Spån allergi?

wrangler

Trådstartare
Någon som har erfarenheter av allergiska reaktioner på spån hos häst?

En av mina hästar har utvecklat rasp/regnskålle liknande krustor med vätskade hud och sår lägs hela undersidan av magen, upp mot sidorna och på överarmarna/låren. Jag har aldrig varit med om maken!

Möjligt att det kan vara regnskållor men brukar inte det sitta främst på ryggen, länden, korset? Inte längs "underredet" på hästen? Därav funderingen på någon slags allergisk reaktion.... Kliar verkar det göra också!

Spånet hämtar vi vid ett sågverk och har således ingen aning om om det är behandlat trä... det är olika från varje gång vilken typ av spån det finns tillgång till, detta spånet var luftigt kutterspån. Har dock aldrig haft några problem med spånet därifrån tidigare eller på någon annan häst.

För tillfället behandlar jag det som regnskållor och har återgått till enbart torv, och jag tycker inte att det blivit sämre iallfall. Ingen av de andra hästarna uppvisar något liknande.

Hästen har gått otäckad men har inte satt någon enorm vinterpäls vilket hon inte heller brukar. Nu går hon täckad ute vid nederbörd för att hållas torr och står utan täcke nattetid förutom efter bad då hon har fleece eller ylletäcke.

(Givetvis blir det provtagning om ingen förbättring sker snart men veterinärerna brukar inte ha så mkt mer att komma med än de "vanliga" råden i första skedet...)

Någon?

Sv: Spån allergi?

För väldigt många år sedan hade jag en häst som reagerade precis så som din på spånet. Det försvann så fort jag tog bort spånet.Förmodligen var det mycket behandlat trä i spånet ,hämtade också från en lokal såg. En annan häst foick vid ett helt annat tillfälle stora utslahg ,bllåsor över hela kropppen när den stog på spån så det kan alldeles säkert vara en allergisk reaktion. Vi fick ge kortison i tabletter så klådan försvann.

Alltså detta har jag inte ens tänkt på!!!
Min häst var alldeles täckt med regnskollor förra året. Fick det först under sommaren och jag blev inte av med dom förens nu denna sommaren. Blev bara mer under vintern när hon stod inne om nätterna på just spån.
Nu har hon börjat få skollor igen, bara på ena sidan, på magen och lite längre upp. Inte i samma utsträckning som förra året tack och lov.
Hon har en favoritsida som hon brukar ligga på för det mesta och det är på den sidan skollorna är.
Jag hämtar med spånet från ett sågverk och vet inte vad det innehåller.
Det kanske vore en idé för mig med att testa att byta??
Dock är jag småsnål och får detta gratis. Halm har jag svårt att förvara och torv vet i tusan var man får tag på.
Ska forska i detta.
Någon sa att skollor kunde bero på något invertes.

Det finns de som säljer torv i radannonserna brevid. Det kan vara ett biligt sätt att få hästen att må bra.

Det finns ämnen även i spån från obehandlat trä (kommer inte ihåg vad det heter) som djur kan reagera på.

Vi har använt spån en del till grisar på mitt jobb, men har frångått det helt eftersom det inte är bra för dem.

Nu använder jag bara ytterst lite spån under halmen så ingen häst ligger direkt på det. Men det är inte så vanligt att man får problem, men det kan inträffa.

Mamman till mitt sto är spånallergiker, det spelar ingen roll att det är "köpespån" som hon kommer i kontakt med, hon blir dålig ändå.
Hon har dock andra problem än de du beskriver, hon får sår på benen (inte skav utan en slags "brännsår") som blir större och större ju längre hon står på spån. Hon är såpass känslig att inte ens boxgrannen kan ha spån...

Mitt sto har visat samma tecken på känslighet och står - precis som mamman - numera bara på torv och halm.

Hoppas ni kommer fram till vad problemet är med hästen....

Tack för era svar...

Hon har aldrig haft problem med vare sig spån eller regnskållor eller liknande förut. Men jag tycker att det har gått tillbaka sedan jag gick över på enbart torv. Men när dom väl fått problem i huden är det ju ett helsike att få bort det!

Regnskållor förresten, kliar det???

De hästar jag stött på med regnskållor har väl inte kliat sig som vid lusangrepp eller liknande, men de har varit ömma i huden och besvärade vid beröring. En liten ponny som stod i stallet kliade sig en del också, men det var nog mest för att det kändes obehagligt i huden skulle jag tro. Klådan försvann med regnskållorna vid behandling.

Okej. Min märr verkar inte ha ont, däremot njuter hon i fulla drag när jag skrubbar henne med piggborste eller liknande, ju hårdare desto bättre och hon står och kliar i luften, så detta kliar nog.... vilket också var en av anledningarna till att jag började fundera på en allergisk reaktion.... ?

Exakt samma! Knöl 3 cm under magen, vid navelsträngen. En annan på sidan under magen. kliar! Småknölar på ett annat ställe, nu också uppe på ryggen. Typ böjveckseksem i ena knävecket och rasp på andra benet. Har precis provat stallpellets som är spån i pelletsform... Har haft halmpellets tidigare. Har blivit bättre, kliar inte lika mycket. Fukt...?

Det finns ämnen även i spån från obehandlat trä (kommer inte ihåg vad det heter) som djur kan reagera på.

Vi har använt spån en del till grisar på mitt jobb, men har frångått det helt eftersom det inte är bra för dem.

Nu använder jag bara ytterst lite spån under halmen så ingen häst ligger direkt på det. Men det är inte så vanligt att man får problem, men det kan inträffa.
Terpener kan vara ett problem ffa i råspån.
PL

Mitt gamla fullblod fick samma en vinter. Jag klippte de drabbade områdena och tvättade med jodopax. Har för mig att veterinären skrev ut något också, metacam kanske ... Det försvann på några dagar.

*kl*

Ja det löste sig iallafall för min häst när jag bytte strö. Fast det var bara hon som reagerade och bara en gång.

Det är ju 4 år sedan nu. :) Numera kör jag på torv och träpellets.

Liknande trådar

B
Hästvård Eftersom veterinären inte vet och bara gissar kanske det finns någon här som har varit med om liknande på sin häst? Det handlar om en...
2
Svar
21
· Visningar
10 083
Senast: Korven
·
Hästvård Min häst är ett irlänskt sto, som är (någonstans 10-11-)12år, och hon är stor. Inte speciellt hög (168cm) och absolut inte tjock, faktum...
Svar
7
· Visningar
1 211
Senast: Docka
·
Hästvård Hade inte så stor koll på borrelia innan min häst fick det, men har sen dess läst en del, både här och på andra ställen, och bland annat...
Svar
15
· Visningar
2 573
Senast: LaMaya
·
Hästvård I onsdags förra veckan opererades min häst, och när jag hämtade henne nästa dag gick hon inte riktigt bra, korta steg, speciellt neråt...
Svar
8
· Visningar
1 956
Senast: snofflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka