Spåna på hoppsadel

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Havregryn
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 1 026
H

Havregryn

Snart är de dags att byta hoppsadel till 3åringen, och har smått nu börjat spåna på sadel. Kommer att ta honom till en utprovare men vill spåna runt på vad jag vill ha först.

För min del måste den vara flat i sitsen så jag kan "gnida" runt min rumpa fritt :D och så lite stöd som möjligt, absolut inga stora knästöd eller liknande. Ska gärna också vara lite hård i sätet (dock inte skit stübben gammal hård).

Och denna är väl den bästa bilden jag har på grabben just nu, bilden är från 3års men någolunda ser ni hur han ser ut över ryggen.

27722864.jpg

Någon som kan komma med lite tips så jag har ett stort urval att säga att jag vill prova ut på oss.

Sv: Spåna på hoppsadel

DOminus flatback, fast hästen kanske har lite för hög manske och lite för rak, svårt att avgöra via bilder.

Annars borde Globus Esperanza funka. Också flatback, lite stöd. Rakare i bommen. Kommer inte ihåg om det var cutback på den eller ej.

Men annars kanske Kieffer passar. Där är dte cutback på. Men den kankse blri för rak... Rejält svårt det där.. Bäst av allt är att prova att lägga på sadeln. Då får man ett helt annat perspektiv på hur sadeln ligger.

klart alltid lättast när man proar på plats, men för att inte behöva göra nya besök vill jag i alla fall ha 4 -5 olika va att prova för att slippa slösa för mkt tid och veta på ett ungefär vad jag vill ha.

Globus går bort, har aldrig gillat deras läser. Kieffer har jag funderat på och kommer att vilja prova. Dominus dressyr har jag haft och den var så mjuk, vill ha hård hopp sadel, är hopp lika mjuk som dressyr?

Kika på Ordo equester, det är iof Globus, men jisses vilken skillnad på deras äldre sadlar jämfört med dessa nya!
Jag har fältsadeln Mars men den har ju mycket stöd med Spes skulle kunna vara nåt.
Den har frank sits och latexpaneler samt är omvärmningsbar.. det står att den har mjuk sits men de är rätt hårda :) (gillar ockå hårda)
Jag har den på häst med ganska rak rygg och med stor och lång manke.

LÄNK RADERAD AV MODERATOR

Senast ändrad av en moderator:

nja fast fortfarande globus, så de går bort helt. Men tack i alla fall.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
385
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag har probelm med att hitta en sadel som passar både mig och hästen. Har varit till sadelprovare och hen hade bara två sadlar som...
Svar
2
· Visningar
1 045
Senast: Blandrastik
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 801
Dressyr Sitter hemma med en dryg förkylning och har då tid att fundera och klura. Funderar på vår sports framtid. De senaste åren har det hänt... 2 3 4
Svar
68
· Visningar
9 145
Senast: kryddelydd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Uppdateringstråd 31