Spånbädd?

S

super mario

Nu kommer jag med ännu en fråga angående permanentbäddar:angel: Jag skulle vilja prova på spånbädd med kutterspån men grejen är den att jag försökte få till en till min unghäst för ett par år sedan men det blev bara som en enda stor dyngbox med kiss fast jag mockade varje dag. Vad gjorde jag för fel? Hade jag för lite spån? Tyckte att jag la in mycket men det kanske inte var tillräckligt? Bädden satte sig liksom aldrig, dessutom hade jag en väldigt rörig häst.
Hur gör man egentligen på rätt sätt? Om man får till en fin bädd, breder den ut sig i hela boxen då eller bara där hästen kissar te x i mitten eller bakåt? Hur mockar man kisset i en permanentbädd? Om hästen är rörig- så att den sprätter upp kisset innan bädden har satt sig, vad gör man då?
Mycket tacksam för svar!

Sv: Spånbädd?

Du kan ha svaret i 'väldigt rörig häst'. De där som trampar runt för mycket fungerar inte riktigt bra med bädd, den hinner aldrig lägga sig. För vissa fungerar det bra om man låter en ANNAN häst 'sätta bädden', och sen får den lite stökigare flytta in när bädden är 'klar'. Andra trasar sönder redan anlagd bädd med, och får man det inte fungera är det tyvärr bara ge upp, det blir vidrig, stinkande sörja bara.

När du lägger bädden finns det två 'läror' egentligen.

Ena mockar fortfarande ut bajset, låter kisset vara. Mocka försiktigt, undvik att 'dra runt' bädden, utan ta bort bajset, och lägg tillbaka ströet som är rent på samma ställe. Släta till den det sista du gör. Men kan om man vill trampa bädden när man mockat klart med.

Andra läran mockar inte bajs heller i början, utan vänder ner bajshögarna och plattar till dem (stampar/trampar) dem i bädden och ströar nytt ovanpå.

Sen när bädden satt sig/hålle rpå att sätta sig så ta ut bajset, undvik röra bädden och gräv inte i den. Lämna allt kiss, förutom om det når till ytan, ta då så försiktigt som möjligt upp ytlagret så det blir jämnt, och täck med strö.

Valacker som kissar på samma ställe hela tiden blir det ofta en 'kulle' där de kissar som man får 'skala av' när kisset når ytan. Ston är generellt lättare, men de kan kissa sådana 'floder' att det sugs upp den del kiss vid ytan innan det hinner rinna ner, lyft då upp det som är i ytnivå, lägg dit rent strö (eller jag föredrar strö från resten av boxen, som inte är lika flygigt).

Anlägag bädd på sommaren när de bara står inne några h/dygn är rätt bökigt, man kan dock vattna/fukta (inte dränka!) bädden.

Tack för svaret! En tjej i stallet hade en jättefin permanentbädd till sin häst, ett sto. Man såg inte att det var bädd, det var säkert två decimeter rent spån uppepå- jättefrächt och fint!!!

*kl*

ni som har bädd, byter man ut den helt ibland eller hur länge kan man egentligen ha samma "bädd"?

Vi brukar byta ut dom helt och spåna nytt varje år när hästarna är ute på bete. :)

ok, men måste man det? Har lyckats få till en så bra bädd till mitt sto och det var inte lätt... Så nu är jag inte så sugen på att ta ut den... den har legat sen i vintras tror jag...

Nej det måste man ju inte :) Har 3 st i stallet som inte gått på bete, och dom har inte fått nya bäddar.

*lånar knappen*

Då hakar jag på och ställer en spånbädds-fråga åxå så blir ju detta en superbra spånbädds-tråd :angel:

Jag har haft torvbädd i stallet tidigare men kommer gå över till spån i höst. (lite deppande, jag älskade torven verkligen...)

Någon som vet om det är krångligare att få en spånbädd att sätta sig, än en torvbädd? Någon väsentlig skillnad i övrigt, något man bör tänka på?

Behöver man kalka i botten på en spånbädd?

Vilken typ av spån bör man ha, funkar det med "vilket som"?
"Spån-mannen" pratar om kutterspån och annat, men jag har aldrig haft spån tidigare och vet inte riktigt vilken sort man ska ha.

Ni som har spån och sprider det på betet/åkrarna, tar ni det samma år eller måste det "brinna" ett år extra (stuka)? Torvblandningen har vi spridit rakt upp och ner, men spånet tar väl längre tid att förmultna?

Tack tack om någon har en klurig fundering om ovanstående :bow:

*KL*

Hakar på samma tråd här då det gäller bäddanläggning.

Frågan är, är min idé lysande eller inte?

Jag har påbörjat att lägga torvbottnar i boxarna, vilka skall få sätta sig nu och sedan skall det strös med halm ovanpå, funkade bra i vintras. Meen... förr hette det att man skulle lägga halmkakor längst ner i botten, vilket jag inte har än. Kan man använda böset på rännet att lägga längst i botten tro? Det blir kanske inte så bra som halmkakor men det kommer till användning och det kanske är bättre än inget?
Vad säger expertisen? ;)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag behöver hjälp. Min häst dricker ganska mycket och därav så kissar han också rätt mycket. När jag ska mocka så är nästan hela boxen...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 613
Senast: tanten
·
Hästvård Hur gör ni för att slippa ammoniak- stanken i stallet?! Jag har mina på lösdrift med boxarna öppna, så de två hästar jag har kan komma...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 340
Senast: Bufera
·
Foder & Strö Hej, min häst fick för ungefär en månad för sig att dra ut ungefär hälften av höet i boxen för att sedan kissa och bajsa på det. Ungefär...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Reville
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Då ska jag försöka sammanfatta vår resa til Norsk Varmblod's Eliteskue lite "kort". (Eller långt... :angel: ) Vi åkte hemifrån i...
Svar
0
· Visningar
1 092
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka