Soyaallergisk!

S

Sellan

någon som vet om det finns ngn pellets/annan mat, vanlig eller vitaminpellets som INTE inehåller soya! fibergi skulle passa perfekt till hästen men nej det var visst soja i den åxå.. hon behöver först och främst rätt fett och proteiner nu när hon är i "uppbyggnadsfas"...
hon är ganska tunn med "bukfylla" och lite över 170 i mankhöjd. det enda hon äter just nu är 1kg havrekross, lite morötter/hårtbröd/annat godis och hö!
hon ska börja äta betfor och ev kli.
kass på dethär med foderstater! spec när man inte barra kan köpa "färdigt"... har bara haft henne nu i en vecka och hon kan inte fortsätta på denhär dieten precis..

Sv: Soyaallergisk!

Är inte lucern hackad strå från krafft soyafri? Kolla också på krafft Rehab, tror det är soyafritt också men är inte säker.

Tyvärr hittar jag inte innehåll på kraffts hemsida men kolla upp det eller om någon annan kan svara. Ska inte till stallet idag så jag kan inte kolla nu.

Det allra smartaste man kan göra när man köpt en ny häst är att ge den samma foderstat som den har fått på gamla stället de första veckorna. Fick du inte med en foderstat av gamla ägaren, och hö att blanda in med höet i nya stallet de första veckorna?

Hur som helst - om din häst inte tål soja så finns det massor av "rena" fodermedel att utfodra med. Havre, kli, betfor och korn är några exempel. Det verkar som om din häst behöver extra protein, och då kan lusern vara bra. Du kan behöva lägga till mineralfoder, och där har jag svårt att tänka mig att särskilt många av dem innehåller soja.

För att räkna ut en foderstat behöver du veta analysvärden på höet. Sen kan du räkna med hjälp av t ex www.freefarm.se elelr någon snäll Bukefalist!

Krafft Lucern Hackat strå och pellets är soyafritt enl innehållsförteckningen. Dock innehåller Krafft Rehab Soya.

Bättre sent än aldrig :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka