Spån i transporten

E

Enigma

Hur mycket spån behöver man lägga in i transporten för att hästen ska våga kissa? Jag ska ut på min första långkörning på fredag (tack och lov verkar värmeböljan vara över då). Resan tar ungefär 4,5 timme och med tanke på att min häst kissar som elefant räknar jag med att han kommer att behöva kissa under resans gång.

Sv: Spån i transporten

Jag brukar ha ett ca 5 cm tjockt lager med spån, dels för att det inte ska stänka på hästen när den kissar, dels för att det ska suga upp hyffsat ordentligt (blir ju lätt halt om det är för lite)
Lycka till med resan.

Vi brukar strö upp en bal, det blir rätt tjockt även i den stora transporten.

Jag funderade på att ta en hel bal faktiskt. Finns det någon nackdel med att strö med mycket spån? :confused:Förutom att det blir högt förstås - min häst är 170 cm...

ja jag upplever att det lätt blir mkt ojämnt och halt för hästen att stå. ofta åker mkt spån bak, o då står då på ett berg med baken...
skulle inte ta mer än en halv bal.

Vi har inte hittat någon nackdel. Spånet har packat sig fin, det flyger pyttelite när vi öppnar bak. Givetvis har vi spån även i den tomma spiltan, vi kör ibland utan mellanvägg så vi vill ha spån i hela släpet.

Det måste vara tillräckligt tjockt med strö för att hästen ska kissa om den behöver, hur tjockt som behövs vet man nog bäst själv. Vissa hästar vägrar ju att kissa om det inte är en halvmeter, andra kan kissa på stallgången om det rinner till...

Men nu används ju egentligen inte spån som första hand i en transport för att hästen ska kissa, utan för att dämpa buller.

Min häst kissade aldrig i transporten, oavsett hur mycket spån vi hade i. Lite olyckligt, för ibland ledde det till att hon inte kissade på en hel dag när vi var iväg på tävling o dyl, då det inte hjälpte att gå ut i högt gräs heller.

Ullis

min häst blir orolig om det är för tjockt lager.
upplever det som han tycker han står ostadigt då.

lagom är bäst.

det beror ju på hur stort släp du har. Jag har ett lager på ca 7cm i hela slåpet, står brett utan mellanvägg.

ungefär 1-1,5 bal brukar jag använda

Hur stora balar har du? (finns ju olika). Själv har jag som mest strött med en halv bal (en sida), och ca 3/4 bal om hästen ska stå brett (vilket iofs mina nästan alltid gjort).
Blir det inte VÄLDIGT tjockt med 1,5 bal?? Jag lever i tron att hästen vill känna någorlunda fast mark under hovarna vid transport, men alla hästar är ju inte lika...

Jag brukar ha en 1 - ½ ikea påse med spån i transporten.

kompisen har Hö...

Men jag föredrar spån.

Är det inte dyrt att ha som strö? I o f s, är det svårt att få tag på halm så kanske det är enda alternativet om man inte vill ha spån...

Jag menade i tansporten bara... annars har dom torv i stallet. Men jag själv skulle inte rekomendera hö i transport, det super inte upp något alls...

jag använder aldrig spån. min häst bara bajsar. men de e klart, hon kanske e rädd för att pinka då de ej är spån. ja ska prova lägga lita nästa gång vi åker.

jag använder aldrig spån. min häst bara bajsar. men de e klart, hon kanske e rädd för att pinka då de ej är spån. ja ska prova lägga lita nästa gång vi åker.

Tror det är typ lag på att man måste ha något i transporten... Dels så hästen inte skakunna halka sen att inte urin skakunna rinnaut på vägbanan... Tror det iallafall

Liknande trådar

Gnägg Hjälp! Jag och min tränare planerar att ta med hästen till Tyskland för en veckas träning och har börjat nysta i vad vi behöver göra för...
Svar
16
· Visningar
1 058
Senast: Piaff
·
Relationer Jag och pojkvännen har börjat prata om att flytta ihop, det i sig är inget stort eller konstigt. Men vi bor 18mil ifrån varandra och med...
Svar
0
· Visningar
571
Senast: Myzan87
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger...
2
Svar
21
· Visningar
1 677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka