Spånbädd i sommarvärmen?

Forest Autumn

Trådstartare
Jag undrar om man kan ha en tjockare bädd av kutterspån i sommarvärmen.
Jag har aldrig haft hästar på stall mitt i sommaren. Men nu kommer min fångponny att stå inne en del denna sommaren. Hon har nu en tjock spånbädd i sin box. Men eftersom det börjar bli sommartemperatur ute så börjar jag undra om det är så klokt. Är det någon risk att det blir för varmt i den?

Sv: Spånbädd i sommarvärmen?

Jag tror inte att det är någon fara. Mina kommer att fortsätta att stå på sina permanentbäddar (råspån) också. Upplever att bäddar oftast blir torra och fina på våren och sommaren.

Tror inte heller att det är några problem. Skule det börja lukta är det ju bara att mocka ut den. Eller om det skulle komma massa kryp/insekter.

Det är bara bra för en fångis att stå på en mjuk bädd.

Tack till er båda som har svarat.
Det är väl mest jag som oroar mig som vanligt. Bädden är torr rakt igenom men den är lite varm på ngt ställe.

Räkna med att behöva vattna den.

Mina står inne pga insekterna på dagarna från när bromsen kommer. Blir 4 - 8 h inne beroende på insektstrycket. De har kvar sina bäddar. Inga som helst problem, mer än att de blir FÖR torra och lätt blir lite dammiga, så jag vattnar dem (med spraymunstycke och slange) en - två ggr/vecka.

Så, problemet är snarast de blir för TORRA =)

Tack för tipset. Jag är lite rädd för att luften ska bli dålig. Jag har alltid tvärdrag i stallet när det inte är vinter genom att det en stor del av dygnet är två dörrar öppna en i varje ände.

Jag brukar i princip ha samma bädd hela året (har också fångis som står inne), den tas bara ut när stallet städas under någon vecka.

Det brukar funka mycket bra, men håller med Alexandra om att spånet gärna blir lite torrt. Jag brukar spraya det med trycksprutan som stallgången vattnas med, man vill ju inte dränka bädden med slang, direkt.;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: tara
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 863
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 410
Senast: Freazer
·
Hästvård Tänk dig att du har häst och står inhyrd i ett privatstall. Stallägaren har ett event på gården och det kommer helt okända hästar från...
2
Svar
36
· Visningar
4 331

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka