Spädbarn blir barn??

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Spädbarn blir barn??

Enligt min bvc-sköterska (och hon borde ju veta) är man spädbarn ända upp till ett års ålder. Detta styrktes genom att jag läste detsamma i en bok.

Jag, däremot, tyckte förut att barn definitionsmässigt är "spädbarn" upp till 3 månader, därefter "bebisar" fram till att de är ett år då de övergår till att vara "barn". Fast jag har alltså fel har jag insett.
 
Sv: Spädbarn blir barn??

En följdfråga! Hur länge anger man barnets ålder i månader. Jag är lite trög i huvudräkningen, så det blir jobbigt när föräldern säger att barnet är 19 månader osv. :o ;)

/Timsetim
 
Sv: Spädbarn blir barn??

Min egen definition är nog att de är spädbarn tills de kan förflytta sig själva, alltså lär sig krypa eller så. Sedan får de fortsätta vara bebisar tills de lär sig gå - (och sedan har vi ju inget bra ord, som engelskans "toddler", det hörs ju precis vad det är :) )

Och att ange barnets namn i månader verkar folk göra upp till två års ålder ungefär, fast inte alla förstås. (Lite som att vissa envisas med att tala om för folk som är helt oinsatta i graviditeter att de är i vecka 24 tex, istället för att göra det lite lätt och säga sjätte månaden eller vad det nu blir :angel: )
 
Sv: Spädbarn blir barn??

Men jag har inte haft nån koll på vilken månad jag är i.
Så när någon frågat har jag sagt att jag inte, men sagt vilken vecka och att en graviditet är 40 veckor.

Med bebisar är det ännu värre när folk envisas med att säga hur många veckor bebisen är.
Månader tror jag jag sa tills han var 1½.
 
Sv: Spädbarn blir barn??

Jag bara retas. Ta inte åt dig, för jag lovar att såna jag syftar på har stenkoll på vilken månad de är i också. Både lunarmånad och kalendermånad ;)
 
Sv: Spädbarn blir barn??

Gandalf skrev:
Jag bara retas. Ta inte åt dig, för jag lovar att såna jag syftar på har stenkoll på vilken månad de är i också. Både lunarmånad och kalendermånad ;)

Skönt, då klarar jag mig också! När jag ska skriva vilken vecka jag är i så måste jag gå in och kolla uträkningen på FL innan! :angel: :D

/Timsetim
 
Sv: Spädbarn blir barn??

INNAN någon blir arg på mig måste jag förtydliga att jag inte alls tycker det är konstigt att man vet hur långt ens graviditet är gången, särsklit när det är första gången... det är bara det att vissa verkar glömma att folk som INTE varit gravida (som män till exempel :angel: ) eller av annan anledning inte är så insatta i "jargongen" kanske behöver en lite mer vardaglig terminologi :D
 
Sv: Spädbarn blir barn??

Timsetim skrev:
Skönt, då klarar jag mig också! När jag ska skriva vilken vecka jag är i så måste jag gå in och kolla uträkningen på FL innan! :angel: :D

/Timsetim
Så fick jag också göra utom precis i början för då höll jag koll, månad visste jag inte heller, de räknade så konstigt tyckte jag.
 
Sv: Spädbarn blir barn??

Det är enbart därför jag är regglad på FL :D

Jag har en liten koll själv, men har kommit på mig med att ha fel flera gånger så nu får jag kolla innan jag svarar ibland. Jag har dock inte alls koll på det här med graviditetsmånad och kalendermånad, bara veckorna än så länge. Snart börjar jag nog säga månader (kalendermånad) bara, är enklast så för alla andra..
Min sambo har nästan bättre koll än mig, han frågade för ett tag sen om hur långt det gått nu. "Det borde vara 14:e eller 15.e veckan va? Typ nåt sånt.."
Och då var jag i slutet av 14:e :p
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Småbarn Jepp, som rubriken säger. Vad lagas för vegetariskt till barnen (som dessutom går hem i stugorna)? Har lite idétorka när det gäller att...
2
Svar
23
· Visningar
1 039
Senast: cherie
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 148
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 708
Senast: Inte_Ung
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 224

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lukt från kattlådan
  • Kattbilder #9
  • Valp 2024

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Provridning
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp