Sovtäcke till hästtäcke?

DarkInNight

Trådstartare
För ungefär ett år sedan var det en användare här på buke som frågade om det fanns någon som använt vanliga människo-täcken till hästtäcken. Jag tyckte h*n var konstig som inte köpte ett vanligt häst-anpassat thermotäcke istället, det finns ju en hel del billiga om det var priset som var anledningen...

Nu är jag i samma sits :devil: :o :angel: .
Med en häst som får skav av minsta lilla, så har jag svårt att hitta täcken som passar.
Nu har vi bytt ut lite täcken i sovrummet och fått några över. Jag funderar på att sy ihop dem till hästen. Jag har lagt det på hästen och måttat lite, det såg ut att komma sitta fint.

Men, jag skulle vilja se om det finns någon annan som sytt om människotäcke till hästtäcke? Erfarenheter? Jag uppskattar bilder och förklaringar :D !

Sv: Sovtäcke till hästtäcke?

Har du inte nylon på insidan så lär det skava i vilket fall som helt, plus att vanliga täcken är ofta så "sladdriga" så de lär inte behålla sin passform särskilt bra.
Många använder ändå vanliga täcken och lägger under ett hästtäcke, men utan att spänna fast då och oftast bara i stallet.

Jag hade satsat på ett riktigt bra hästtäcke, tex. Amigo Insulator eller Rambo stalltäcke (finns både med och utan nylon innerst)

Jag vet bara att det är vanligt utomlands att ha duntäcken under det vanliga täcket i stallet.

Jag hade satsat på ett riktigt bra hästtäcke, tex. Amigo Insulator eller Rambo stalltäcke (finns både med och utan nylon innerst)

Jag är VÄLDIGT trött på att köpa dyra täcken som visar sig inte passa som jag sedan måste sälja och göra skaplig förlust på.

Nu efterfrågar jag folk som har erfaranheter av människotäcken på häst, har du det?
De som använt täcken direkt under andra täcken, sitter de verkligen fast?

Yepp jag har använt ett vanligt människo duntäcke till häst.

Kompisens häst blev akut sjuk mitt i vintern och behövde mycket värme. Självklart stod vi i kallstall och ca -30 grader kallt ute så det blev en lite halvjobbig situation eftersom kompisen i stort sett inte hade några täcken till sin häst och ingen annan hade täcken som var i ens närheten av att fungera storleksmässigt.

Eftersom det var helg och inga butiker i närheten öppna så gjorde jag en nödlösning som visade sig fungera fin fint :)
Jag vek täcket på mitten och sen satte jag ett bogspänne framtill och sydde på 2 öglor på andra sidan täcket.

Då blev det som ett duntäcke med halvhals och sen satte jag ett svanssnöre baktill och en täckesgjord på mitten och det satt himla bra, blev inga skav heller :)

Hoppas du förstår min urusla förklaring..

Ja, alltså, som sagt så är det vanligt att man utomlands (och säkert på vissa ställen i Sverige också) om man vill hålla hästarna riktigt varma, lägger duntäcken under det vanliga stalltäcket.
Man spänner ju fast det med det andra täcket då. Men sen byter man ju när (eller om...) de går ut. Tror inte det skulle ligga kvar i hagen.

Jag skrev bara vad jag tror, testa du, men jag kan inte tänka mig att det i längden skulle funka bättre än ett bra hästtäcke.
Mina får också jättelätt skav, pälsglans, bra täcken och gärna bara ett tjockt och inte dubbla ute är det som funkar bäst :)

De sätter inte fast täcket på något sätt utan låter det bara ligga löst under det vanliga täcket alltså?

som sagt, det laggs under ett "vanligt" tacke for att hallas pa plats och anvands normalt bara nattetid. Det ar en billigare losning an att kopa tjocka dyra thermotacken, och nar de blir smutsiga byter man bara ut dem ist for att tvatta.

Ja, alltså, som sagt så är det vanligt att man utomlands (och säkert på vissa ställen i Sverige också) om man vill hålla hästarna riktigt varma, lägger duntäcken under det vanliga stalltäcket.
Man spänner ju fast det med det andra täcket då. Men sen byter man ju när (eller om...) de går ut. Tror inte det skulle ligga kvar i hagen.

Jag skrev bara vad jag tror, testa du, men jag kan inte tänka mig att det i längden skulle funka bättre än ett bra hästtäcke.
Mina får också jättelätt skav, pälsglans, bra täcken och gärna bara ett tjockt och inte dubbla ute är det som funkar bäst :)

Jag köper gärna dyra BRA täcken. Det är inte det att jag är snål, jag vill bara få något att fungera på hästen. Problemet är att inget passar optimalt :crazy: . Jag har lagt ut mycket pengar nu på dyra täcken som efter en vecka orsakat skav, jag har blivit less på att slänga en massa pengar i sjön. Hästen ifråga har smal bog, lågt ansatt hals men superlång kropp (haha det låter som jag beskriver en utomjording eller något, det låter inte klokt). Hon skulle ha behövt ett täcke i strl 135 för att passa bogen, men längdmässigt ett täcke i strl 155-165. Därför tänkte jag nu göra ett försök med sovtäcket, det kan ju inte blä värre än det blir av alla andra termotäcken :idea: . Annars har jag funderingar på att börja sy om hennes andra innetäcken också.. klipp och klistra!
Ja förutom den konstiga kroppen så har hon även begåvats med tunn päls och tunn hud, lägg till stor känslighet för kyla/blåst/nederbörd så får man en häst som inte skulle överlevt två sekunder i det vilda..

När jag bodde i England hade vi ofta duntäcke på hästarna på natten. Underst hade de ett vanligt bomullstäcke. Sen lade vi duntäcket över, vek upp hörnen fram till manken och la på ett annat täcke över och drog spetsen som låg över halsen bakåt över täcket och sen en gjord över. Var aldrig några problem med att få det att sitta kvar fast då har du ju ändå problemet med att du måste ha andra täcken som kan skava.

som sagt, det laggs under ett "vanligt" tacke for att hallas pa plats och anvands normalt bara nattetid. Det ar en billigare losning an att kopa tjocka dyra thermotacken, och nar de blir smutsiga byter man bara ut dem ist for att tvatta.

Okej :)
Jag ska prova att sy om täcket så det får bogspänne iallafall. Så får vi se om det fungerar :banana:

När jag bodde i England hade vi ofta duntäcke på hästarna på natten. Underst hade de ett vanligt bomullstäcke. Sen lade vi duntäcket över, vek upp hörnen fram till manken och la på ett annat täcke över och drog spetsen son låg över halsen bakåt över täcket och sen en gjord över. Var aldrig några problem med att få det att sitta kvar fast då har du ju ändå problemet med att du måste ha andra täcken som kan skava.

Intressant att så många använder det utomlands!

Täcket ni hade underst, vad gjorde det för nytta? :)

En tanke slog mig. Jag har inte provat något stalltäcke med hals. kanske det skulle vara något...

En tanke slog mig. Jag har inte provat något stalltäcke med hals. kanske det skulle vara något...

Har du provat något Rambo Supreme? Förstår om du inte vill köpa ett för 3500 om det skulle visa sig att det inte passar. Men tex Hööks dyra täcken är ibland skit i passformen men dyra för att folk köper dem ändå.

Rambo Original har även kommit med V-knäppning och då passar de lågt ansatt hals. Har själv en där underdelen av strupen sitter långt ner men Rambo med V-knäppning passar på henne. De brukar ju funka även på hästar med smala bogar.

Hästarna som har Rambotäcken med helhals, i stallet jag står i, blir alla flintskalliga innan vintern ens är över.

Har du provat något Rambo Supreme? Förstår om du inte vill köpa ett för 3500 om det skulle visa sig att det inte passar. Men tex Hööks dyra täcken är ibland skit i passformen men dyra för att folk köper dem ändå.

Rambo Original har även kommit med V-knäppning och då passar de lågt ansatt hals. Har själv en där underdelen av strupen sitter långt ner men Rambo med V-knäppning passar på henne. De brukar ju funka även på hästar med smala bogar.

Jag har inte provat rambo supreme. Helt rätt ang att jag inte har lust att köpa ett för 3500 för att behöva lägga dem till listan över täcken som inte fungerar. Hur ligger de till prismässigt i begagnatmarknaden? Det skulle ju kanske fungera att köpa ett beg och prova. Fungerar det inte får jag sälja det vidare och förhoppningsvis inte gått alltför mycket back.

Hästarna som har Rambotäcken med helhals, i stallet jag står i, blir alla flintskalliga innan vintern ens är över.

hrm.. då kanske det inte är helrätt ändå. Hur ser hästarna ut i kroppsbyggnad? Vart blir de flintskalliga? :D

Tanten här hemma skaver av allt hår på bogarna på mindre än 20 timmar av ett bucas-täcke, och ändå ska dessa passa smalbogade hästar :crazy: . Det kan kanske ge er en hint om vad jag har att göra med :devil:

Täcken med både hel och halvhals brukar ju skava av halva manen på hästen, inte så snyggt...

Jag har inte speciellt bra erfarenhet av Bucas, tycker de ofta skaver på känsliga hästar och sitter dåligt. Jag hade tittat på täcken med V-knäppning tex. horseware Rhino. Jag har precis köpt ett Rhino Plus utetäcke där jag har tagit av halsen och det är det som sitter helt klart bäst av alla jag har provat på min häst.
Hon är också smal i bogen, fast iof. ganska kort...

Täcken med både hel och halvhals brukar ju skava av halva manen på hästen, inte så snyggt...

Jag har inte speciellt bra erfarenhet av Bucas, tycker de ofta skaver på känsliga hästar och sitter dåligt. Jag hade tittat på täcken med V-knäppning tex. horseware Rhino. Jag har precis köpt ett Rhino Plus utetäcke där jag har tagit av halsen och det är det som sitter helt klart bäst av alla jag har provat på min häst.
Hon är också smal i bogen, fast iof. ganska kort...

I see...
Nej det är verkligen inte vackert!

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att förbereda er på att det kommer bli många frågor i samma tråd, och troligen väldigt långt :p I alla fall, ska...
Svar
15
· Visningar
2 926
Senast: Trix
·
Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
16 407
Senast: axel
·
B
Utrustning Hej! Hoppas jag lagt tråden rätt, kunde inte hitta något bättre då man är lite ny här (a) Nu är det så att jag ska köpa min första...
Svar
8
· Visningar
1 419
Senast: tiffy
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 598
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka