Sovträna katt?

vindvissla

Trådstartare
Milbur lever livet lite som han vill, går ut och in och äter och sover när han vill. Han har egen "lägenhet" ute i garaget men sover gärna inne. Det får han jättegärna för mej, problemet är att han vill bara sova till 3 -5 på natten. Det är asstörigt eftersom jag har en bebis i sängen som jag väcker när jag måste gå upp och släppa ut katten.

Går detta att träna bort? Om jag ignorerar honom så börjar han klösa på sidan av sängen. Stänger jag dörren till sovrummet tar han in tassarna under dörren och klöser på heltäckningsmattan.

Det är jävligt frestande att låta honom vara ute hela nätterna men samtidigt känns det helt elakt att han inte ska få vara inne när alla vi andra är det.

Sv: Sovträna katt?

Kan det vara så att katten måste ut för göra sina behov? Eller har ni kattlåda inne? Annars kanske det vore en idé att skaffa :)

Du har ingen möjlighet att skaffa kattlucka?
Mina har i perioder också varit nattaktiva men det har jag löst genom att lära katterna att i sovrummet sover man, vill man göra annat får man vara någon annan stans. Dom får aldrig leka och leva rövare i sovrummet, inte dagtid heller. Det funkar jättebra och eftersom det är en regel även jag följer så går katterna oftast automatiskt in i sovrummet om dom vill vara ifred:D

Kattlucka, där tror jag är lösningen :idea:
Mina älskar sin lucka, och går ut och in som de vill. Jag slipper passa på dom och ropa på dom när de ska in och de kan gå ut när de vill utan att behöva be om det :)

jo klart detkan vara så att han behöver gå på toa, men jag testat att inte släppa in honom förrän jag går och lägger mej och det hjälper inte. kattlucka vore ju supersmart men kommer det inte in andra katter då?

vi hade katt när jag var liten och hon hade inga problem att sova hela natten. ska jag vara ärlig tror jag inte det haar med toalettbestyren att göra utan mer att han tröttnar på att sova och vill ut och jaga möss. vilket är helt ok, bara jag slipper släppa ut honom :D

Jag har aldrig fått in en annan katt pga att vi ha kattlucka. Jag tycker det fungerar jättebra :)

Om det blåser jättemycket då, kommer det inte in en massa kall luft?

Vi har precis byggt ett nytt hus och det känns inte jättelustigt att såga sönder dörrarna där det första man gör....

Oj, då får jag ändra och säga att det kan hända men hos mig har det aldrig hänt ;) :)

En sån har jag.
Smart, då kan ju katten gå ut, men inte in igen och störa. Om den inte får för sig att klösa på luckan när den vill in :angel:

När mina katter ville vara vakna nattetid, vilket ju är helt naturligt och ju ngt man inte ska sätta sig emot, såg vi helt enkelt till att slänga ut dem i skogen på kvällen när vi gick och la oss. :D De fick vara ute på natten efter som att de ändå ville ut efter en stund.

De lärde sig då att dörren öppnas inte nattetid åt något håll och när vi sen började ha dem inne igen tog de sovmorgon med oss tills vi vaknade och kunde släppa ut dem. Mina uyngsta katter är idag 1 år så de har ju haft en period av uppväxt och utveckling och just då brukar de ha svårt att sova hela nätterna, vilket man får ta hänsyn till och som oftast går bort av sig självt efter ett tag.

Nu har våra katter lucka som öppnas endast utåt nattetid, så nu är det ju dock inga problem längre.

Katter är envisa, men om du står ut två nätter utan att falla för trycket, så lär sig katten snart att det inte lönar sig och att den får komma ut när du vaknar sen.

Liknande trådar

Övr. Katt För mig har det alltid varit självklart att katten får vara i sovrummet och sova i min säng. Tyvärr lider jag av värk i kroppen...
2
Svar
23
· Visningar
1 787
Övr. Katt Hejsan, jag heter Jonas och har en blandras (50% ragdoll, 50% huskatt) vid namn Lizzy, hon är ett år gammal om ett par dagar och är...
Svar
8
· Visningar
2 293
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 767
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Hej där, Jag har en shiba som är okastrerad på nästan så exakt 2 år, han har betett sig väldigt konstigt de senaste 2 veckorna. Vi...
Svar
0
· Visningar
756
Senast: ryujaneiro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama