, och om något inte går som du tänkt är det bara att försöka göra om det (utan att för den skull göra "hårdare" hjälpgivning, det hjälper sällan). Detta är sånt jag gjorde förut, misslyckades jag t.ex med en sidvärtesrörelse försökte jag använda t.ex skänkeln ännu mer, tills jag insåg att det var timingen det handlade om.
Tror iaf att du fixar det ;) Känsla och mjuk ridning krävs ju överhuvudtaget i ridning.

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 566
Senast: Ananazen
·
Träning Hej! Nu kommer ett till undrande inlägg med en "dum" fråga från mig. Men ni är så kloka på buke så jag kan inte hjälpa mig själv. Ska...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 187
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 497
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 220

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka