Soya till fångponny? Snabba svar tack!

Sv: Soya till fångponny? Snabba svar tack!

Ingen som kan säga nått?:p

Det är skillnad på soja och soja. Jag förmodar att du avser sojamjöl eftersom det är detta man vanligvis brukar ge till hästar som proteintillskott.

Problemet med sojamjöl är att det innehåller en rad olika ämnen som kan vara skadliga. Dessa kallas för “antinutrients”, dvs. antinäringsämnen på svenska. Det finns många trådar om detta om du söker eller läs på engelska här (artikeln handlar visserligen om sojamjöl till fisk men problemen med ANF (antinutritional factors) är desamma för häst (+ lite fler problem):

http://www.soyaqua.org/reports/soyb...lative-importance-limiting-use-soybean-meal-0

“Lectins, oligosaccharides, saponins and trypsin inhibitors are all present in SBM and have the ability to act as ANF when fed to fish. Soy isoflavones (also called phytoestrogens) may also exert negative effects when fed to fish by exerting estrogenic effects;”

De flesta ANF kan oskadliggöras genom värmebehandling. Värmebehandlad sojamjöl kan därför användas utan större risk till häst. De sojaprodukter som säljs och används av bl.a. kroppsbyggare är säkerligen värmebehandlade. Jag tror att allt sojamjöl från USA numera är värmebehandlad. Granngården m.fl. svenska foderföretag importerar sojamjöl från sydamerika har jag läst och där är dom inte lika noga med kvaliteten. Jag skulle inte tro att det sojamjöl som säljs till häst i Sverige är värmebehandlad. Du kan ju fråga leverantören. Det skulle vara mycket intressant att få veta om det sojamjöl som säljs till häst i vårt land är värmebehandlat.

Du kan läsa mer om olika kvaliteter av sojamjöl och hur kvaliteten kontrolleras här om du är intresserad:

http://www.asaim-europe.org/backup/pdf/ussbm.pdf

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 318
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Har för första gången en häst där man måste vara lite betänksam kring i vilken form man ger foder. Hon har en djup tandficka och...
Svar
14
· Visningar
589
Senast: WildHorse
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 017
Foder & Strö Tjo, ja även om det fortfarande är flera dm snö på backen så går ju tankarna mot sommaren 🙈 Lite nyfiken på era erfarenheter av olika...
2
Svar
30
· Visningar
2 389
Senast: Shixle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar