Soya till växande unghäst?

Kulla123

Trådstartare
Då värdena på höt i år var katastrofala på protein nivån så bör jag öka luzern givan till 3kg. Då han inte är särskilt förtjust i det så funderar jag på Soja. Vet ngn om det kan vara dåligt att ge en 2-åring i tillväxtfas det?

Tacksam för svar

Sv: Soya till växande unghäst?

Det ska inte vara några problem att ge soja till unghäst. håll dig bara innom ramen 100g per 100 kg kroppsvikt så är det ingen fara. Öka på långsamt dock och se hur han tar det. ..bäst är det ju om du ändå kan behålla en del lusern eftersom det är snällt mot magen.
vilket märke på lusernen använder du?

Senast ändrad:

Det på Dalv*ks..:D
Tur att du finns...
Jag använder både luzern och soya nu, är uppe i en halv dl/dag och har inte märkt ngn skillnad eller annat hos tottosarna än..
Förutom att dom har väldigt brottom ut på morgonen nu, förut fick dom bara en gång/dag nu 2

Ok.. samma lusern som jag använder då ;) Det är helt ok värden på den lusernen. smrp 160 och mj 10.5
1 dl soja väger ca 60 g och jag övertygad om att du kan öka på den något så du får resultat.

Du kan pm,a värderna på grovfodret om du vill så kan jag hjälpa dig klura om du har lust. :)
Vi får ju inte räkna på själva forumet.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 541
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·
J
Foder & Strö Hej! Jag skulle behöva lite foderråd. Min häst är 18 år, halvblod/travare, 178 cm i mankhöjd. Han rids 5-6 dagar i veckan ca 50-60 min...
2
Svar
20
· Visningar
13 095
Senast: Leroy Udsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar