Spån? Halm? eller både och?

Evergreen

Trådstartare
Vad är bäst till en häst med lättare luftvägsproblem? (dammkänslighet)

Mina har "alltid" stått på spån, men idag var vi & hämtade hem en rundbal med halm istället, som vi hade tänkt använda istället. Den verkade jättefin! Ganska "korthackad".

På tal om halm, finns det olika sorters halm, eller är det "halm som halm"?

Sv: Spån? Halm? eller både och?

Är det alltid så?
För vad jag kan se så dammar spånet mer än halmen...

Då är det inte ett bra dammavskiljt spån.

Alternativ till dammkänsliga hästar kan vara bra dammavskiljt spån, torv (inte för torr då dammar den) eller pappersströ.

Halm fungerar oftast inte.

Tänk också på andra miljöåtgärder åt en dammkänslig häst. Detta är viktigare än medicin, och kan vara helt avgörande för hur bra hästen kommer att fungera i framtiden. Passa på nu i ett tidigt stadium att förebygga framtida problem. Det går att "mota olle i grind" och få en frisk häst i många år då! :)

Servera allt foder dammfritt (tänk inte bara på att alltid blötlägga hö i ca 1 tim före utfodring eller byta till hösilage, utan också på att blötlägga kraftfodret så det inte dammar). Massor av utevistelse, aldrig sopa i stallet när hästarna är inne, se över ventilationen.

Nej, det är nog inget kanonspån utan dammar en del som "nytt", jag brukar vattna över det för att binda dammet.
Jag har funderat lite på att byta till pappersströ, hur ligger priserna på det jämfört med spån & halm?

Jag gör redan "allt man kan och ska göra" med en dammkänslig häst; sopar aldrig inne, vädrar mycket, bara blöt mat och mycket utevistelse. Stallet är stort och luftigt(kallstall), högt i tak & har god ventilation.

Senast ändrad:

Tja!

Ett ute stall är oftast alltid den bästa lösningen!Kompleterat med damm fritt foder och så dammfritt strö som möjligt.Riktigt fin guld halm är ju ändå naturligare för hästen än spån och den dammar inte mycket. Har man hästen i ute stall så lär det knappt märkas.

Ja, uteboxar skulle förstås vara den bästa lösningen men tyvärr finns det ingen möjlighet att flytta henne till ett sådant stall för tillfället.

Men stallet hon står i nu är i princip så "bra" som ett vanligt stall kan bli. Vill bara att hon ska hålla sig hostfri nu under våren fram tills sommarbetet, så ska vi försöka hitta ett stall med utebox som hon kan stå i sen i höst.

Min häst är lätt dammkänslig. Han står u ett litet kallstall med otroligt bra luftväxling, samma luft inne som ute, öppet hela dagarna, han stå också ute hela dagarna, tas inte ens in när man borstar och så. Skötselplats ute. Han hostar aldrig i det stallet, men i andra stall som är mindre vent. hostar han.

Han har spånbädd och ovanpå det ett litet halmlager för magen och sysselsättningens skull. Det funkar hur bra som helst så länge det är i det bra stallet, det funkar inte í andra stall. Jag mockar och sopar på morgonen för att ha så lite partiklar i luften som möjligt när han kommer in på kvällen.

Jag tycker inte att halm är omöjligt till lätta hosthästar så länge det är BRA halm, det viktigaste är att stallet/boxen är ORDENTLIGT ventilerad. Det ska vara o princip samma luft inne som ute.

Problemet med halm är inte bara dammet, utan halm och hö har alltid en massa sporer som kan ställa till det. Dessutom bildas svampsporer och mögelsporer mycket lättare i halm än spån.

Damm som vi SER med blotta ögat är oftast för stort partikelmässigt för att nå ner i lungorna på hästen, det är det som inte syns som är boven.

Ni som gjort laborationen höinfusion i skolan kan tänka er varför halm har andra nackdelar än för ögat synligt damm som strö till hosthäst..

Lite halm som mat kan funka om det är bra halm och lindrig hosta, men inte som strö.

Ett bra dammavskiljt spån dammar inte synligt alls.

Pappersströ är dyrt och det är ett helsike rent hanteringsmässigt, det vill gärna yra pappersströ från gödselstacken över halva stallplanen etc.

Torv kan vara ett alternativ om man står ut med det bruna dammet som blir vid ströning (som inte är farligt för hästen men man ska ströa när de är ute) och inte har åsikter om den miljöförstörelse torvbrytning innebär.

Alexandra_W skrev:
Ni som gjort laborationen höinfusion i skolan kan tänka er varför halm har andra nackdelar än för ögat synligt damm som strö till hosthäst..

Jag har gjort det så jag är väl medveten. Men så har jag otroligt bra kval. på halmen och strör aldrig med mer än 5 kg i boxen.

Lord Owen skrev:
Jag har gjort det så jag är väl medveten. Men så har jag otroligt bra kval. på halmen och strör aldrig med mer än 5 kg i boxen.

SOm du ger räknar jag in under att ge lite halm av bra kvalitet att äta. På vissa funkar det =)

men som sagt inte som strö (räknar inte hur du använder det som atts trö med det =))

Alexandra_W skrev:
SOm du ger räknar jag in under att ge lite halm av bra kvalitet att äta. På vissa funkar det =)

men som sagt inte som strö (räknar inte hur du använder det som atts trö med det =))

Ok! Ja, man kanske inte kan räkna det som strö. Det är ett tunt lager över spånet bara. Har funkat bra hittills! :p

För min dammkänsliga häst är halm lika med döden, det tar inte många dagar på halm innan hon börjar hosta sönder sig.
För mig fungerar spån bra, lätt fuktad torv är dock det som dammar minst. Även papper fungerar (men är svårare att få tag på).

Ställ hästen på papp :) det är det bästa för känsligahästar iaf vad
jag har sett.

Liknande trådar

Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 404
Senast: Stergo
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 733
Senast: Ceta
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 915
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
760
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka